رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

وظیفه دانشگاهیان برای ادامه مسیر سردار سلیمانی‌

۱۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۱۵ کد : ۱۴۹۲۰ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر اخبار دانشگاه
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر اینکه شهادت سردار سلیمانی مطلقاً یک حرکت پیچیده نظامی نبوده است، گفت: نه حرکت امنیتی خاصی برای آن صورت گرفته و نه یک حرکت هوشمندانه بوده، این اقدام از نظر تکنیک امنیتی یک حرکت صد درصد رذیلانه ساده است.
وظیفه دانشگاهیان برای ادامه مسیر سردار سلیمانی‌

به گزارش ایسنادفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علیرضا  زالی در مراسم یادبود سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که امروز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهارکرد: همه می‌دانند که فرودگاه بغداد مدت‌های مدیدی در اختیار آمریکایی‌هاست و نظامی‌های آمریکا آنجا را رصد می‌کنند، بنابراین بدون هیچ‌گونه ادوات نظامی و در یک حالت شبه رسمی، سردار را در فرودگاهی که آمریکایی‌ها هرگونه تردد را در آن بررسی می‌کنند، به  شهادت رساندند.
وی شهادت سردار را ازنظر نظامی فاقد هرگونه ارزش نظامی دانست و ادامه داد: بدانید که این اقدام هیچ ارزش‌افزوده‌ای را برای آمریکا و رئیس‌جمهور روان‌پریش آن ترامپ ایجاد نکرده و نکته دوم و بسیار مهم که باید به آن توجه شود، شور بسیار عظیمی است که در مردم ایران شکل ‌گرفته و همه منتظر یک حرکت دفعتی انتقام جویانه هستند.
وی با اشاره به بیانیه شورای امنیت ملی، گفت: بر اساس این بیانیه، انتقام ایران اسلامی یک انتقام راهبردی است و نه تاکتیکی و مفهوم آن نیز این است که اخراج آمریکایی‌ها از صحنه مقدس عراق پیروزی ظفرمندانه‌ای است که با راهبرد منتقمانه ما همراه خواهد شد. راهبرد انتقامی ایران اسلامی یک ویژگی دارد و آن‌هم  از شجاعت، سلحشوری، کیاست و تدبر منتج می‌شود و حرکت منتقمانه جبهه مقاومت را در زمان مناسب شاهد خواهیم بود.
وی جبهه انتقام‌جویی را جبهه عظیم فراجغرافیای مقاومت دانست و گفت: ایران هم یکی از اعضای اصلی چنین جبهه‌ای است، اما شمولت و گستره این جبهه فراگیرتر از آن است که در قالب یک جغرافیای سیاسی خاص بگنجد.
به گفته وی، شهید سلیمانی در پی یک دعوت رسمی برای این که دست آمریکاها روشده بود در عراق حضور پیدا کرد و آمریکایی‌ها برای این که راهبردشان شکست نخورد، ایشان را به شهادت رساندند. این در حالیست که امکان شهادت سردار سلیمانی در مصاف‌های متفاوت وجود داشت، ولی چرا در این بزنگاه سیاسی و ژئوپلتیک شهید شدند؟ به این دلیل که با شهادتش آرایش استراتژیک نوین راهبردی امریکایی‌ها را در منطقه بهم ریخت و متلاشی کرد.

وی با بیان اینکه بعد از شهادت سردار سلیمانی شاهد یک انسجام بزرگ منطقه‌ای در جبهه مقاومت هستیم، اظهار کرد: تا همین چند وقت پیش عراق مملو از اغتشاشات مردمی بود ولی طی چند روز گذشته به یک صحنه یکپارچه دفاع از آرمان های اسلامی تبدیل شد.
وی با اشاره به برخی از دیگر تبعات  این شهادت، گفت: گروه سیاسی سائرون و فتح توامان خواهان تصویب طرحی در پارلمان عراق برای خروج نظامیان آمریکایی هستند. چگونه ممکن بود که این نیروهای سیاسی که در افتراق سیاسی به سر می برند در یک همگرایی سیاسی به هم برسند و  این از برکات خون شهید سردار سلیمانی است.
وی با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای شکل‌گیری امواج مردمی ایران ستیزی در عراق و تسری آن به جبهه مقاومت، تصریح کرد: خوشبختانه با هوشمندی مسئولین جمهوری اسلامی و به خصوص با شهادت سپهبد شهید سلیمانی این ترفند کثیف سیاسی هم به سرانجام نرسید.
 زالی با اشاره به راهبرد عمق استراتژیک ایران، مطرح کرد: چرا منطقه ما تشنه چنین راهبردی بوده و چرا امروز جمهوری اسلامی پیش قراول و پیشتاز چنین راهبردی است؟
وی ادامه داد: طی دیدار فرماندهان سپاه، مقام معظم رهبری فرمودند امروز از واجب ترین واجبات استمرار، حفظ و گسترش نفوذ استراتژیک در منطقه است. در بیانیه گام دوم انقلاب هم مشخص شده که این راهبری اساسی دیپلماتیک جمهوری اسلامی است.
وی با بیان اینکه سردار سلیمانی سکاندار این راهبرد بودند، گفت: خصایص اخلاقی و سازمانی شهید سلیمانی راهبرد را به ما نشان می‌دهد، وجودی باصلابت، سلحشورانه، نترس، برخوردار از هوش سیاسی  و در عین حال خشوع، فروتنی و تواضع که مصداق عینی این راهبرد همین است.
رییس دانشگاه  شهید بهشتی با اشاره به راهبرد نرم کشور، گفت: این راهبرد امروز به یک راهبرد هوشمند در منطقه تبدیل شده است، یعنی بکارگیری قدرت نرم در کنار استفاده بهینه از قدرت. راهبرد جمهوری اسلامی در منطقه و فرامنطقه، راهبرد نظامی  نیست چون این راهبردها حتما فروکش می‌کنند و زوال پذیرند. راهبرد ایران  راهبرد انسانی، انقلابی و اسلامی است.
به گفته وی سردار سلیمانی قبل از فتح جبهه‌های جنگ قلوب مومنین را فتح کرده بود. راهبرد سیاسی ایشان ارتباط با توده های مردم مسلمان بود. اگر ایشان یک شخصیت نظامی و غیر منعطف و غیرمردمی بود، سردار سلیمانی نمی شد. ایشان همه فرهنگ‌ها،  سلایق سیاسی و مذهبی را در کنار هم جمع کرد.
وی ادامه داد: سردار سلیمانی بعد از نوید نابودی داعش گفتند که ما امروز برای دفاع از انسانیت در عراق هستیم. بنابراین راهبرد ایشان انسانی بود.
زالی با اشاره به صلابت نظامی ایرانیان، گفت: با این حال بن مایه استراتژی ما، بن مایه انسانی و فتوح قلوب مومنین است، به همین دلیل از گستره جغرافیایی عبور می‌کند.
 وی با اشاره به دیپلماسی عمومی ایران در عراق و منطقه مقاومت، گفت: دیپلماسی مبتنی بر حکمت، صلابت و حمایتگرانه است.
در منطقه دیگر جایی برای سکولاریزم، غرب‌گرایی و سلطانیزم وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در این منطقه دیگر جایی برای سکولاریزم، فرهنگ غرب‌گرایی و سلطانیزم وجود ندارد، گفت: راهبرد جمهوری اسلامی با توجه به این نیاز شکل گرفته و بسیار ارزشمند است.
وی با بیان اینکه مکتب سردار سلیمانی نباید به فراموشی سپرده شود، گفت: مکتبی که مشقش عشق، صلابت و انسان دوستی بود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سردار سلیمانی بعد از جنگ فرصت‌های کاری بیشماری داشت، اظهار کرد: با این حال همه را کنار گذاشت و کماکان سرباز دفاع مقدس باقی ماند. لشگر همیشه سرافراز ثارالله کرمان یکی از استثنائی ترین لشگرهای نظامی است، چراکه از ابتدای جنگ تا پایان دارای یک فرمانده واحد یعنی سردار سلیمانی بود.
وی با بیان اینکه سردار سلیمانی قبل از یک نظامی کارکشته بودن یک دیپلمات عالی مقام و هوشمند بود، ادامه داد: ما امروز تنها یک سرباز را تنها در عرصه نظامی از دست ندادیم، در زمینه اخلاق و گسترش دیپلماسی از دست دادیم. ذکاوت و بینش عمیق سیاسی شهید سلیمانی کمتر از سلحشوری نظامی ایشان نبود. این شخصیت که امروز همه کشور متاثر فقدان او هستند، به همین دلایل محبوب همه اقشار جامعه است.
وی ادامه داد: بنده معتقدم جز دلها و قلوب مریض، کسی چه در داخل و چه در خارج نیست که از شهادت سردار سلیمانی متاثر نشده باشد. فصل مشترک همه اقشار از هنرمند و سیاسی غیره تکریم از ایشان به عنوان یک قهرمان ملی است.
 زالی با اشاره به تقارن شهادت سردار سلیمانی در ماه جمادی الاول  و مصادف بودن آن با شهادت شهید جعفر طیار، به بسیاری از شباهتهای این دو شهید بزرگ پرداخت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان با اشاره به وظایف دانشگاهیان در این برهه زمانی، اظهار کرد: اگر دانشگاه امروز می خواهد در مسیر شهید سلیمانی‌ها باشد یک را ه بیشتر ندارد و آن فتح قلل ملی با حفظ بصیرت دینی و اسلامی و بینش سیاسی است. اگر امروز هرکدام از ما در عرصه خودکفایی ملی، جهاد علمی، فتح قلل علمی، عبور از مرزهای دانش، به زانو درآوردن تحریم در حوزه سلامت، بالا بردن و اعتلای دانش در کشور اقدام کنیم، به وظیفه خود عمل کرده و دل سردار شهید را مسرور کرده‌اید.

 

حجت الاسلام فرهادزاده مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه نیز در مراسم یادبود سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: سردار قاسم سلیمانی سرداربرزگ اسلام و فاتح  دلها بود.

وی با بیان این که همواره نگران بودم که پیش از نام حاج قاسم عنوان شهید بیاید، اظهار کرد: امروز همانند رهبر معظم انقلاب شهادت این سردار بزرگ و پرافتخار اسلام را به  روح مطهر خود او تبریک می‌گوییم.

حجت الاسلام فرهادزاده با بیان این که شهادت حاج قاسم انقلابی در دلهای مسلمانان ایجاد کرده، با طرح این سوال که چرا حاج قاسم به این میزان در میان مردم عزیز بود و عزیز شد، به سوره شریفه‌ی مریم آیه ۹۶ اشاره کرد و گفت: خداوند متعال وعده داده، کسانی که ایمان می آورند و عمل صالح انجام می دهند، محبت و دوستیشان را در دلها قرار می‌دهم، این وعده خداوند است.

وی پیروی از دستورات پروردگار را فرمولی برای قرار گرفتن محبت در دل انسانها دانست و تاکید کرد: محبتی که پرودگار در قلوب مردم ایجاد می‌کند مطلقا بدون قید است.

وی ویژگی‌های شخصیتی سردار حاج قاسم سلیمانی را کم نظیر توصیف کرد و توضیح داد: ویژگی ممتاز و محبت ایشان چهره سردار را جهانی کرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود عمل صالح و یادآوری مرگ را از دیگر ویژگی‌های سردار عالیقدر حاج قاسم سلیمانی دانست و گفت: در وصیت نامه سردار آمده هیچ عنوانی برمزارم به غیر از نام سرباز بکاربرده نشود، آیا این منتهای خلوص نیست.

حجت الاسلام فرهادزاده در خاتمه با بیان این که حاج قاسم سلیمانی به آرزوی دیرین خود که شهادت بوده دست یافته، گفت: دست نازنین حاج قاسم سلیمانی که از بدن مطهرشان سالم مانده بود مرا به یاد دست بریده سید و سالارشهیدان  در کربلا انداخت.

کلید واژه ها: سپهبد قاسم سلیمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اخراج آمریکا


نظر شما :