شوراهای صنفی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی در بیانیه‌ای تاکید کردند

اعتراض‌های وارد شده به کاهش کیفیت آموزش دانشجویان، به‌حق است/افزایش ظرفیت،بازی با جان مردم است

۱۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۴ کد : ۱۰۵۱۳ پر بازدیدترین اخبار آموزشی
شوراهای صنفی دانشکده پزشکی، دانشکده دندان پزشکی و دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیانیه‌ مشترکی ضمن مخالفت با افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های علوم پزشکی،تاکید کردند: بدیهی است اعتراض‌های وارد شده به کاهش کیفیت آموزش دانشجویان در حالی که با افزایش بیش از ۱۰۰درصدی ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی طی ۱۰ سال گذشته مواجه بوده ایم، به حق خواهد بود.
اعتراض‌های وارد شده به کاهش کیفیت آموزش دانشجویان، به‌حق است/افزایش ظرفیت،بازی با جان مردم است

به گزارش ایسنا در این بیانیه خطاب به دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است: همان گونه که مستحضر هستید رونمایی یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از ارائه طرح دوفوریتی دوبرابر شدن ظرفیت‌های رشته‌های علوم پزشکی در سال آینده، جامعه دانشگاهی علوم پزشکی کشور را به بهت فرو برده است.

در حالیکه وزارت بهداشت، براساس سند برآورد نیروی انسانی متخصص نظام سلامت، پس از ماه‌ها بررسی ظرفیت ورودی رشته‌ها را تعریف و برنامه‌ریزی کرده است، عده‌ای به جای برخورد علمی با این مسئله، با استدلال واهی افزایش ظرفیت به جهت بهبود شرایط سلامت جامعه اقدام به اعمال فشار جهت تحقق این اشتباه تاریخی نموده‌اند .

کمترین انتظار آحاد جامعه از موثران و تصمیم‌گیران آن است که زمانیکه یک رویکرد را در دستور کار قرار می‌دهند، درخصوص تبعات آن و تجارب دیگران در آن مورد مطالعه کنند. رویکردهای احساسی و غیرعلمی در برخورد با مسائل، نتیجه‌ای جز متضرر گشتن غیرقابل برگشت جامعه به دنبال نخواهد داشت.

ساده انگاری و کوته نگری است که تصور شود اگر تعداد ارائه‌کنندگان خدمت در نظام سلامت افزایش یافت، کیفیت ارائه خدمت بالاتر میرود. در میان عوامل موثر بر کیفیت ارائه خدمت و رضایت جامعه از وضعیت سلامت، سرانه نیروی انسانی تنها یکی از زیر فاکتورهای موثر است به گونه‌ای که معیارهای وابسته به بیماران، نظام سلامت، میزان دریافتی مکفی ارائه کنندگان خدمت، منابع موجود، همکاری بین بخشی، زیرساختها و فناوری سلامت همگی از مهمترین موارد تاثیرگذار هستند.

 بدیهی است اعتراض‌های وارد شده به کاهش کیفیت آموزش دانشجویان در حالی که با افزایش بیش از ۱۰۰درصدی ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی طی ۱۰ سال گذشته مواجه بوده ایم، به حق خواهد بود. فاجعه‌ای که حتی در حال حاضر نیز گریبانگیر آموزش جامعه علوم پزشکی کشور و ارائه کنندگان خدمت در آینده است. پاسخ به این اشکال وارد شده، متعاقب یک تصمیم‌گیری غلط، جز با افزایش زیرساختها محقق نمی گردد.

زیر ساختهایی با هزینه‌های سرسام آور برای وزارتی که ماههاست با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند و حضرتعالی بیش از هرکس دیگری بدان واقف هستید.

انتظار می‌رود پاسخ مدعیان افزایش ظرفیت به این اشکال، اشتباه دومی به نام خصوصی سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد. طرحی که شیفتگان قدرت و ثروت می‌توانند آن را به مثابه ملجائی دست نیافتنی که نهایتا توانسته‌اند به آن وصول یابند برای خود به شمارآورند.

آیا تجارب کشورمان در افزایش پذیرش دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی منجر به آن گردید که عدالت آموزشی و حرفه ای محقق گردد و در پیشرفت کشور موثر بود یا آن که خروج نخبگان از کشور و سرخوردگی فارغ التحصیلان آن رشته‌ها را به دنبال داشت؟ چگونه است که عده‌ای نمی خواهند از آنچه قبلا آزموده شده درس عبرت گیرند؟ متاثرکننده‌تر آن است که عدهای تریبون‌ها را در اختیار میگیرند و با ارائه آمار سرانه جامعه علوم پزشکی نسبت به کشورهای همسایه و میانگین جهانی و... تلاش میکنند به هر نحو ممکن این دروغ محض را به جامعه القاء کنند که کیفیت خدمات پزشکی و اشتغال زایی با افزایش سرانه ارتباطی مستقیم و خطی دارد.

سوال پیش آمده آن جاست که تبعیت از این عده آیا جز غرض ورزی است؟ نحوه برخورد با مغرضان مشخص نیست؟ شاید هم این تبعیت را از روی ناآگاهی بدانیم که این مورد نیز عذری بدتر از گناه است و اراده جهل بر عقل جایز نیست. شاید هم علت دیگری است...

هوشیاری و بیداری آحاد جامعه، جامعه نخبگان و تصمیم گیرندگان کشوری در این برهه حساس زمانی تنها مسیر عبور از خطری جدی است که آینده سلامت میهن عزیز اسلامی مان را تهدید می کند. مطالبه جامعه علوم پزشکی کشور در این مقطع، حمایت همگانی جامعه و مسئولان در مقابل این طرح مخاطره آمیز است.

لذا ضمن تشکر از موضع گیری جنابعالی و سایر متولیان نظام سلامت طی روزهای اخیر تقاضا می‌گردد جهت بررسی دقیق‌تر این مسئله و پیگیری مطالبات مطرح شده دستور برگزاری جلسه با نمایندگان دانشجویان دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور با حضور جنابتان و معاونت محترم آموزشی وزارت بهداشت را صادر فرمایید.

انتهای پیام

کلید واژه ها: اعتراض دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


نظر شما :