دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تشریح کرد

دغدغه‌ها و انتظارات دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی

۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۷:۵۳ کد : ۱۰۱۲۱ پر بازدیدترین اخبار فرهنگی
دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برنامه‌های این شورا در دانشگاه، گفت: به دنبال تشکیل "مجمع دبیران شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکترای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور" در وزارت بهداشت هستیم تا بتوانیم از این طریق، برنامه‌ها و مطالبات‌مان نظیر افزایش حقوق و کارانه‌ها را در سطح کشوری پیگیری کنیم.
دغدغه‌ها و انتظارات دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی

علی پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنادفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به متفاوت بودن جنس دغدغه‌ها و نیاز دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی، گفت: تا دو سال پیش شورای صنفی مرکزی در دانشگاه‌های علوم پزشکی متمرکز بود، اما از سال گذشته با توجه به دغدغه‌ها، نیازها و مطالبات متفاوت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، آیین‌نامه‌ی تشکیل شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت تدوین و به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه انتخابات شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری از سال گذشته در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان دانشگاه پیشرو برگزار شد، اظهار کرد: بر این اساس امسال دومین دوره‌ی انتخابات شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری همزمان با چهارمین دوره انتخابات شورای صنفی دانشگاه در روز 25 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد.

این دانشجوی دکترای سیاستگذاری تغذیه ادامه داد: ترکیب شورا طبق قانون متشکل از چهار دانشجوی دستیاری پزشکی، یک دانشجوی دستیاری دندانپزشکی و دو دانشجوی دکتری است. البته در آیین نامه پیش بینی شده که اگر تعداد کاندیداهای یک بخش به حد نصاب نرسد، ظرفیت آن به سایر بخش‌ها تخصیص داده می‌شود.

دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکترای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه انتخابات این شورا تا کنون در 14 دانشگاه علوم پزشکی کشور برگزار شده است، گفت: بر این اساس برای اولین بار به دنبال تشکیل "مجمع دبیران شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکترای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور"  در وزارت بهداشت هستیم تا بتوان از این طریق برنامه‌ها و مطالبات‌مان را در سطح کشوری دنبال و پیگیری کنیم. بر طبق آخرین برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته، این نشست در روز 16 مردادماه به میزبانی وزارت بهداشت برگزار خواهد شد.

اهم مشکلات و دغدغه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی

پزشکی ادامه داد: بار خدمات درمانی بیمارستان‌ها بر روی دوش دستیاران و بار پژوهشی دانشگاه‌ها عمدتاً بر روی دوش دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار دارد، این در حالی است که حقوق بسیار کم آنها حتی کفاف یک زندگی مجردی را نیز نمی‌دهد. علاوه بر این کشیک‌های طولانی مدت، فشار کاری زیاد و تأخیرهای بیش از یک ساله در پرداخت کارانه‌ها از جمله مشکلات دستیاران هستند که نارضایتی آنها را به دنبال داشته است. بیداری طولانی مدت و بی‌ خوابی‌هایی که رزیدنت‌ها برای خدمت رسانی تحمل می‌کنند، می‌تواند در رشته‌های حساس نظیر جراحی خطراتی را به همراه داشته باشد و احتمال خطاهای پزشکی را افزایش دهد. بنابراین به دنبال آن هستیم تا از ظرفیت مجمع کشوری دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری برای رسیدگی به چنین مشکلاتی استفاده کنیم.

انتخاب رابطان مختلف شورا

عضو سابق کمیته مرکزی ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری جلسات شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری دانشگاه گفت: رابطان مختلف شورا در این جلسات انتخاب شدند و طی آن فرشته صفیان رابط آموزشی، زهرا پنجعلی رابط پژوهشی، عفت نوری رابط دانشجویی فرهنگی، عمید رهی رابط رفاهی، همت عبرت و میثم محمدی خواه هر دو به عنوان رابط دانشجویان دستیاری انتخاب شدند. این تقسیم کاربرای تسهیل دسترسی دانشجویان به اعضا و پیگیری تخصصی‌تر مطالبات انجام شد.

برقراری بیمه تأمین اجتماعی برای دستیاران و دانشجویان دکتری

پزشکی با اشاره به برنامه‌ها و اولویت‌های این شورا، اظهار کرد: تلاش برای برقراری بیمه تأمین اجتماعی برای دستیاران و دانشجویان دکتری از جمله مهم‌ترین برنامه‌هایی است که دنبال می‌کنیم. مسأله‌ی مهم بعدی سلیقه‌ای عمل کردن دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی در ارتباط با برخی موضوعات نظیر ساعات حضور فیزیکی در دانشکده یا نوع دفاع از پایان‌نامه‌هاست. دانشکده‌ها و گروه‌ها در رابطه با چنین مسائلی به صورت کاملا جزیره‌ای عمل کرده و دستورالعمل واحدی را دنبال نمی‌کنند. به عنوان نمونه برخی دانشکده‌ها و گروه‌ها دانشجویان را ملزم به ارائه سه مقاله پژوهشی ISI برای دفاع از پایان‌نامه کرده‌اند، در حالی که قانون تنها به ارائه‌ی یک مقاله اکتفا کرده است، بنابراین یکی از برنامه‌های اصلی ما پیگیری و اصلاح چنین مشکلاتی است.

مشکل تامین اعتبارات پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی

وی با بیان اینکه دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی به شدت در زمینه تخصیص اعتبارات، کمک هزینه‌ی پایان نامه‌ و طرح‌های پژوهشی دچار مشکل شده‌اند، گفت: این مساله قطعا از طریق رابط پژوهشی شورا پیگیری خواهد شد.

مدیر روابط عمومی "انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران" با بیان اینکه در برخی از دانشکده‌ها حقوق دانشجویان به تعویق افتاده است، خاطرنشان کرد: پیگیری پرداخت حقوق معوقه دانشجویان سنواتی، افزایش و ارتقای حجم و سرعت اینترنت، یکسان سازی سنوات خوابگاهی و تحصیلی، تدوین و برگزاری برنامه‌های فرهنگی متنوع برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مهمترین برنامه‌های تیم جدید شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری است.

مشکلات دانشجویان دکترای تغذیه و پرستاری

این عضو شورای مشاوران جوان نهاد ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به مشکلات دانشجویان دکترای تغذیه و پرستاری دانشگاه، اظهار کرد: مکاتباتی با مسئولین ذیربط کرده‌ایم و در پی برگزاری جلساتی برای طرح و رفع مشکلات آنها هستیم. همچنین با توجه به نگرانی‌هایی که پیرامون عدم واریز حقوق مردادماه دانشجویان دکتری وجود داشت، جلسه‌ای با دکتر وحیدشاهی مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه و همچنین دکتر سعیدی مدیر امور مالی دانشگاه برگزار کردیم و به رفع این نگرانی پرداختیم.

وی مسائل خوابگاهی را از دیگر معضلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه شهریورماه قرارداد خوبگاه‌های استیجاری دانشگاه یعنی ولیعصر و دانش به پایان می‌رسد و حتما باید تخلیه شوند، این مسأله دانشجویان ساکن این دو خوابگاه را دچار استرس و نگرانی‌هایی کرده که البته طی رایزنی‌هایی با معاونت دانشجویی و فرهنگی، مسئولان ذیربط اطمینان داده‌اند که خوابگاه‌های جایگزینی برای آنان در نظر گرفته شده است.

دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به وضعیت خوابگاه متأهلی دانشگاه، عنوان کرد: ساختمان این خوابگاه متاسفانه فرسوده و نا ایمن بوده و باید تمهیدات لازم برای ایجاد امنیت دانشجویان فراهم شود. بر همین اساس به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شده دانشگاه با در نظر گرفتن تمهیداتی مشکلات دانشجویان را برطرف کند.

برگزیده هفت دوره جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی کشور در پایان با اشاره به برنامه‌های شورای صنفی برای افزایش تعامل با دانشجویان، گفت: تمامی اقدامات صورت گرفته به طور مرتب از طریق کانال تلگرامی این شورا به به اطلاع دانشجویان می‌رسد. همچنین در نظر داریم در سال تحصیلی جاری هر ماه به همراه تمامی اعضاء شورا به یکی از دانشکده‌ها مراجعه کرده و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات آنان قرار گیریم تا بتوانیم طی تعامل مستقیم با دانشجویان، نقطه نظرات‌شان را به اطلاع مسئولان ذیربط برسانیم.

انتهای پیام

کلید واژه ها: شورای صنفی دانشجو دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی


( ۱ )

نظر شما :