انعقاد تفاهم‌نامه گسترش همکاری‌های علمی میان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حوزه فناوری‌های سلامت

۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۷:۵۸ کد : ۱۷۳۹۰ تاپ خبر
انعقاد تفاهم‌نامه گسترش همکاری‌های علمی میان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حوزه فناوری‌های سلامت

 

تفاهم‌نامه گسترش همکاری‌های علمی میان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در حوزه فناوری‌های سلامت، با محوریت استفاده از ظرفیت‌های نوین پزشکی از راه دور، پزشکی سلامت محور و مقابله با بیماری‌ها، به ویژه بیماری کرونا امضا شد.

به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در آیین امضای تفاهم نامه میان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه فناوری‌های سلامت و پیشگیری و مقابله با کووید-۱۹، با بیان اینکه امروز با حمایت مالی و معنوی دکتر مخبر، رییس ستاد، شاهد تحقق ۶ پروژه دانش بنیان در زمینه غربالگری، تشخیص و درمان بیماری کرونا بودیم، تصریح کرد: در زمینه اموری که با مدیریت، همراهی، همدلی و پشتیبانی مادی و معنوی و سرمایه گذاری هوشمندانه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شکل گرفته، شاهد تحقق بخشی از این دستاوردها بودیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در شرایط فعلی، با وجود تلخکامی‌هایی در زمینه بحران کرونا، شاهد بروز و خیزش علمی در کشور هستیم. با تلاش محققان جوان در شرایط بحرانی تقابل با کووید-۱۹، برنامه‌های خوبی شکل گرفته و جوانه‌هایی در حال رویش است که با حمایت مدبرانه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شاهد این بودیم که میانبرهایی در زمینه تامین لجستیک‌های مادی و معنوی محقق شده است.

زالی ضمن تشکر ویژه از رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بیان کرد: بدون حمایت و پشتیبانی ستاد این حرکت محقق نمی‌شد. اعتماد ستاد اجرایی موجب شد ما را به عنوان مرکز رسمی تحقیق و توسعه در حوزه سلامت و علوم مربوطه و بازوی علمی، اجرایی و تحقیقاتی خود بپذیرند. ما هم تلاش خواهیم کرد بتوانیم با ظرفیت سازی نوین در زمینه تحقق برنامه‌های جدید و خلاقانه به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو و پیش قراول پاسخگوی اعتماد ستاد باشیم.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، عنوان کرد: تاکنون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در بسیاری از پروژه های علمی، پشتیبان دانشگاه بودند، اما از امروز این آغاز یک راه پرفراز و نشیب است .

وی در خصوص محوریت این تفاهم نامه، ادامه داد: در قالب این تفاهم نامه سه محور اساسی استفاده از ظرفیت‌های فناوری های نوین، تکنولوژی‌های نوین پزشکی به ویژه در موضوع پزشکی از راه دور و پزشکی سلامت محور با ابزارهای نوین و مقابله با انواع بیماری ها، در برنامه های راهبردی ستاد و دانشگاه قرار گرفت. 

زالی با بیان اینکه در کشور از نظر ذخایر بکر ژنتیکی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستیم، افزود: بسیاری از بیماری‌ها باید در تعاقب طراحی و ترسیم الگوی ژنتیکی کشوری انجام شود، تلاش داریم با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در زمینه نوین ژنتیکی فعالیت کنیم که ظرفیت سازی و دامنه ژنتیک محاسباتی یکی از این مباحث مهم است.

وی در خصوص محوریت بیماری‌های واگیردار، غیرواگیر، نوپدید و بازپدید در این تفاهم نامه، اظهار کرد: مطمئن هستیم با اعتماد حوزه سرمایه گذاری ستاد از امروز شاهد جنب و جوش در مراکز تحقیقاتی، بهداشتی و درمانی دانشگاه و طراحی میانبرهای عملیاتی برای مقابله با بیماری‌ها، به ویژه کرونا خواهیم بود.

دکتر محمد مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز یکی از راهبردهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) را ایجاد پل ارتباطی بین جوانان نخبه و اتصال آنها با مراکز علمی و دانشگاهی دانست.

وی با اشاره به فعالیت مستمر ستاد در مباحث بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی، عنوان کرد: در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در بخش های تجهیزات، تشخیص، درمان، دارو و خدمات از ابتدای این بحران فعال و در همه این موارد از مشاوره‌ها و نظرات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برخوردار بوده‌ایم. این تفاهم نامه جهت‌گیری و سرعت دهی را دیکته خواهد کرد که لازمه این بحران است.

وی با بیان لزوم بهره‌گیری از ظرفیت جوانان نخبه برای مقابله با بحران فعلی جهانی، ادامه داد: اگر از دانشگاه ها و علمای علم پزشکی پشتیبانی کنیم، چیزی از دنیا کم نخواهیم داشت.

به گفته دکتر مخبر، به فرض اگر واکسن هم کشف شود باز مطمئن نیستیم با این حجم از تولید و در مقابل فراگیری ویروس کووید-۱۹، در حد کفایت در اختیار کشور قرار گیرد، پس لازم است روی پای خود بایستیم.


نظر شما :