معاون دانشگاه تشریح کرد

برنامه‌ دانشگاه علوم پزشکی بهشتی برای اشتغال دانشجویان و پیشگیری از سوء مصرف مواد

۱۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۵۳ کد : ۹۱۴ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر فرهنگی
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح برنامه‌ها و اولویتهای این معاونت، گفت: تلاش ما ایجاد بستر چندصدایی در دانشگاه بوده ولی اینکه چه گروهی و چگونه فعالیت کند باید از سوی خود دانشجو درخواست شود، چراکه این مساله را نمی توان با اجبار به دانشجو القا کرد.
برنامه‌ دانشگاه علوم پزشکی بهشتی برای اشتغال دانشجویان و پیشگیری از سوء مصرف مواد

دکتر کدخدازاده در گفت‌وگو با ایسناجهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره فعالیت تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: در حال حاضر بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی و انجمن عدالت طلب در دانشگاه فعال هستند و تشکل انجمن اسلامی متحد نیز در اخیرا مراحل اخذ مجوز را طی کرده است.

وی با اشاره به تصمیم گیری درباره وضعیت تشکلهای دانشجویی در هیات نظارت بر تشکل‌های دانشگاه، عنوان کرد: درخواست های مختلف دانشجویان برای ایجاد یا تقویت تشکلها و همچنین موضوعاتی همچون اختصاص فضای فیزیکی به آنها در این هیات بررسی می‌شود.

تک صدایی به دانشگاه آسیب می‌زند

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه تک صدایی نه تنها برای دانشگاه بلکه برای کل جامعه خطرناک و آسیب زننده است، گفت: قطعا تک صدایی برای دانشگاه فیدبک منفی خواهد داشت، به همین دلیل ما در معاونت دانشجویی و فرهنگی از روز اول مطرح کردیم که دانشگاه برای تمامی دانشجویان و کلیه سلایق دانشجویی است.

دانشجوخودش باید جریان ساز و گفتمان ساز باشد

دکتر کدخدازاده با بیان اینکه گروه‌های مختلف دانشجویی باید در فضای دانشگاه فعالیت کنند، عنوان کرد: شایسته دانشگاه و دانشجو نیست که تحت تاثیر جریانهای سیاسی بیرون قراربگیرد قاعدتاً دانشجوخودش باید جریان ساز و گفتمان ساز باشد نه اینکه تحت تاثیرگروه های سیاسی خارج دانشگاه فعالیت کند. به عبارت دیگر دانشجو باید با تکیه بر آداب دینی که همه ما به آن پایبندیم همه صحبت‌ها، دیدگاهها و نقطه نظرات را شنیده و پس از بررسی و جمع بندی، خودش جریان سازی و ایده پردازی کند. اگر دانشجوی ما اهل مطالعه و خواندن تاریخ، فلسفه و یا مطالب جامع و اجتماعی نباشد به راحتی تحت تاثیر و مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد که این شایسته یک دانشجو نیست.

کمبود فضاهای فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وی با اشاره به کمبود فضاهای فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: یکی از مشکلات دانشگاه نداشتن کمپ فرهنگی و بدتر از آن پراکندگی دانشکده ها و خوابگاههای دانشگاه در سطح شهر است که این مساله شایسته دانشگاه نبوده و برگزاری مراسم و برنامه های فرهنگی دانشجویان و دانشگاه را با مشکل روبرو می کند. در این راستا به دنبال تامین منابع و جذب کمک خیرین برای ایجاد فضای فرهنگی متمرکز در مجموعه دانشگاه هستیم که موافقت های اولیه آن نیز اخذ شده است.

دکترکدخدازاده در ادامه این گفت وگو با بیان اینکه هدف اصلی این معاونت تربیت و پرورش نیروی انسانی توانمند برای خدمت به جامعه است، اظهارکرد: معمولا مستعدترین افراد جذب دانشگاههای تیپ یک کشور می شوند که بیشتر توجه و تمرکز آنها روی مباحث درسی و آموزشی ست. با این حال برای پرورش یک دانش آموخته توانمند لازم است ضمن شناسایی استعداد و ذائقه دانشجو، برنامه های فرهنگی، هنری و ورزشی متناسبی برای ارتقای مهارت اجتماعی دانشجو تعریف و اجرا شود.

راه اندازی بیش از 26 انجمن علمی طی 6 ماه گذشته

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به راه اندازی بیش از 26 انجمن علمی طی 6 ماه گذشته در دانشگاه، اظهار کرد: این مساله نشان دهنده وجود بستر لازم در دانشگاه و ظرفیت بالای دانشجویان است که در صورت فراهم شدن شرایطی مناسبتر و شناساندن بیشتر این حوزه به دانشجویان این رقم تا چند برابر صعود خواهد کرد.

دکتر کدخدازاده با اشاره به فعالیت سایر انجمن ها و تشکلهای دانشجویی در سطح دانشگاه عنوان کرد: علاوه بر تشکلهای سیاسی و انجمن های علمی، در حال حاضر در کلیه دانشکده ها و خوابگاههای دانشگاه، شوراهای صنفی فعال بوده و همچنین 14 کانون فرهنگی هنری، گروه همتایاران مشاور، کمیته دانشجویی مفدا و انجمن های ورزشی نیز در دانشگاه فعال شده اند.

وی همچنین با اشاره به برنامه معاونت برای احیای برخی از کمیته‌ها، عنوان کرد: کمیته صیانت از حقوق شهروندی، کمیته عفاف و حجاب و کمیته مبازه با مواد اعتیاد آور برخی از این کمیته هاست که در حال حاضر کارگروه های آن فعال شده و به زودی فعالیت های پژوهشی و پیشگیرانه در این گروه ها آغاز می شود.

ابراز تاسف نسبت به روند رو به رشد مصرف مواد مخدر

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ابراز تاسف نسبت به روند رو به رشد مصرف مواد مخدر، دخانیات و همچنین مواد الکلی در سطح جامعه و دانشگاه، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که معاونت دانشجویی و فرهنگی برای پیشگیری از افزایش این روند در پیش گرفته، برنامه ریزی و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و ورزشی در سطح دانشگاه است، چراکه در صورت نداشتن برنامه های متنوع برای دانشجویان به خصوص دانشجویان خوابگاهی، احتمال گسترش آسیب ها و به دنبال آن افکار خودآسیب رسانی و استفاده از دخانیات و مشروبات الکلی افزایش می یابد.

وی افزود: همچنین مرکز مشاوره معاونت دانشجویی در رابطه با فرهنگسازی و پیشگیری از سوء مصرف مواد و اقدامات درمانی برای ترک نیز برنامه هایی را اجرا می کند.

تدوین برنامه هایی برای رفع دغدغه اشتغال و ازدواج دانشجویان

دکتر کدخدا زاده با اشاره به دغدغه اغلب دانشجویان درباره آینده شغلی و ازدواج، اظهارکرد: در این رابطه مرکز مشاوره دانشگاه برنامه های جالبی تدوین و اجرا کرده، یکی از این اقدامات پخش و نقد فیلم های سینمایی مرتبط با مسایل اجتماعی و برگزاری کارگاههای روانشناسی مرتبط با فیلم است که برای اولین بار در دانشگاه اجرا و خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی دانشجویان روبرو شد.

وی با اشاره به فعالیت انجمن های علمی دانشجویی در حوزه اشتغالزایی عنوان کرد: رویکرد اغلب انجمن های علمی کارآفرینی و تولید محصول و کالاست که همین مساله به صورت اتوماتیک، آمار اشتغالزایی را افزایش می دهد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نگرانی نسبت به آینده شغلی یکی از دلایل بروز افسردگی در میان دانشجویان است، گفت: دانشجویی که تصویر شفافی از آینده خود ندارد دچار افسردگی می شود و این وظیفه ما در حوزه دانشجوییست که برای رفع این دغدغه ها اقدام کنیم که راه اندازی انجمن های علمی در همین راستا انجام شده است.

استعداد و ذائقه دانشجو باید شناسایی شده و پرورش داده شود

وی با بیان اینکه استعداد و ذایقه دانشجو باید شناسایی و پرورش داده شود، گفت: در این راستا معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علاوه بر اجرای برنامه های فرهنگی، انجمن های علمی متنوعی را با توجه به ذائقه و علاقه دانشجوی علوم پزشکی طراحی و تدوین کرده تا بتواند به جذب حداکثری مشارکت دانشجویان کمک کند. در همین رابطه به تمامی مدیران حوزه نیز ابلاغ شده تا برنامه ها را براساس سلایق و ذائقه دانشجو و به صورت متنوع تنظیم کنند.

فعالیت انجمن های علمی در جهت مهارت افزایی و ایجاد اشتغال

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با اشاره به فعالیت انجمن های علمی دانشگاه در عرصه های فرهنگ سازی، دانش افزایی، مهارت افزایی، ایجاد اشتغال و شرکت های دانش بنیان، تصریح کرد: انجمن های علمی محیطی مناسب برای فعالیت دانشجویان علاقمند به کارهای علمی و تولید محصول فراهم کرده است. همچنین فضایی ایجاد شده که به حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم یا همان دانشگاه کارآفرین، بهره ور و اشتغالزا کمک می کند.


نظر شما :