تفاوت آنفولانزا و سر ماخوردگی چیست؟

۱۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۰ کد : ۱۳۹۵۰ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر اخبار دانشگاه
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه، علائم و راههای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا تفاوت هایی دارند که باید ضمن آگاهی از آن، با این دوبیماری مقابله کرد
تفاوت آنفولانزا و سر ماخوردگی چیست؟

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگا هی علوم پزشکی شهید بهشتی به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر ساسان توانا متخصص بیماری های داخلی و فوق تخصص ریه  اظهار کرد: با فرا رسیدن فصل سرما احتمال مبتلا شدن به سرما خوردگی و آنفولانزا  و شیوع آن بویژه در کودکان و سالمندان افزایش  می یابد، آنفولانزا و سرماخوردگی به دلیل شباهت هایی که دارند گاها با یکدیگر اشتباه گرفته می شود.

 

وی ادامه داد: علائم و درمان آنفولانزا با سرماخوردگی هر دو تقریبا با ضعیف شدن بدن در برابر سرما بروز می کنند، اما تفاوت آن در شدت بیشتر آنفولانزا است.

 

دکتر توانا  متخصص  بیماری های داخلی و فوق تخصص ریه، گفت: بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی کاملا از هم مجزا هستند.

 

وی ادامه داد: بیماری آنفلوآنزا یک عفونت حاد ویروسی دستگاه تنفسی است که در صورت سالم و فعال بودن سیستم ایمنی فرد مبتلا، عوارض بیماری بعد از طی دوره چند روزه تخفیف یافته و بهبودی حاصل می‌شود ودر افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و نقص ایمنی و در موارد همه‌گیری، عوارض بیماری شدیدتر و مرگ و میر بیشتری را در پی دارد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه افزود: آنفولانزا توسط ویروسی  بنامAیاB ایجاد و معمولا در فصول سرد سال بدلیل ازدحام بیشتر شیوع و احتمال  انتقال آن افزایش می یابد.

 

به گفته دکتر توانا این بیماری بعد از یک دوره نهفته یک الی دو روزه (یعنی از زمانی که فرد با شخص مبتلا به آنفولانزا یک تا دو روز در تماس است) ظاهر می شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به علائم بیماری آنفولانزا اظهار داشت: آنفولانزا اغلب با علائمی چون تب وگاها تب های بالا ی ۴۰درجه، سردرد، درد های عضلانی، ضعف های شدید همراه با سرفه، درد سینه، درد مفاصل، بی‌اشتهایی و کسالت عارض می‌شود که البته ممکن است بیمار لرز هم داشته باشد اما لرز اکثرا در ذات الریه دیده می شود.

 

وی تاکید کرد: علائم گوارشی هم گاها در بیماران گزارش شده و این علائم در کودکان بیشتر است.

 

دکتر توانا دوره بیماری آنفلونزا را ۳تا ۵روز اعلام کرد و گفت: بعد از طی این  مدت ممکن است برخی بیماران  بهبودی کامل پیدا کنند چرا که آنفولانزا همانطور که گفتیم  ویروسی است و مانند بیماری باکتریال درمان اختصاصی ندارد وبا ایمنی بدن ویروس مهار می شود.

 

وی ادامه داد: در بیمارانی که ضعف سیستم ایمنی دارند و یا کودک و سالمند هستند ممکن است بهبودی  ۷تا ۱۰روز طول کشیده   و گاها تا ۸هفته سرفه های خشک  ادامه داشته باشد.

 

دکتر توانا توضیح داد: در کسانی که جزء گروههایپر خطرهستد آنفولانزا حتی ممکن است منجر به مرگ شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری با اشاره به علائم سرما خوردگی، گفت:عامل بیماری سرماخوردگی نیز یک نوع ویروس است و علائم آن عطسه های شدید و پشت سر هم، آبریزش بینی  وگلو درد است.

 

به گفته دکتر توانا  سرماخوردگی معمولأ با سوزش و درد گلو آغاز می شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می کند.

 

وی توضیح داد: گاهی مواقع کودکان سرماخورده دچار تب نیز می شوند ولی تب به ندرت بزرگسالان را درگیر می کند، بنابراین در سرما خوردگی دردهای شدید عضلانی و تب های بالا همچنین سر درد های شدید و سرفه و کوفتگی عضلات بر خلاف آنفولانزا بسیار کمتر دیده می شود.

 

فوق تخصص بیماری های ریه درباره روش انتقال بیماری های ویروسی، خاطرنشان کرد: بیماری از طریق قطرات تنفسی منتقل شده و ذراتی که اندازه آنها بالا تر از ۵میکرون است از طریق عطسه پخش می شوند و چون ذرات درشتی دارند در سطوح می نشینند اما میزان انتقالشان نمی تواند بیشتر  از ۲متر باشد لذ ا یکی از مسایل مهم برای جلوگیری از انتقال ویروس آنست که اگر با شخصی که دچار آنفولانزا شده باید  فاصله ۲متری حفظ شود.

 

دکتر توانا  به منظور جلوگیری از انتشار سرماخوردگی و آنفلوآنزا رعایت بهداشت فردی و عمومی  را ضروری دانست و گفت: شست‌وشوی مرتب دست و صورت با آب و صابون  قبل از خوردن غذا بویژه پس از برخورد با فرد بیمار لازم است.

 

وی توضیح داد: باید دهان و صورت هنگام عطسه  وسرفه پوشانده شده و از تماس با دیگران هنگام بیماری اجتناب کرد.

 

دکترتوانا استفاده از ماسک را نیز ضروری دانست و تاکید کرد:اهمیت استفاده از ماسک توسط بیمار همیشه موثرتر از ماسک اطرافیان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان لزوم استفاده از آنتی اکسیدان ها را ضروری دانست و گفت: در طول مدت بیماری آنفولانزا استفاده از مواد غذایی که حاوی آنتی اکسیدان هستند به بیمار کمک شایانی می کند تا بهبودی هر چه زودتر صورت پذیرد.


نظر شما :