زندگی سالم - آرشیو

اقدام محققان کشور برای ساخت حسگر شناسایی زودرس آلزایمر
در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز جهانی آلزایمر اعلام شد

اقدام محققان کشور برای ساخت حسگر شناسایی زودرس آلزایمر

پایه‌گذار علم نانوفناوری در ایران و استاد برجسته گروه مهندسی و فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح آخرین پژوهش این گروه‌تحقیقاتی در رابطه با بیماری آلزایمر و با تاکید بر اینکه دانش مربوط به مکانیزم آغاز بیماری آلزایمر تا حدودی بدست آمده است، گفت: هدف اصلی ما در پروژه آلزایمر پیش‌بینی و پیشگیری این بیماری در افراد است؛ به عبارت دیگر می‌خواهیم حسگرها و سنسورهایی برای اندازه‌گیری دو نوع پروتئین مخرب در مغز افراد بسازیم تا بتوان در همان مراحل اولیه بیماری و قبل از پیشرفت عارضه، بیماری را شناسایی و از گسترش بیشتر آن جلوگیری کرد.

ادامه مطلب

چگونه با افسردگی فصلی مقابله کنیم؟

اختلال خلقی فصلی یا SAD، نوعی افسردگی است که با تغییرات فصلی خود را نشان می‌دهد و اوج علائم آن معمولاً در پاییز و زمستان دیده می‌شود،هنگامی که روزها کوتاه‌تر و سردتر می‌شوند.

ادامه مطلب

روز شمار هفته سالمند با شعار «فرصت‌های برابر برای تمام سنین»

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و جمعیت با بیان این که نهم مهرماه (اول اکتبر) هر سال تحت عنوان روز جهانی سالمند نام گذاری شده است، گفت: امسال شعار این روز جهانی "فرصت های برابر برای تمام سنین"تعیین شده است.

ادامه مطلب
با تلاش محققان علوم پزشکی شهید بهشتی صورت می‌گیرد

راه‌اندازی اپلیکیشن "پزشکی از راه دور" برای تلفن همراه در کشور

رییس مرکز تحقیقات پزشکی از راه دور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برنامه این مرکز تحقیقاتی برای راه‌اندازی اپلیکیشن "پزشکی از راه دور" برای تلفن‌های همراه، اظهار کرد: هم‌اکنون در فاز مطالعاتی این طرح هستیم و با نهایی شدن آن ارتباط بین پزشک و بیمار تا میزان بسیار مطلوبی تسریع ‌خواهد شد.

ادامه مطلب

کشف اقلام آرایشی بهداشتی غیرمجاز در پاساژ معروف تهران

طی طرح نظارتی که با حضور کارشناس مسئول مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی شبکه و کارشناسان اداره صنعت و معدن شمیرانات انجام شد، واحدهای توزیع کننده اقلام آرایشی و بهداشتی در پاساژهای قائم، البرز و خیابان شهرداری مورد نظارت و بازرسی قرار گرفتند.

ادامه مطلب
دلالان توریسم پزشکی نظام سلامت را تهدید می کنند
رئیس جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی:

دلالان توریسم پزشکی نظام سلامت را تهدید می کنند

توریسم پزشکی یا گردشگری پزشکی (Medical Tourism) شاخه‌‌ای از گردشگری سلامت است که طی آن بیمار به منظور درمان بیماری جسمی از کشور خود به نقطه ای دیگر از دنیا سفر می‌ کند تا از خدمات پزشکی و مراکز درمانی کشور مقصد بهره‌‌مند شود.

ادامه مطلب
در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد:

ممنوعیت فروش دارو در داروخانه اینترنتی

مدیران معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نحوه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت فروشگاه‌های اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی و داروخانه‌های آنلاین را تشریح کردند.

ادامه مطلب
توصیه‌های بهداشتی برای تهیه و توزیع نذری در ایام محرم

توصیه‌های بهداشتی برای تهیه و توزیع نذری در ایام محرم

با توجه به فرارسیدن ایام محرم و صفر، عدم رعایت موازین بهداشتی در توزیع نذورات می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با آب و غذا را افزایش دهد، این درحالیست که با رعایت نکاتی ساده، اما پر اهمیت می‌توان ضمن افزایش امنیت مواد غذایی از بروز مسمومیت‌های غذایی احتمالی جلوگیری کرد.

ادامه مطلب
سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه مطرح کرد

هشدار نسبت به مصرف نوشابه در ایران/ ۹۰ عارضه جانبی نوشابه‌های رژیمی

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای وصنایع غذایی کشور با عوارض خطرناک مصرف نوشابه‌های گازدار،‌گفت: نوشیدنی های کافئین دار موجب بروز اضطراب، فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب و بالا رفتن مقدار کلسترول خون می‌شوند، ویتامین‌ها و مواد معدنی را می‌سوزانند و موجب مشکلات بارداری و سرطان می‌شوند.

ادامه مطلب
کارگاه‌های "ایماگوتراپی" و" سایکودرام" در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار می‌شود
با ارایه رویکردهای نوین زوج درمانی؛‌

کارگاه‌های "ایماگوتراپی" و" سایکودرام" در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار می‌شود

کارگاه آموزشی "ایماگوتراپی" و" سایکودرام"، رویکردی جدید در روانشناسی برای حل تعارض های زوجین و غنی کردن روابط همسران، از سوی گروه پژوهشی سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

ادامه مطلب
انجمن تغذیه ایران مطرح کرد:

هشدار نسبت به مکمل فروشی و تجویز رژیم‌های نامتعارف در باشگاه‌های ورزشی

نایب رییس انجمن تغذیه ایران ضمن هشدار نسبت به تصمیم برخی ارگان‌های ورزشی مبنی بر برگزاری دوره‌های تخصصی تغذیه ورزشی و صدور مدرک رژیم درمانی برای افراد فاقد صلاحیت، گفت:‌ سازمان‌های صادرکننده این مدارک و مجوزهای نامعتبر در قبال اعطای مدارک به افراد فاقد صلاحیت در سطح باشگاه‌ها و دخالت‌های غیراصولی آنان در امور پزشکی و سلامت جامعه مسئول بوده و باید پاسخگو باشند.

ادامه مطلب
دوره‌ آموزشی "آشنایی با اصول و درمان بیماری‌ها از دیدگاه طب ایرانی" برگزار می‌شود
با همکاری مشترک جهاد دانشگاهی و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی؛

دوره‌ آموزشی "آشنایی با اصول و درمان بیماری‌ها از دیدگاه طب ایرانی" برگزار می‌شود

دوره‌ آموزشی کوتاه مدت مهارتی "آشنایی با اصول و درمان بیماری‌ها از دیدگاه طب ایرانی" طی عقد قرارداد همکاری مشترک جهاد دانشگاهی و دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار می‌شود.

ادامه مطلب

نتایج بررسی‌های علمی درباره تاثیر تغذیه بر ام اس

عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه در ارتباط بین رژیم غذایی و پیشرفت بیماری ‌ام اس تحقیقات متعددی صورت گرفته است، گفت:‌ تاکنون محققان ارتباط قاطعی بین عوامل تغذیه‌ای و بیماری ام اس پیدا نکرده‌اند؛ بنابراین نمی‌توان با قطعیت ادعا کرد که مصرف یک ماده‌ غذایی خاص، باعث پیشرفت یا تخفیف عوارض بیماری می‌شود. با این حال نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که رعایت برخی نکات تغذیه ای برای کنترل عوارض این بیماری موثر است.

ادامه مطلب

هفت ماده مغذی برای مقابله با استرس

تمرینات تنفسی، استفاده از اسانس‌ها و حتی صرف ۱۰ دقیقه زمان برای ارتباط گرفتن با حیوانات رام و خانگی از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند به کاهش اثرات فیزیولوژیکی استرس کمک کنند اما یکی دیگر از موارد مهم و اثرگذاری که می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد، استفاده از برخی از میان‌وعده‌های سالم و مناسب است.

ادامه مطلب

خواص شگفت انگیز خاکشیر

خاکشیر از قدیم به عنوان اشتها آور، تقویت کننده معده، ضد تب، ملین بوده و در مشکلات سوء هاضمه و حتی درمان اسهال خونی استفاده می شده است.

ادامه مطلب