یک مدرس کارآفرینی:

تحریم باعث تقویت کارآفرینی می‌شود/تحریم به چشم فرصت دیده شود

مدرس دوره "ام بی ای سلامت" جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تحریم بر روند کارآفرینی تاثیر مثبت دارد، گفت: به جای بحث‌های سیاسی، مقوله تحریم باید به عنوان یک فرصت و وضعیت، پذیرایی شود نه پذیرفته.
تحریم باعث تقویت کارآفرینی می‌شود/تحریم به چشم فرصت دیده شود

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر سعید رضایی اظهار کرد: به دنبال تحریم و در پی آن هزینه‌بر شدن واردات،  بسیاری از محصولات تولید داخل توجیه اقتصادی پیدا کرده و همچنین خروج افراد باهوش،علاقمند، مستعد و تحصیل‌کرده کمتر شده، بنابراین بیشتر این افراد به دنبال یافتن راه‌هایی برای تقویت و توسعه تولید محصول در داخل کشور هستند.

این کارآفرین دارنده مدرک دکترای آینده پژوهی دانشگاه تهران،  ادامه داد: افراد باید تحریم را به چشم یک فرصت ببینند، همان‌طور که در دیدگاه کارآفرینی هر وضعیتی یک فرصت است، باید با خلاقیت و کارآفرینی به دنبال نقش‌آفرینی در این عرصه باشیم.

این کارآفرین با اشاره به وضعیت کارآفرینی در ایران، گفت: مقوله کارآفرینی از حدود 15 سال پیش در سیاست‌گذاری‌های کشور جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و وضعیت آن نسبت به گذشته بهتر شده، هرچند هنوز به حد کفایت توسعه پیدا نکرده و با وضعیت مطلوب فاصله دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه هویت کارآفرینی  درایران به ‌عنوان موتور محرکه اقتصاد هنوز احصاء نشده است، گفت: جایگاه و ارزش یک طبیب و یا یک روحانی در جامعه امروز ما کاملا مشخص و تعریف شده است، ولی آیا در رابطه با جایگاه یک کارآفرین در سطح جامعه نیز می‌توان با همین قطعیت صحبت کرد؟ آیا موضوع و اهمیت تربیت یک کارآفرین برای والدین، آموزش و پرورش، دانشگاه و یا جامعه تعریف شده است؟ به اعتقاد بنده هنوز هویت کارآفرینان در سطح جامعه احصاء و ابلاغ نشده است.

رضایی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در زمینه کارآفرینی، عنوان کرد: باید در رابطه با ارزش، هویت و جایگاه کارآفرینی از طریق ساخت فیلم، تالیف و ترجمه کتاب، گزارش‌نویسی، مصاحبه و گفت‌و گو در رسانه‌ها  اقدام شود تا ارزش و هویت آن برای مردم ملموس شود. چراکه هویت کارآفرینان به عنوان یک مؤلفه اجتماعی بی نهایت مهم در دنیای امروز شناخته شده است و اهمیت آن در شرایط تحریم چندبرابر می‌شود.

وی با انتقاد نسبت به تعریف کارآفرینی به عنوان اشتغال‌زایی، اظهار کرد: امروزه در زمینه کارآفرینی پیشرفت‌های خوبی حاصل شده، کتب‌ و مقالات زیادی منتشر شده و فضای فعالیت برای  فارغ التحصیلان و دانشجویان علاقمند نیز فراهم است. اگرچه تمامی این اقدامات نویدبخش است، ولی  باید واقعی‌تر و متمرکزتر شده و فضا برای فعالیت اقتصادی جوانان توسعه بیشتری پیدا کند.

این فارغ‌التحصیل دکتری آینده‌پژوهی با اشاره به تعریف اصلی آموزش کارآفرینی، ادامه داد: آموزش کارآفرینی به معنای تربیت کارآفرین هنوز در ایران خیلی عقب‌ است، ولی در زمینه آشناسازی مردم با مقوله کارآفرینی و خصوصیات و ویژگی‌های کارآفرین و شرکت‌های نوآور اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در حوزه‌های "های تک"  از جمله "آی تی"، "آی سی تی" و ترکیب آن‌ها با  حوزه سلامت، فضاهای کارآفرینی متعددی مانند اکوسیستم سلامت آی‌تی و آی سی تی ایجاد شده که جوانان مستعد نیز در این حیطه ها جذب شده و فعالیت می‌کنند.

رضایی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی" ام بی ای سلامت" در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: ماهیت برگزاری این‌گونه  دوره‌ها ارزشمند است ولی باید با دوره‌های عملی و کارآموزی تحت نظارت کارآفرینان تکمیل و تقویت شوند.

وی با بیان اینکه اکثر فارغ التحصیلان دانشگاهی ما حافظه‌محور و تئوری‌گرا هستند، تصریح کرد: فارغ التحصیلان حوزه سلامت با شرکت در دوره‌های آموزش کارآفرینی مانند "ام بی ای سلامت" درگاه جدیدی را به ‌عنوان اشتغال و زندگی شغلی آینده خود دیده و به صورت موثرتری می توانند برای آینده شغلی خود تصمیم‌گیری کنند.

دکتر رضایی با بیان اینکه افراد می‌توانند از کارآفرینی به‌عنوان ابزاری برای ارتقای وضعیت شغلی و اقتصادی  خود استفاده کنند، تصریح کرد: بازار سلامت بسیار گسترده است، هرچند که کار کردن در این فضا مشکلاتی هم دارد که در حال مرتفع شدن است. برگزاری جلسات مشترک وزیر مخابرات با فعالین استارتاپی حوزه آی‌تی به رفع موانع و باز شدن فضای کاری کمک  زیادی می کند و امیدواریم این بستر در حوزه سلامت نیز هرچه بیشتر تقویت شود.

این مدرس دوره "ام بی ای سلامت" در خاتمه با اشاره به نحوه تربیت کودکان کارآفرین، تصریح کرد: در دوره خردسالی تنها باید شرایط حضور محدود کودکان در محیط‌های کارآفرینی فراهم شود، سپس در دوره نوجوانی با فراهم کردن  بستر تجربیات نیمه واقعی، به ایجاد نگرش خلاقیت، مثبت اندیشی، خوش‌بینی، امیدواری و تفکر بلندمدت در نوجوان کمک شود و در دوره جوانی فرد باید بتواند به عنوان نفر دوم در کنار یک کارآفرین موفق شاگردی کرده و از سنین 20 تا 25 سالگی با کمک و راهنمایی منتورها،‌کسب و کار خود را آغاز کند.

‌انتهای پیام

کلید واژه ها: کارآفرینی و اشتغال تحریم جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی Health MBA ام بی ای سلامت


نظر شما :