سرپرست دانشگاه خبرداد

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای برنامه جامع ۵۰۰ روزه می‌شود

۲۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۲۸۹۴ اخبار دانشگاه
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نحوه ادامه برنامه‌های دانشگاه، تصریح کرد:‌ برنامه جامع ۵۰۰ روزه دانشگاه به صورت روزشمار تا دو ماه آینده ارایه می‌شود و از این پس به صورت دقیق و بر اساس همین برنامه پیش می‌رویم.
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای برنامه جامع ۵۰۰ روزه می‌شود

به گزارش ایسنادفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آیاتی از قرآن در رابطه با امانت و مطالبه‌گری در مسئولیت ها و عدالت پروری و اینکه ما انسان‌ها همواره در معرض خطا هستیم، اظهار کرد:‌ بنده از سال ۷۲ در بخش های مختلفی با دکتر نمکی همکاری و موانست داشته ام و همواره ایشان را چهره‌ای علمی و اخلاق مدار می‌شناسم . به یاد می‌آورم روز که ایشان در همین سال های نه چندان دور در یکی از دانشکده های محیطی همین دانشگاه مهجور بوده و مورد التفات نبودند ولی بر اساس فرجام قرآنی که عزت به انسان‌ها برمی گردد، امروز خوشبختانه سکاندار عرصه بهداشت و درمان کشور هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تقدیر از دکتر آقاجانی و با اشاره به خوشنامی و وجاهت ایشان در پست‌های مدیریتی مختلف، اظهار کرد:‌  ایشان پس از معاونت درمان وزارتخانه، کوله بار تجربیات خود را سخاوتمندانه در اختیار دانشگاه قرار دادند و با صلابت کاری در جهت تقویت زیرساخت‌های دانشگاه تلاش کردند. بنابراین از ایشون درخواست دارم که دانشگاه را تنها نگذارند تا بتوانیم همچنان از تجارب ایشان بهره مند باشیم.

وی با اشاره به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان بزرگترین تولید کننده خدمات سلامت در کشور، گفت: ‌۷ درصد جمعیت کشور و ۴۱ درصد استان تهران تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه شهید بهشتی قرار دارند، بنابراین بزرگترین میزان کلونی دریافت کننده خدمت در این دانشگاه جمع شده است.

دکتر زالی با اشاره به تنوع و تفاوت اقتصادی و اقلیمی دریافت کنندگان خدمات درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عنوان کرد: به عنوان نمونه بخشی از جمعیت تحت پوشش دانشگاه را جمعیت عشایری دشت لار تشکیل می‌دهند. همچنین ۱۵ درصد از کل مجموعه صنعتی کشور و بخش اعظمی از  کارگران ایران در حوزه تحت پوشش دانشگاه قرار دارند که این نشان دهنده کار سخت دانشگاه در حوزه بهداشت حرفه ایست.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به سایر آمار جمعیتی تحت پوشش دانشگاه عنوان کرد:‌ ۱۲۶ هزار شاغل اماکن عمومی و ۸۰۰ هزار دانشجو و دانش‌آموز در ۳۲۰۰ مجموعه آموزشی تحت پوشش داریم . همچنین ۴۳۰ کارخانه  مواد غذایی در این مجموعه قرار دارد که ۱۲۲ مورد آن تعطیلند.

وی با بیان اینکه این گستره جغرافیایی از بسیاری از کشورهای مستقل دنیا بیشتر است، گفت: همچنین سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار مراجعه در مراکز درمانی و ۲۵۰ هزار بستری بیمارستان و ۱۸۰ هزار عمل جراحی پیچیده در مراکز درمانی مجموعه خود داریم.

دکتر زالی با بیان اینکه در ابعاد دانشی نیز این دانشگاه بزرگترین تولیدکننده مسایل دانشی در سطح کشور محوب می شود، اظهار کرد:‌۱۴۴۰ عضو هیات علمی برجسته داریم که ۱۵ درصد آن ‌ها در مرتبه استادی و ۲۵ تا ۳۷ درصد آن در مرتبه دانشیاری هستند ، همچنین ۶ درصد عضو هیات علمی پژوهشی داریم  که به توسعه پژوهش در دانشگاه کمک شایانی می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جذب ۱۱۷۲ دانشجوی جدیدالورود در سال جاری، ادامه داد: از این تعداد ۲۶ درصد از مجموعه سهمیه ایثارگران و ۲۶.۳ درصد از سهمیه آزاد منطقه یک که نشان می دهد ورودی دانشگاه به صورت آزاد عدد قابل توجهی بوده است.

دکتر زالی با اشاره به جمعیت خوابگاهی دانشگاه و ضرورت حمایت بیشتر از آنان، ادامه داد: همچنین باید در جهت افزایش شور و نشاط دانشجویی در دانشگاه تلاش و برنامه ریزی بیشتری داشته باشیم. در این رابطه ۴ تشکل دانشجویی، ۵۶ انجمن علمی و بیش از ۴۰ کانون فرهنگی و ورزشی داریم که تکثر آنها و طراحی برنامه‌های اندیشه ورزی و بیان آزادانه نقطه نظرات سیاسی و جلوگیری از فضای انقباضی در مجموعه دانشگاه جزو برنامه‌ها خواهد بود، چراکه اگر دانشجو امروز نتواند آزادانه و پرشور به بیان نظرات خود بپردازد نمی‌تواند در آینده به عنوان یک مدیر جسور و موفق عمل کند.

وی با اشاره به موفقیت‌های پی در پی کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه در همایش رازی و پیشرو بودن دانشگاه در حوزه پژوهشی، تصریح کرد: کاربردی کردن تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی از اقدامات مثبت اخیر بوده است و در همین راستا، امروز ۵ پژوهشکده، ۷۱ مرکز تحقیقاتی و ۵۵ شرکت دانش بنیان در این مجموعه فعالیت می کنند.  همچنین در شاخص پژوهشی به ازای هر هیات علمی ۳ مقاله ثبت شده و عدد اچ ایندکس دانشگاه نیز به صورت کلی ۱۱۷ است که هردو رقم باید افزایش بیشتری داشته باشد.

دکتر زالی با اشاره به وضعیت دانشگاه در بخش درمان، به ۷۵ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۲۰ بیمارستان دولتی و آموزشی و ۵۵ مورد خصوصی، غیردولتی و خیریه است و همچنین ۴۶ مرکز جراحی محدود در این مجموعه فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به وجود ۱۸۰۰ داروخانه در گستره جغرافیایی دانشگاه، اظهار کرد: همچنین در این گستره جغرافیایی ۵۵۰ عطاری فعالیت می‌کنند که ۳۵۲ مورد آن فعالیت غیررسمی دارد و همچنین ۲۳ مرکز توزیع غیرقانونی لوازم آرایشی و بهداشتی و مکمل هل در این مجموعه داریم که همین مساله سختی زیادی بر ارگان های نظارتی تحمیل کرده است.

وی با بیان اینکه بالاترین سهم از محصولات و زمین‌های زراعی استان تهران در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارد، تصریح کرد:‌ این مساله تلاش و برنامه ریزی بهتر و مطلوبتری در جهت تامین امنیت و ایمنی غذایی به عنوان طرحی از مزرعه تا سفره مردم را می طلبد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نحوه ادامه برنامه های دانشگاه، تصریح کرد:‌ برنامه جامعه ۵۰۰ روزه دانشگاه به صورت روزشمار تا دو ماه آینده ارایه می‌شود و از این پس به صورت دقیق و بر اساس همین برنامه پیش می‌رویم.

وی با اشاره به تعصب و عرق بالای مجموعه دانشگاه اعم از کارکنان و اعضای هیات علمی، تصریح کرد: همین مساله بزرگترین سرمایه اجتماعی دانشگاه بوده و به اعتلای دانشگاه در شرایط سخت اقتصادی کمک زیادی می کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به واژه‌های علم آموزی و پژوهش در گام دوم انقلاب ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: دانشگاه‌ها در این حوزه پیشگام و پیش قراول هستند. قدرت و عزت و ثروت از دانشگاه‌ها مستفاد می شود اگر می خواهیم به عزت ملی فکر کنیم همه پرسنل دانشگاه در این مساله  سهیم هستند.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه در مجموعه قدرت نرم کشور سهیم هستیم، همه مجموعه دانشگاه افسران طراحی این قدرت نرم کشور هستند. در کنار ایجاد این قدرت و عزت ملی، جامعه پزشکی همچنین ودیعه سلامت را برای جامعه فراهم می کند.

دکتر زالی با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی در شرایط تحریم کار سختی در پیش دارند، گفت: باید خودباوری جامعه پزشکی را به سایرین منتقل کنیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برنامه های پیش روی وزرت بهداشت، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه انتقال برنامه ها و آموزش‌های بهداشتی به داخل خانه‌ها پیشگام بوده و این کار در دانشگاه ما به خاطر وجود مجموعه بهداشتی منظم تسهیل شده است. به گونه‌ای که هم اکنون ۵۶۰ هزار سفیر سلامت داریم که در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف به ارایه آموزش‌های بهداشتی و سلامتی مشغول هستند.

وی با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای تقویت آموزش پزشکی و حرکت به سمت پزشکی جامعه محور به اجرای طرح ریفورم آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر 85 درصد آموزش‌های بالینی ما بیمارستان بیس است ولی این مساله در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به دنبال اجرای طرح ریفورم متفاوت است. بنابراین تقاضای ما از وزیر بهداشت این است که با توجه به ظرفیت‌های طرح ریفورم و تحول آموزش پزشکی اجازه داینامیکس (منعطف) بودن برنامه‌ها را به دانشگاه ما بدهند.

وی در این رابطه به طرح دستان بهشتی در منطقه پاکدشت اشاره کرد که طی آن دانشجویان علوم پزشکی در متن جامعه به ارایه خدمت پرداختند و در این رابطه از ادامه این طرح خبر داد.

دکتر زالی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در آستانه بودجه‌بندی سال بعد قرار داریم با اشاره به وضعیت بحرانی بودجه‌ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خاطرنشان کرد: 890 میلیارد تومان سهم تخصیصی در بودجه سنواتی دانشگاه در سال 98 بوده که 3 درصد نیز برای استانداری کسر می شود که در این رابطه خواهش ما بازگشت این 3 درصد به خود دانشگاه هاست چراکه واقعا خود دانشگاه ها به خصوص در حوزه عمرانی مستحق ترند.

وی ادامه داد:‌بنابراین با کسری 3 درصد 830 میلیارد به دانشگاه تخصیص داده شده که از این مقدار نیز تا کنون تنها 42 درصد تا پایان شهریور محقق شده است  ‌به عبارت دیگر 56 درصد سهم بودجه ای تا الان داده نشده است.

وی با اشاره به بدهی دانشگاه از بخش بیمه نیز عنوان کرد: از 96 تا کنون طلب دانشگاه از بیمه تامین اجتماعی حدود 870 میلیارد تومان است که این رقم طلب از میزان بودجه تخصیصی دانشگاه بیشتر است.دکتر زالی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در سال جاری قدرمطلق تملک دارایی در دانشگاه پایین بوده است، اظهار کرد:‌ در حوزه بودجه و حقوق پرسنل نیز با کسری بالایی روبرو هستیم به عبارتی معوقه کارانه پزشکان و پرسنل بهداشتی ما حدودا 230 میلیارد تومان است و پرداختی‌ها از مهر 97 متوقف شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه از ارگان‌های زیربط و شخص وزیر خواستار کمک برای خروج دانشگاه از بحران بودجه‌ای فعلی شد.

انتهای پیام

کلید واژه ها: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


نظر شما :