معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، مطرح کرد:

راهکارهای موفقیت در کسب و کارهای نوین سلامت

۲۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۷ کد : ۱۳۳۳۴ اخبار دانشگاه
دکتر سالار ارزیده در همایش "فرصت‌ها و چالش‌های سلامت" با تاکید بر اینکه آمادگی، پیش بینی، انعطاف پذیری و سازگاری با محیط از مهمترین عوامل پایداری سازمان‌ها و کسب و کارها در محیط پرتلاطم امروزی است، گفت: نیازسنجی و شناسایی اولویت‌ها اولین قدم برای آغاز کسب و کار در حوزه سلامت است.
راهکارهای موفقیت در کسب و کارهای نوین سلامت

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، معاون آموزشی این واحد در این همایش که به همت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با ارایه توضیحاتی در ارتباط با وضعیت و تغییرات کسب و کارهای فعال در حوزه سلامت و با اشاره به سرعت بالای رشد داده‌ها در دنیای امروز، تصریح کرد: ‌دنیای امروز دنیای تغییرات نمایی است و به دنبال سرعت بالای تغییرات، آینده کسب و کارها به سادگی قابل پیش بینی و پیشگویی نیست.

وی با ذکر مثال‌هایی در رابطه با رشد بالای تغییرات در داه‌دها و اطلاعات حوزه سلامت، با اشاره به موضوع "ژنوم انسانی"، عنوان کرد: به عنوان نمونه امروز با رشد تکنولوژی و سرعت بالای تغییرات در علم، می‌توان با پرداخت 130 دلار، نسخه ژنوم افراد را تنها با نمونه بزاق تهیه کرد، در حالیکه این رقم در سال 2007 بیش از 10 میلیون دلار بود.

پیامد‌های مهم فناوری‌ در حوزه سلامت

بیشترین پتنت‌ها در حوزه سلامت

دکتر ارزیده با اشاره به پیامد‌های مهم فناوری‌ در حوزه سلامت از جمله دیجیتالی شدن، پول زدایی و دموکراتیزه شدن، اظهار کرد: بیشترین پتنت‌های ثبت شده از سال 1980 تا 2017 در حوزه سلامت به ترتیب در زمینه تجهیزات پزشکی، داروسازی و زیست فناوری بوده است.

معاون جهاد دانشگاهی علوم پزشکی با بیان اینکه طی دهه‌های اخیر مدل کسب و کار در حوزه سلامت کاملا متحول شده است، خاطرنشان کرد: شایسته است فعالان این حوزه گزارش های عمومی و کاربردی حیطه سلامت مانند گزارش های اختصاصی (GII)Global Innovation Index، که سال 2018 آن به سلامت اختصاص دارد را مطالعه کنند.

دولت‌ها برای بهره‌برداری از فرصت‌‌های کسب وکار نوین سلامت چه‌کار کنند؟

وی با اشاره به تکنولوژی های نوین پزشکی در حوزه‌ تجهیزات پزشکی، تصویربرداری و تشخیص پزشکی، پزشکی بازساختی و پزشکی شخصی محور عنوان کرد:‌ تامین مالی در حوزه نوآوری در تجهیزات پزشکی، ایجاد ارتباط موثر بین بالین و آموزش، حرکت از درمان به سمت پیشگیری، بهبود ارزیابی های هزینه-اثربخشی در نوآوری های پزشکی و توجه به ارزش های اجتماعی و ارزش‌های زندگی برخی از اقداماتی‌ است که دولتها باید برای بهره‌برداری از فرصت‌ها‌ی موجود در حیطه کسب وکار نوین سلامت مدنظر قرار دهند.

دکتر ارزیده با اشاره به برخی ازمثال‌ها در حوزه داده‌های کلان در سلامت، اظهار کرد: آنلاین شدن 170 میلیون نفر برای جستجوی اطلاعات سلامت طی ماه، حدود 36 میلیارد تعامل و تبادل اطلاعات سالانه در زمینه سلامت و  500 میلیون جستجوی اطلاعات سلامت در گوگل طی ماه برخی از این داده‌های قابل توجه است.

آینده کسب و کارهای نوین سلامت

وی همچنین با اشاره به آینده سازماندهی محل‌های ارایه خدمات مراقبتی سلامت ، عنوان کرد: 5 تا 10 درصد به خدمات بستری در بیمارستان، 10 تا 15 درصد به بخش خدمات بیمارستانی در منزل، 10 تا 20 درصد به مجموعه‌های مراقبت هوشمندسازی و 45 درصد به سایر خدمات هوشمند مراقبتی اختصاص خواهد داشت که همگی اهمیت توجه به تغییرات در ساماندهی خدمات حوزه سلامت را دو چندان می‌کند.

مدرس دوره‌های "ام بی ای سلامت" جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت پیشگیری با استفاده از تکنولوژی و اپلیکیشن های هوشمند، تصریح کرد: اگر همگام با رشد اطلاعات و داده‌ها و تکنولوژی های نوین حوزه سلامت  در جهت به روزرسانی مهارت و دانش خود حرکت نکنیم در آینده با مشکلات زیادی روبرو خواهیم بود و تازه بعد از چند سال باید به دنبال مهارت آموزی باشیم.

تاثیر تغییرات فناوری بر تخصص‌های مختلف حوزه سلامت

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تاثیر تغییرات فناوری بر تخصص‌های مختلف حوزه سلامت، گفت: تکنولوژی سلامت بیشترین تاثیر را در بخش های رادیولوژی، درماتولوژی، آنکولوژی و پاتولوژی  و کمترین تاثیر را در بخش خدمات پرستاری و درمان‌های اورژانسی خواهد داشت.

لازمه موفقیت در کسب و کارهای نوین سلامت

دکتر ارزیده با اشاره به اهمیت مطالعه و بررسی پیشرفت‌های تکنولوژیک حوزه سلامت توسط  دانشجویان، اساتید و فعالان حوزه سلامت، عنوان کرد:‌ برای موفقیت در کسب و کارهای نوین سلامت نیازمند تغییر نگرش، دانش و مهارت‌ها و همچنین تغییر مدل‌های ذهنی خود برای ارایه خدمات سلامت هستیم.

وی با تاکید بر اینکه خلاقیت و نوآوری لازمه موفقیت در کسب و کارهای نوین است، گفت: خارج شدن از پشت درهای بسته و حل مساله، کشف و یا خلق به شیوه نوآورانه از بهترین تعاریف برای خلاقیت است.

نیازسنجی اولین قدم برای آغاز کسب و کار سلامت

وی با تاکید بر اینکه نیازسنجی و شناسایی اولویت‌ها اولین قدم برای آغاز کسب و کار در حوزه سلامت است، تصریح کرد: می توان با بررسی مسایل و چالش‌های اصلی سلامت در مطالعات بومی، مشاهدات تجربی در محیط کار و فعالیت روزمره، گزارشها و اسناد جامع مانند نقشه جامع علمی، نقشه سلامت 1404، برنامه های توسعه، گزارشات رسمی، ملی و بین‌المللی منتشر شده در حوزه سلامت، نسبت به شناسایی نیازها و تحولات اساسی این حوزه و ایده پردازی برای حل آنها اقدام کرد.       

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مهمترین تفاوت‌های صنعت سلامت با سایر صنایع، بر نبود رقابت پذیری، حاکمیت مشتری، آزادی در انتخاب، جریان آزاد اطلاعات و آگاهی مشتری، تصمیم گیری عقلانی، همگونی محصول و بازار کامل تاکید کرد و گفت: بازار سلامت به سادگی در چارچوب نظریه های اقتصادی کلاسیک قرار نمی‌گیرد و بنابراین توصیه می‌شود که برای ورود به این حوزه،  به جای رویکردهای مرسوم رایج در نگاهِ‌ کسب و کاری به سلامت در این حوزه، رفتار کارآفرینانه و نوآوری برای حل مسایل اصلی را سرلوحه کارهای خود قرار دهید.

توجه به "سلامت ارزش‌بنیان" در کسب و کارهای حوزه سلامت

دکتر ارزیده در خاتمه تاکید کرد: در این مسیر سلامت ارزش بنیان Value Based Healthcare به عنوان رویکردی نوین، ضمن توجه تؤامان به حل مسایل جامعه سلامت و فعالیت کسب و کارها در این حوزه، بستر مناسبی برای توسعه نوآوری، رفتار کارآفرینانه و بیمار محور را در این حوزه فراهم کرده و می تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای رویکردهای کاسب مآبانه فعلی رایج در توسعه کارآفرینی سلامت نقش ایفا کند.


نظر شما :