استخوان نیمه‌زنده ساخت محققان کشور در مراحل پیش‌بالینی

۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۷ کد : ۱۰۱۶۰ پر بازدیدترین اخبار پژوهش و فناوری
محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی ۱۰ سال مطالعه برای ایجاد ماده مناسب جایگزین شونده استخوان، موفق به ارائه ترکیب مناسب پلیمری-سرامیکی شدند و با همکاری صنعتگران داخلی نیز موفق به تغییر ساختار چاپگر سه بعدی جهت چاپ نسج شبه استخوان شدند. به گفته آن‌ها هم‌اکنون ایجاد نسج زنده و استخوان نیمه‌زنده در مراحل پیش‌بالینی قرار دارد.
استخوان نیمه‌زنده ساخت محققان کشور در مراحل پیش‌بالینی

به گزارش ایسنادفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر آرش خجسته، رییس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مجری طرح در مراسم رونمایی از "تولید استخوان مصنوعی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی ساخت داخل" با اشاره به آمار بالای تصادفات و حوادث ترافیکی در کشور و در پی آن بروز ضایعات استخوانی فراوان در کشور، گفت: همچنین بر اساس گزارش‌ها سالانه ۸۰۰ مورد تومور بدخیم استخوانی گزارش می‌شود که تمام این‌ موارد ضرورت ارائه راهکاری موثر برای درمان و ترمیم ضایعات استخوانی ناشی از آن را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تا کنون روش‌های مختلفی برای ترمیم ضایعات استخوانی ابداع و استفاده شده است، اظهار کرد: هیچ کدام از این  روش‌ها تا کنون نتوانسته جایگزین درمان کامل و ترمیم کامل ضایعات استخوانی باشد.

مجری طرح ادامه داد: در همین راستا طب بازساختی با هدف حل این مشکل و ایجاد جایگزینی مناسب برای ترمیم ضایعات ایجاد شد و در سه فیلد بازبست، سلول‌های بنیادی و فاکتورهای زیستی اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه در این راستا تا کنون موفق به تولید نسج زنده نشده‌ایم، عنوان کرد: طرح تولید بافت استخوان نیمه زنده از سال ۲۰۱۰ آغاز شد. تیم تحقیقاتی این طرح در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی ۱۰ سال گذشته مطالعات زیادی را در ارتباط با ماده مناسب جایگزین شونده استخوان انجام داده و موفق به ارائه یک ترکیب مناسب پلیمری-سرامیکی شده است. همچنین  طی همکاری با صنعتگران داخلی موفق به تغییر ساختار چاپگر سه بعدی جهت چاپ نسج شبه استخوان شده است.

وی ادامه داد: نتیجه این فعالیت ۱۰ ساله چاپ بیش از ۱۰ مقاله بین المللی و همچنین طی مسیر آزمایشگاه تا بالین جهت درمان بیماران با ضایعات استخوانی بوده است، چنانکه تا کنون ۵ بیمار دارای ضایعات فکی و یک بیمار با نقص استخوان تیبیای پا، تخت درمان قرار گرفته‌اند.

دکتر خجسته با بیان اینکه در این طرح برای نهادینه کردن اقداماتی برای درج این پیشرفت‌ها در حوزه آموزش نیز انجام شد، گفت: در همین راستا دانشجویان Phd برای همین lنظور جذب و تربیت می شوند تا بتوان با ترکیب آموزش، پژوهش و فناوری در کنار هم این اقدامات و پیشرفت‌ها را نهادینه کرد.

مجری طرح "تولید استخوان مصنوعی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی ساخت داخل" با اشاره به بهینه سازی دستگاه چاپگر سه بعدی برای چاپ نسج شبه استخوان از ترکیب زیست ماده سرامیک و پلیمر، عنوان کرد: مراحل بهینه سازی پرینتر تقریبا ۱.۵ سال در آزمایشگاه دانشکده فناوری های نوین به طول انجامید و در نهایت ترکیبی برای ترمیم ضایعات اختصاصی خاص هر بیمار تهیه شد. در همین راستا این تکنولوژی پیشرفته فاز تریال و ایمنی بیمار را طی کرده و نه تنها پرینت‌های سه بعدی استخوانی انجام می‌شود، بلکه می تواند داربست ۳ بعدی با نمای داخلی شبیه تخلخل داخل استخوان ایجاد کرده و باعث نوسازی استخوان می‌شود. همچنین محل اعصاب و سایر بافت‌ها نیز در داخل این داربست‌ها بهینه سازی می‌شود.

وی با بیان اینکه در این روش از سلول‌های بنیادی بیمار هم به صورت همزمان استفاده می‌شود، گفت: ما ۲ سال و نیم پیش توانستیم سلول را هم همزمان با همین پلیمرها، پرینت سه‌بعدی کنیم. اما نکته‌ای که باید مطرح شود، این است که پرینت کردن سه بعدی سلول منجر به ایجاد نسج زنده نمی‌شود. البته در این راستا و برای ایجاد نسج زنده در مراحل پیش بالینی هستیم و اگر به مرحله بالینی رسیدیم، اطلاع‌رسانی می‌شود. 

دکتر خجسته همچنین با بیان اینکه برای ایجاد استخوان نیمه زنده نیز در مراحل پیش بالینی هستیم، گفت: در این مسیر به سمت مرجعیت علمی حرکت می‌کنیم. امیدواریم با هماهنگی این پروژه در نهایت بتوانیم بهترین جایگزین را برای استخوان تهیه کنیم.

رییس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این اقدامات در جهت ارتقای رفاه و سطح سلامت مردم جامعه انجام می‌شود، ‌ضمن تشکر از حمایت‌های کل مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از همکاران طرح حکمت فرج‌پور دانشجوی دکتری مهندسی بافت، ، حانیه نخبه الفقهایی دندانپزشک و دانشجوی دکتری مهندسی بافت، زهرا سادات پاک‌نژاد دندانپزشک و پست دکترای بیومواد، محبوبه بهلولی دانشجوی دکتری سلول درمانی و دکتر مریم رضائی نژاد دندانپزشک و فارغ‌التحصیل دکتری مهندسی بافت تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام


نظر شما :