رییس علوم پزشکی شهید بهشتی در کارگاه آموزشی دستیاران جدیدالورود:

آزمون‌ها سطح تصمیم‌گیری و مهارتهای بالینی دانشجویان را به درستی نمی‌سنجد

۲۵ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۶:۵۰ کد : ۲۰۸۵ پر بازدیدترین اخبار آموزشی
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در کارگاه دو روزه آموزشی، فرهنگی و پژوهشی ویژه دستیاران تخصصی بالینی ورودی سال ۹۷ با بیان اینکه متاسفانه آزمون‌ها و امتحانات هنوز سطح تصمیم‌گیری و مهارتهای بالینی دانشجویان را به درستی نمی‌سنجد، گفت: باید در این رابطه برنامه‌ریزی درستی تدوین و ارائه شود.
آزمون‌ها سطح تصمیم‌گیری و مهارتهای بالینی دانشجویان را به درستی نمی‌سنجد

به گزارش ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر آقاجانی در این کارگاه که با حضور معاونان و جمعی از اساتید پیشکسوت علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه امسال در آستانه شصتمین سال تاسیس دانشگاه شهید بهشتی قرار داریم، ضمن تشریح آمار دانشگاه، تصریح کرد: طی این 60 سال بیش از 66 هزار دانشجو از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند. همچنین با توجه به مسئولیت خود در وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته از اغلب دانشگاه‌ها و مراکز درمانی 31 استان کشور بازدید داشته‌ام که طی آن در اغلب این مراکز ردپایی از فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاه دیده می‌شود که این تاثیرگذاری افتخار بزرگی برای دانشگاه است.

وی ادامه داد: از این 66 هزار فارغ‌التحصیل، 15 هزار نفر در مقطع دکترای عمومی پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی، 1000 نفر Phd و 9 هزار نفر در مقاطع تحصیلی تخصصی و فوق تخصصی بوده‌اند که این رقم معادل یک سوم کل نیروهای تخصصی وزارت بهداشت در 600 بیمارستان کشور است.

وی با بیان اینکه از طریق آزمون امسال نیز 365 دستیار تخصصی در 25 رشته وارد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 14 هزار دانشجوی دانشگاه تحت نظر حدود 1440 عضو هیات علمی در 250 رشته مختلف Under ,Post graduate آموزش می‌بینند. به گونه‌ای که حدود 40 درصد دانشجویان دانشگاه با توجه به ماموریت استانی، ملی و بین‌المللی دانشگاه در مقاطع  Post graduate تحصیل می‌کنند.

راهبردهای دانشگاه در حوزه آموزش بالینی

دکتر آقاجانی در ادامه با اشاره به راهبردهای دانشگاه در حوزه آموزش بالینی، عنوان کرد: سیاستهای نوینی در این حوزه تدوین شده که از تمامی مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه می‌خواهیم که بر اساس این چارچوبها و خط مشی‌ها حرکت کنند.

وی با تاکید بر اهمیت گسترش و ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه، عنوان کرد: علاوه بر تمرکز بر گسترش دانش و سطح معلومات بر مهارت‌ها و قضاوتهای بالینی نیز تاکید زیادی داریم.

آزمون‌ها هنوز سطح تصمیم گیری و مهارتهای بالینی دانشجویان را به درستی نمی‌سنجد

وی با بیان اینکه متاسفانه آزمون‌ها و امتحانات هنوز سطح تصمیم‌گیری و مهارتهای بالینی دانشجویان را به درستی نمی‌سنجد، عنوان کرد: باید در این رابطه برنامه‌ریزی درستی تدوین و ارائه شود.

دکتر آقاجانی در ادامه با اشاره به سایر مسائل اساسی دوره بالینی، گفت: رعایت اخلاق حرفه‌ای و اخلاق پزشکی، محوریت بیمار و رعایت اصول ایمنی بیمار با هدف جلوگیری از اشتباهات و خطاهای پزشکی، توجه به دانش‌پژوهی، پرورش شخصیت چندوجهی، توجه به هنر و ادبیات و ورزش در کنار آموزش و توجه به بحث اقتصاد سلامت در تشخیص، درمان و تجویز دارو از مسایل مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

بزرگترین افتخار ما حضو پزشکان و استادان اخلاق مدار در مجموعه دانشگاهی است

وی در جمع دستیاران ورودی جدید دانشگاه، تاکید کرد: باید به بیمار همچون جزئی از خانواده خود نگاه کرده و برای او تحت هر شرایطی ارزش و احترام قائل باشید. متاسفانه گاهی در سیستم درمان به بیمار به شکل ابزار نگاه می‌شود که این مساله بسیار دردناک است.

دکتر آقاجانی در پایان با بیان اینکه آموزش و تولیدات علمی بزرگترین افتخار دانشگاه نیست، عنوان کرد: بزرگترین افتخار ما حضو پزشکان و استادان اخلاق مدار در مجموعه دانشگاهی است که توجه به شخصیت انسانی و سلامت بیمار را در اولویت اول کار خود قرار می‌دهند نه مسایل مالی.

انتهای پیام   


نظر شما :