در نشست تخصصی"سلامت سالمندی" مطرح شد

کاریابی سالمندان ۷ برابر از جوانان راحت‌تر است

۱۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۱۹۵۷ پر بازدیدترین اخبار پژوهش و فناوری
نشست تخصصی" سلامت سالمندی" جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر در نظر گرفتن راهکارهایی برای ارتقای سالمندی سالم و فعال در کشور برگزار شد.
کاریابی سالمندان ۷ برابر از جوانان راحت‌تر است

به گزارش ایسنادفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر سید ابراهیم احمدی، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی در این نشست با اشاره به گزارش ارایه شده از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آستانه روز سالمند ، اظهار کرد: ‌بر اساس برآورد انجام شده در سال ۹۷ از کل جمعیت کشور ۹.۷ درصد جمعیت را سالمندان به خود اختصاص داده‌اند و به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ نفر حدود ۱۰ نفر در رده سنی سالمند قرار دارند.

وی با اشاره به نکته جالب این گزارش در خصوص اشتغال سالمندان، اظهار کرد: ‌سن بازنشستگی در ایران ۶۰ سالگی است اما حدود یک میلیون نفر از افراد ۶۰ ساله و بالاتر در ایران هنوز کار می‌کنند. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی سالمندان ۱۶.۶ درصد است که این نرخ برای مردان و زنان سالمند به ترتیب ۲۹.۴ درصد و ۴ درصد است.

نرخ بیکاری سالمندان ۲.۳ درصد است

به گفته وی بر اساس این گزارش نرخ بیکاری سالمندان ۲.۳ درصد است که این نرخ برای مردان و زنان سالمند به ترتیب ۲.۳۶ درصد و ۰.۷ درصد است. البته در نقاط شهری به نسبت نقاط روستایی نرخ بیکاری سالمندان بیشتر است . البته این نرخ بیکاری اعلام  شده مربوط به سالمندان متقاضی کار و آنهایی است که تمایل به کار دارند.

وی با بیان اینکه بر اساس همین گزارش، کاریابی سالمندان ۷ برابر جوانان راحت‌تر است، گفت: این مساله به تجربه، طلب حقوق پایین‌تر و بحث بیمه ارتباط دارد.

احمدی در ادامه با اشاره به برنامه‌های متنوع توانمندسازی و آموزش سالمندان در کشورهای ژاپن، امریکا، سوئد، دانمارک، انگلستان، ایتالیا و غیره، اظهار کرد:البته این برنامه‌ها در کشور ما  بر اساس ظرفیت‌ها می تواند به سالمندان نیازمند افزایش تعامل و دانش و مهارت اختصاص پیدا کند نه سالمندانی که نیازمند کار و شغل و درآمد هستند.

وی در خاتمه اظهار کرد: ‌در تمام این برنامه‌ها باید بررسی شود که در جامعه امروز ما اولویت با اشتغال جوانان است یا سالمندان. شاید الان اولویت با جوانان باشد ولی زمانیکه هرم سنی به افزایش جمعیت سالمندی رسید، مطمئنا با معضل کمبود نیروی کار روبرو خواهیم بود که باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم.

۷ بعد اصلی سالمندی موفق چیست؟

همچنین دکتر نسیبه زنجری، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار کرد:‌سالمندان منشاء دانش و خرد در جامعه هستند که باید برنامه‌ریزی و سیاستگذاری ها با توجه به این رویکرد انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ درصد جمعیت دنیا سالمند هستند، اظهار کرد: این روند رو به افزایش است و سالخورده شدن جمعیت بر روی سیستم سلامت و اقتصاد جامعه تاثیرگذار است.

وی با اشاره به "سالمندی مثبت" به عنوان سرلوحه بسیاری از سیاستگذاری‌های دنیا، مطرح کرد: واژه سالمندی موفق به سالمندی متعالی و متعادل نیز تعبیر شده است، چراکه سالمندی به عبارتی تعادل بین نقصان‌ها و موفقیت‌هاست.

وی با بیان اینکه طی ۲۰ سال آینده ۲۵ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، بااشاره به مطالعه صورت گرفته در رابطه با سالمندی موفق در شهر تهران، اظهار کرد:‌سالمندی موفق از ۷ بعد اصلی "بهزیستی روانشناختی"، "امنیت محیطی و مالی"، "سلامت عملکردی"، "رفتارهای مرتبط با سلامت"، "حمایت اجتماعی"، "معنویت" و "سلامت روان" تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به نتایج این طرح، با بیان اینکه تنها ۸.۷ درصد افراد شاخص‌های سالمندی موفق را از سطح متوسط به بالا پوشش می‌دهند، اظهار کرد:‌ در ایران سالمندان در شاخص معنویت وضعیت خوبی دارند ولی در شاخص بهزیستی روانشناختی حال خوبی ندارند.

زنجری در خاتمه خاطرنشان کرد:‌بر اساس نتایج این طرح اگر خواهان سیاستگذاری و برنامه ریزی مطلوب برای دوره سالمندی هستیم باید نسبت به ارتقای سلامت جسم و روح، سپرهای جبرانی و حمایتهای اجتماعی و ایجاد محیط دوستار سالمند در جامعه اقدام کنیم.

عبارت سالمندی با بحران، فاجعه و بیماری معادل نیست

همچنین دکتر همدانچی، عضو هیات علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی در رابطه با موضوع "سالمندی سالم در ایران؛ چالش‌ها و راهکارها"، اظهار کرد: عبارت سالمندی به هیچ عنوان با بحران، فاجعه و بیماری معادل نیست و یک روند کاملا طبیعی در زندگی افراد است. بنابراین نباید در متون و سطح جامعه سالمندی را با این عبارات نامناسب مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه سالمندی دستاورد بشریت است، گفت: اگر سالمندی را معادل بدبختی بدانیم نباید وضعیت کشور ژاپن با وجود ۳۰ درصد جمعیت سالمند تا به این حد پیشرفته باشد.

وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی صحیح برای دوره سالمندی، گفت: باید جامعه را با نیازهای دوره سالمندی وفق دهیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به تعریف سالمندی سالم از نظر WHO، اظهار کرد: سالمندی سالم پروسه‌ای‌است که به توانمندی عملکردی منجر شده و به بهزیستی فرد کمک می‌کند.

اهمیت ورزش در دوران سالمندی

همچنین دکتر روناک غفوری، عضو مرکز تحقیقات علوم تربیت بدنی– یادگیری حرکتی در بخش سالمندی سالم این نشست تخصصی با اشاره به اهمیت توجه به تغییرات حرکتی و عملکردی فرد در دوره سالمندی، اظهار کرد:‌ در ورزش و حرکات بدنی دوره سالمندی باید یک سری اصول و موارد مشخص رعایت شود.

وی با اشاره به ضرورت انجام ارزیابی‌های عملکردی و حرکتی سالمندان، پیشنهاد کرد: جهت پیشگیری از آسیب و عارضه می‌توان نسبت به ایجاد تیم‌های ارزیاب قامتی، ساختاری و عملکردی سالمندان در مراکز خدماتی و درمانی اقدام کرد.

انتهای پیام


نظر شما :