مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد

انجام ۲۰۰ طرح پژوهشی مرتبط با کرونا/کاهش پروسه اجرای پژوهش‌های کرونایی

۰۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۵ کد : ۲۰۵۶۷ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
مدیر امور پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اقدامات پوهشی دانشگاه در حوزه کرونا، با بیان اینکه در حوزه پژوهشی از فاز حاد مقابله با کرونا گذشته و پروتکل‌های مفید در مقابله با بیماری تهیه شده است، گفت: اکنون با تعمیق فعالیت‌های پژوهشی در خصوص بیماری زایی ویروس، امکان تولید واکسن و نیز درمان احتمالی، پروژه‌های پژوهشی متنوعی در دست اجراست.
انجام ۲۰۰ طرح پژوهشی مرتبط با کرونا/کاهش پروسه اجرای پژوهش‌های کرونایی

دکتر مصطفی رضایی طاویرانی در گفت‌وگو با ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اولویت بخشی به بررسی، تصویب و نظارت بر اجرای پروژه های تحقیقاتی مرتبط با کرونا در این دانشگاه، گفت: با توجه به شیوع طوفانی و گسترده بیماری کووید ۱۹ و نیاز جامعه به انجام تحقیقات مرتبط در سریع‌ترین زمان ممکن، ضمن  رعایت استانداردهای مربوطه، تمهیداتی برای اولویت دادن به اجرای طرح‌های پژوهشی مرتبط با کرونا اندیشیده شد که طی آن تمرکز بر درک زوایای مختلف بیماری وتسریع فرایندهای اجرایی، کارشناسی، تصویب و نظارت بر اجرای طرح‌های پژوهشی در دانشگاه سبب بسیج محققین دانشگاه در جهت مهار بیماری شد.

وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت بررسی همه جانبه بیماری و پاندمی کووید ۱۹، تصریح کرد: بررسی نحوه انتقال و ابتلا به بیماری، تعیین پارامترهای تشخیصی کارآمد و سریع، بررسی راهکارهای مهار و کنترل اپیدمی، تدوین پروتکل‌های مربوط به پیشگیری از بروز بیماری، به حداقل رساندن عوارض روحی و اجتماعی حادث شده از بیماری و مساله درمان از جمله مهمترین موضوعات منعکس شده در پژوهش‌ها و طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه محسوب می‌شوند.

این استاد بیوفیزیک دانشگاه با بیان اینکه وقوع این بیماری در سطح بین‌المللی پدیده‌ای نوظهور بود، فقدان یافته‌های علمی در این زمینه را یکی از مشکلات اساسی در مسیر پژوهش های طراحی شده ذکر کرد و گفت: اطلاعات منتشر شده در مجلات معتبر بین‌المللی نیز در مواردی دارای ابهامات گسترده‌ای بوده که استناد به آنها مشکل ساز است. بنابراین فقدان اطلاعات متقن بین المللی و نیز تجارب داخلی برای تصمیم سازی مسئولین حوزه سلامت،  ضرورت و اهمیت انجام پژوهش‌های مرتبط با کرونا را دوچندان کرد.

طاویرانی با اشاره به اقدامات و مداخلات داخل کشور در حوزه پژوهش کرونا، اظهار کرد:جامعه علوم پزشکی ایران در بحران کرونا عملکرد قابل قبولی داشته ومتخصصان علوم پزشکی و محققان این حوزه، علاوه بر درمان در زمینه جمع آوری و پردازش اطلاعات مرتبط نیز عملکرد مثبتی داشته‌اند.

رییس مرکز تحقیقات پروتئومیکس دانشگاه با بیان اینکه اجرای طرح‌های پژوهشی چارچوب مشخصی دارد و تمام پژوهشگران حوزه علوم پزشکی ملزم به رعایت آن هستند، گفت: با این حال در پاندمی کرونا، با توجه به اهمیت موضوع، اصلاح فرایندهای کلاسیک تایید و اجرای طرح‌های پژوهشی و استفاده بهینه از فضای مجازی نقش بسزایی در تسریع این فعالیت‌ها ایفا کرد.

وی با تاکید بر اینکه رعایت ضوابط و استانداردهای پژوهشی تضمین کننده  صحت و دقت پژوهش است، گفت: تسریع فرایندها بدون شکستن هنجارهای پژوهشی، هزینه سنگینی بود که متولیان امر پژوهش در مبارزه با این اپیدمی پرداختند. انجام داوری دقیق در فضای مجازی و در ایام تعطیل و غیر اداری، تدوین و ارائه اولویت‌های پژوهشی و نیز اتخاذ تصمیمات حمایتی در زمان مناسب سبب هدایت  فعالیت‌های تحقیقاتی در مسیر مناسب مهار بیماری شد.

به گفته مدیر پژوهشی دانشگاه با تمهیدات اندیشیده شده و تغییرات ایجاد شده در این مسیر، فرایند چندین ماهه کارشناسی و اخذ تاییدیه‌ علمی و اخلاقی طرح‌های پژوهشی به دو هفته تا نهایتا یک ماه کاهش یافت.

وی با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته تا کنون بیش از ۲۰۰ پروژه ‌تحقیقاتی مرتبط با کرونا در دانشگاه تایید شده و در حال اجراست، اظهار کرد: اغلب این تحقیقات و پروژه‌ها در بخش‌های مجزا با محوریت بررسی شیوع و نحوه انتقال و ابتلا به بیماری، تعیین پارامترهای تشخیص کارآمد بیماری، درک مکانیسم بیماری زایی ویروس، بررسی نحوه مهار و کنترل اپیدمی و ارائه راهکارهای پیشگیری از بروز بیماری و درمان و حمایت از بیماران انجام شده و یا در دست اقدام هستند.

طاویرانی بررسی ترکیبات دارویی موثر بر درمان کرونا، پلاسما درمانی، آنالیز آمار مبتلایان و بهبودیافتگان، بررسی و تعیین فاکتورهای خطر بیماری، بررسی صحت و کارآمدی تست‌های کرونا و اپیدمیولوژی بیماری و بررسی آثار روانی و اجتماعی بیماری را به عنوان برخی از طرح‌های پژوهشی دانشگاه در موضوع کرونا معرفی کرد.

این استاد دانشگاه ایجاد تعامل و ارتباط سازنده بین  مراکز مختلف تحقیقاتی به منظور بهره‌وری بیشتر و نیز حمایت گسترده از فعالیت‌های بین بخشی را از اقدامات مفید پژوهشی طی این دوره برشمرد و گفت: این مساله منجر به تولید محصولات متنوع پژوهشی در این حوزه شد.

دکتر طاویرانی در پایان با تاکید بر ضرورت بررسی بیماری از زوایا و ابعاد مختلف،‌گفت: امیدواریم جمع بندی این پژوهش‌ها در آینده منجر به ارائه نتایج خوبی در جهت مهار بیماری و نیز مداوای مبتلایان شود و بر کارآمدی سیستم پژوهشی حوزه سلامت تاکید شود.

انتهای پیام


نظر شما :