در آستانه آغاز سال تحصیلی تشریح شد

دو تغییر مهم آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۰ کد : ۲۱۰۸ پر بازدیدترین اخبار آموزشی
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به مصوبات اخیر شورای گسترش از ادغام دانشکده بهداشت و سلامت، ایمنی و محیط زیست و همچنین تجمیع کلیه رشته های مدیریتی با تغییر نام دانشکده آموزش پزشکی به دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی خبر داد و گفت: پرهیز از فعالیتهای موازی و ادغام بخش های دارای فعالیتهای مشابه، ضمن حفظ هویت قبلی موجب بهبود عملکرد، تامین و حفظ منابع می شود.
دو تغییر مهم آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

دکتر امیرمحسن ضیایی در گفت‌وگو با ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: بر اساس آخرین مصوبات شورای گسترش، با ادغام دو دانشکده، دانشکده "بهداشت و ایمنی" ایجاد شده و طی آن از ابتدای مهر ماه گروه های مشترک این دو دانشکده ضمن حفظ استقلال سایر گروه ها در هم ادغام شده و زیرساخت ها نیز تقویت می شوند.

دکتر ضیایی همچنین با بیان اینکه سیاست مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پرهیز از موازی کاری است اظهار داشت:  بطور طبیعی ادغام در بخش های آموزش، پژوهش و درمان صورت می گیرد که مهمترین هدف آن بهبود و افزایش بهره وری است.

 وی ادامه داد: با الحاق دانشکده "بهداشت" و "سلامت، ایمنی و محیط زیست" بهره وری در تمامی ابعاد صورت خواهد گرفت و در این مسیر، نه تنها بهره روری اقتصادی بلکه بهره وری علمی و آموزشی هم مد نظراست.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن معرفی دانشکده "بهداشت و سلامت، ایمنی و محیط زیست" گفت: موضوع  بهداشت یکی از ماموریتهای اصلی دانشگاه است و دانشکده بهداشت از دانشکده های قدیمی دانشگاه است. همچنین دانشکده سلامت، ایمنی و محیط زیست نیز در سال ۸۶ زمانی که دولت تصمیم گرفت تمام واحدهای آموزش عالی غیر از معاونت بهداشت و وزارت علوم به مجموعه های آموزشی کشور ملحق شوند، مقرر شد که هیچ سازمانی و یا دستگاه اجرایی دانشگاه مربوط به خود را نداشته باشد و این دانشکده از وزارت کار و تعاون به دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ملحق شد.

دکتر ضیایی ادامه داد: دانشکده سلامت، ایمنی و محیط زیست تقریبا با ۱۱ سال فعالیت، رشد علمی مناسبی کسب کرده و با ورود به مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و استقرار در گروهها و سیستم آموزشی دانشگاه رشد چشمگیری داشته و در همین راستا با اضافه شدن رشته های دیگری به آن تا سطح  کارشناسی ارشد و دکترا نیز ارتقاء پیدا کرد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: با این ادغام عملا دو دانشکده، با حفظ هویت و گروههای آموزشی، تبدیل به یک دانشکده شدند.

وی همچنین با اعلام خبر تغییر نام دانشکده آموزش پزشکی به دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی، عنوان کرد: بر اساس این طرح رشته های پراکنده مدیریتی مانند اقتصاد سلامت، سیاست در سلامت، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و یا اقتصاد بهداشت از سایر دانشکده ها در دانشکده مدیریت تجمیع خواهند شد.

دکتر ضیایی همچنین از ادغام گروههای مشابه و پرهیز از موازی کاری در تمامی دانشکده های و مراکز تحقیقاتی دانشگاه خبر داد و گفت: این مهم درتمامی دانشکده ها اجرایی شده، به عبارت دیگرگروههای مشابه تبدیل به یک گروه اصلی شده که این موضوع باعث افزایش تعداد تالیفات، اساتید، رنکینگ ها، اعتبار بخشی، امکانات، آزمایشگاهها، تجربیات سازمانی و فعالیتهای بین المللی می شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه امکانات دانشگاه متعلق به تمامی دانشجویان است، گفت: نباید فرض کنیم امکانات یک آزمایشگاه متعلق به یک واحد خاص است و هر کسی باید متناسب با نیازهای خود از امکانات و تجهیزات دانشگاه بطور مشترک بهرمند شود.

وی ادامه داد: با تشکیل دانشکده جدید بهداشت و ایمنی که از ابتدای مهرماه کار خود را آغاز کرده و تمامی مراحل انتقال آن تا پایان سالجاری نهایی می شود، امکان استفاده دانشجویان، اساتید و محققان از این مجموعه ی تقویت شده فراهم می شود و این مجموعه  ضمن تولید خدمت، پژوهشهای ارزشمندی را نیز به حوزه سلامت ارائه خواهد کرد.

تجمیع  ۱۲ آزمایشگاه  دانشکده های "بهداشت" و "سلامت، ایمنی و محیط زیست"

دکتر اکبر اسلامی سرپرست دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز طی گفت و گویی از تجمیع  ۱۲ آزمایشگاه  دانشکده های "بهداشت" و "سلامت، ایمنی و محیط زیست" خبر داد و گفت: با این تجمیع، ممتازترین آزمایشگاه پیشرفته آنالیز وآزمایشگاه قوی ارگونومی درسطح دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ایجاد خواهد شد.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص تاریخچه شکل گیری دو دانشکده "بهداشت" و "سلامت، ایمنی و محیط زیست" ارائه داد و گفت: این دانشکده در حال حاضر ضمن دارا بودن ۴۰ عضو هیات علمی با ۴ گروه آموزشی فعالیت و در رشته های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو تربیت می کند.

ارتقای توان علمی و عملیاتی با تشکیل دانشکده بهداشت و ایمنی

سرپرست دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ادغام این دودانشکده و تجمیع گروه‌های آموزشی را در راستای ارتقای توان علمی و عملیاتی این واحد ارزیابی کرد و گفت: تشکیل این دو دانشکده در راستای هم‌افزایی،افزایش ظرفیت ها علمی، حذف موازی کاری در برخی فرآیندهای علمی پژوهشی و صرفه جویی در منابع مالی و انرژی در دانشگاه انجام شد.

به گفته وی، موازی کاری مانع حرکت رو به جلوی علمی می شود چرا که رسالت علم و پژوهش خصوصا در دانشگاههای نسل سوم و چهارم؛ تامین رفاه، حفظ و ارتقا سلامت وهمچنین ارائه خدمات موثر و بی نقص به جامعه است.

وی تقویت امکانات تخصصی و آزمایشگاهی را به عنوان یکی از اولویتهای‌ ارتقای کیفیت این واحد دانشگاهی نام برد و گفت: با ادغام آزمایشگاههای تخصصی در این دودانشکده علاوه بر ارتقای خدمات آموزشی به دانشجویان، برای این واحد امکان اخذ مجوزهای آزمایشگاههای معتمد محیط زیست ازسوی وزارت بهداشت و دریافت مجوز سطح سه از مرکز محیط کار مهیا خواهد شد.

وی در همین رابطه توضیح داد:این آزمایشگاهها با این امکان می توانند در زمینه آنالیز آب، فاضلاب و هوای محیط داخل و خارج خدمات ارزنده ای را به جامعه ارائه دهند همچنین درمحیط های عام زیست می توانیم طرح های پژوهشی و پایشی انجام دهیم که در کشور بی نظیر و ممتاز خواهد بود.

سرپرست دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی این تغییرات را در راستای ارتقای سطح استانداردها و در نهایت سطح آگاهی فارغ التحصیلان درحوزه بهداشت و ایمنی موثر دانست وگفت: با این تغییر ساختار ازهزینه های فیزیکی، جاری، تاسیسات و بهره برداری در دانشگاه کاسته می شود.

دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد به پردیس ولنجک منتقل می‌شوند

دکتر اسلامی در خصوص تامین فضای فیزیکی عنوان کرد:  خوشبختانه مرحله  اول این تجمیع با پیشرفت ۷۰ درصدی در حوزه های تامین فضای فیزیکی، طراحی نرم افزار، راه اندازی سیستم اداری، الکترونیکی، پژوهشی و مالی انجا شده است و دانشگاه مصمم است این فضای جدید را با اتخاذ تدابیری نظیربهره مندی از فضاهایی که در دسترس است و یا ایجاد طبقات جدید تامین کند.

وی گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید تخصیص فضای فیزیکی و انتقال کلیه اعضای هیات علمی به پردیس ولنجک انجام خواهد شد. همچنین کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد به پردیس ولنجک منتقل می شوند.

سرپرست دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در خاتمه یادآورشد: با ادغام دو دانشکده "بهداشت" و "سلامت،ایمنی و محیط زیست" و ایجاد دانشکده بهداشت و ایمنی که مصوبه شورای گسترش در کشور را دارد؛ دانشکده منحصر بفردی در حوزه دانشی و پژوهشی ایجاد خواهد شد که در موضوعات بهداشت و ایمنی فعالیت می کند.

انتهای پیام


نظر شما :