در پی امضای تفاهم نامه بین دانشگاه‌های علوم پزشکی شهیدبهشتی و علامه طباطبایی انجام می شود؛

راه‌اندازی رشته دانشگاهی و آموزش‌های مهارتی ارتباطات سلامت

۰۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۷:۳۹ کد : ۲۰۹۱۳ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
با انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دانشگاه علامه طباطبایی و با ایجاد کارگروه‌های مرتبط، به زودی رشته" ارتباطات سلامت" و آموزش‌های کوتاه‌ مدت مهارتی و حرفه ای در حوزه آموزش و مرکز تحقیقاتی مشترک علوم انسانی و علوم سلامت در حوزه پژوهش راه‌اندازی می‌شود.
راه‌اندازی رشته دانشگاهی و آموزش‌های مهارتی ارتباطات سلامت

به گزارش ایسنا، دکتر حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی در آیین امضای تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ضرورت همکاری میان علوم پزشکی و انسانی، از پیشگامی این دانشگاه در حوزه برقراری و تعامل با دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد.

وی جدا افتادگی دانش پزشکی از رشته‌های علوم انسانی را تقریبا منحصر به کشور ایران دانست و ارتباط موثر و بیشتر  بین این دو حوزه را ضروری عنوان کرد.

دکتر سلیمی با بیان این که علوم انسانی در درون خود یافته‌هایی دارد که می‌تواند مکمل دانش پزشکی باشد، به شکل‌گیری اولین پروژه دکترای تعامل علوم انسانی و پزشکی در دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: محور این مطالعه روابط بین الملل و پزشکی است که طی آن تاثیر تحولات اجتماعی بر ساختار مغز انسان و DNA نسل‌های بعدی بررسی شده است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که بحران کرونا تمامی فعالیت های بین المللی را تحت تاثیر قرار داده است، استفاده از پتانسیل‌های دانشگاه‌ها را برای رفع این بحران ضروری دانست.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا ما را به حوزه‌ای جدیدی کشاند، گفت: در اقتصاد و آموزش عالی با جهش دیجیتالی مواجه شدیم که ماهیت آموزش عو پژوهش و فعالیت بین الملل دانشگاهها را تحت تاثیر قرار داد.

وی با  تاکید بر این که برخی رفتارهای اجتماعی، درمان را در پی دارد، گفت: از منظر علوم انسانی روابط اجتماعی در تعریف سلامت می‌گنجد چرا که می‌تواند ساختارهای شبکه سالم ساز را ایجاد کند، این موضوع به شکل جامعی در زمان شیوع کرونا متبلور شد.

وی ادامه داد:شاید بتوان بحران کرونا را با شیوه های پزشکی موفقیت آمیز کنترل کرد ولی راه حل نهایی آن ساماندهی روابط اجتماعی و اصلاح ذهنیت ها و رفتارها به سمت پیشگیری است.

دکتر سلیمی در بخش دیگری با اشاره به تاثیرات علوم اجتماعی بر حوزه سلامت خاطرنشان کرد: ماهیت آموزش عالی در علوم انسانی و تئوری ها روابط سلامت و مفهوم سلامت را تحت تاثیر قرار داده است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه انگیزه اصلی این تفاهم نامه شاید راه‌اندازی رشته ارتباطات سلامت باشد، با اشاره بر اهمیت علومی همچون جامعه شناسی، پژوهش اجتماعی و مددکاری بر ضرورت پیوند این رشته‌ها با حوزه سلامت تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به زمینه‌های مشترک همکاری، راه‌اندازی رشته‌های میان رشته‌ای و دوره‌های رسمی مشترک بین علوم پزشکی و علوم انسانی را خواستار شد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت از بین رفتن دوئیت‌ها بین رشته‌های روانشناسی و روانپزشکی، گفت: باید یک تحلیل کارکردی بین این دو رشته شکل بگیرد. یا به عنوان نمونه اگرچه رشته مددکاری اجتماعی وجود دارد در بیمارستانها جایی دارند ولی فی‌الواقع در دوره تحصیلی مددکاران آنگونه‌که باید مطالب اساسی را فرا نمی‌گیرند که نیازمند بازنگری است.

 رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه بین این دانشگاه با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی زمینه‌های وسیع و گسترده‌ای برای همکاری وجود دارد، گفت: به سرعت می‌توان این حوزه‌های مشترک را برای دوره‌های آموزش رسمی و آزاد راه‌اندازی کرد.

دکتر سلیمی بااشاره به ضرورت ارتقای رشته های بین رشته ای در حوزه علوم شناختی تاکید کرد: حوزه علوم شناختی حوزه‌ای است که موجب اتصال دانش پزشکی و علوم انسانی می شود.

راه‌اندازی بین رشته‌ای‌های علوم انسانی و علوم پزشکی

همچنین دکتر هادی خانیکی مدیر گروه مطالعات ارتباطی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر اهمیت ارتباطات، تاکید کرد: خوشبختانه دانشگاه علامه طباطبایی با اقبال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رویکردهای میان رشته علوم اجتماعی و علوم انسانی پیشگام است.

وی با اشاره به راه‌اندازی بین رشته ای های موثر حاصل از انعقاد این تفاهم نامه مشترک، گفت: خوشبختانه بر اساس اساسنامه کرسی علوم ارتباطات یونسکو در دانشگاه علامه، راه‌اندازی رشته های مرتبط رسمی و غیر رسمی جزو وظایف این کرسی است که می توان در این قالب اقدام کرد.

دکتر خانیکی با بیان اینکه شاید هیچ زمانی مانند دران شیوع کرونا اهمیت ارتباطات جدی گرفته نشد، گفت:‌علوم ارتباطات به مفهوم عام و تخصی باید جدی‌تر دنبال شود.

وی با اشاره به دستاوردهای مثبت در  پیک اول بحران کرونا، ضمن تاکید بر اهمیت توجه به ساختارهای ارتباطی و سپردن کار به کاردان در هر موضوعی، اظهار کرد: بی توجهی به این مساله در پیک دوم کرونا مطمئنا دستاوردهای قبلی را خدشه دار می‌کند. به گونه‌ای که به اعتقاد بنده روند ترمیم سرمایه های اجتماعی در این دوره به کندی پیش می رود.

دکتر خانیکی در خاتمه با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری ارتباطات در بازه زمانی فعلی، انعقاد تفاهم نامه همکاری بین این دو دانشگاه را موجب ارتقای حوزه علوم انسانی و علوم پزشکی عنوان کرد.

انتهای پیام


نظر شما :