رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد

تولید حالب مصنوعی با استفاده از علم نانوتکنولوژی در ایران

۲۴ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۳ کد : ۲۰۱۵۰ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نمونه حالب مصنوعی که با استفاده از نانو تکنولوژی در این مرکز تولیدشده در حال گذراندن مراحل آزمایش حیوانی است.
تولید حالب مصنوعی با استفاده از علم نانوتکنولوژی در ایران

به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر عباس بصیری گفت: لوله باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برد میزنای یا حالِب نام دارد. این مجرا از لگنچه منشأ گرفته و به مثانه ختم می‌شود، حالب در افراد بالغ معمولاً بین ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر طول دارد.

وی ادامه داد: پژوهشگران مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از حدود سه سال پیش فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند و در تلاش هستند با ساخت این وسیله خدمت بهتری به بیماران ارائه دهند.

بصیری با بیان این‌که حالب مصنوعی ایرانی به یک سگ پیوند زده شد و منتظر نتایج این اقدام هستیم، اظهار کرد: داربست این طرح از نوع نانوتکنولوژی بوده و بر روی این داربست سلول کاشته می‌شود تا بتوان حالب را در وضعیت عادی و طبیعی تولید کرد.

وی گفت: مطالعات حیوانی این کار حداکثر تا سال آینده به اتمام می‌رسد و پس از رفع نقایص احتمالی، آماده بهره‌گیری آن در انسان خواهیم بود.

وی با اشاره به این‌که تاکنون تولید حالب مصنوعی در منطقه نداشتیم، بیان کرد: این وسیله طوری ساخته‌شده که سلول‌های طبیعی حالب در آن رشد کند تا یک حالت طبیعی را به خود گیرد و بیماران با استفاده آن دچار مشکل نشوند.

بصیری به سایر اقدامات این مرکز اشاره کرد و گفت: کیت تشخیص وجود اگزالات در کلیه، یکی از عوامل پیشگیری‌کننده سنگ کلیه بوده که در حال تهیه است و زمانی که این کیت‌ها به بازار عرضه شود، این اختراع به نام ایران و به‌صورت پتنت در آمریکا ثبت خواهد شد.

انتهای پیام


نظر شما :