در وبینار بررسی نحوه پوشش اخبار کرونا مطرح شد:
ضرورت جامع نگری و پرهیز از نگاه تک بعدی به مدیریت اخبار کرونا
به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر نسترن کشاورز بر ضرورت بررسی سیاستهای رسانهای و نقاط ضعف و قوت آنها در پوشش اخبار کرونا با رویکردهای مختلف بهداشتی، اجتماعی، ارتباطی و اقتصادی تاکید کرد و با بیان اینکه انسان ها بر اساس نوع اطلاعاتی که در دسترس آن ها قرار می گیرد و همخوانی این اطلاعات با نگرشهایشان رفتار خود را انتخاب میکنند، گفت: همه گیری کرونا شرایط خاصی را به وجود آورده که مشابه آن تا کنون در هیچ کجای جهان تجربه نشده بود، همچنین دوران این پاندمی کوتاه نیست و نمیتوان چشم اندازی برای پایان آن متصور بود.
وی با بیان اینکه با موضوعی مواجهیم که در همه کشورها پتانسیل بالایی برای تولید خبر دارد، گفت: نفوذ اینترنت نیز شرایط خاصی را رقم زده است، همچنین دسترسی به پلت فرمهای مختلف رسانهای باعث شده تولید خبر به شکل سنتی در انحصار خبرنگاران و روزنامهنگاران نباشد و همین مسئله منجر به این شده که در بسیاری موارد به اصول حرفهای و حتی اخلاقی خبرنگاری توجه کافی نشود.
کشاورز با اشاره به تبعات مثبت و منفی پوشش اخبار کرونا یادآور شد: مجموعه این عوامل ضرورت ارتقای احساس مسئولیت متخصصان حوزههای مختلف برای کمک به مخاطبان را محسوستر کرده و از آنجا که یکی از اهداف پوشش اخبار تغییر نگرش و رفتار مخاطبان است، لذا آگاهی از نحوه شکلگیری نگرشها و رفتار مخاطبان ضروری است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: حوزه های صنعت و سیاست انگیزه بالایی برای تغییر در نگرش و رفتار مخاطبان دارند و ازین رو بیشترین تحقیقات علمی برای اتخاذ رویکرد مناسب در این زمینه انجام میشود.
کشاورز با بیان اینکه بخش عمده ای از اطلاعات تبدیل به دانش نمیشود، بر ضرورت سطح بندی اطلاعات برای ارتقای دسترسی مردم تاکید کرد. البته سطح بندی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی انتخابی با صداقت تعارضی نداشته و لزومی ندارد که تمامی افراد اخبار تمامی حوزهها را روزانه دنبال کنند.
وی نبود نگاه جامع را یکی دیگر از مشکلات مدیریت پوشش اخبار کرونا عنوان کرد و گفت: بدون در نظر گرفتن آمادگی افراد نمیتوان مردم و حتی مسئولان را برای انجام کاری آماده کرد.
وی مدیریت بیماری کرونا را در گروی رسیدن به نگاهی جامع عملی دانست و افزود: با یک جانبه نگری از سوی متخصصان حوزههای مختلف از جمله پزشکان، اقتصاددانان و جامعه شناسان نمیتوان کرونا را مدیریت کرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: آگاهی به شرطی تبدیل به نگرش می شود که اعتماد وجود داشته باشد و نگرش نیز اگر با انگیزه همراه باشد منجر به رفتار میشود البته گاهی اوقات نیز فراموشی باعث عدم بروز رفتار میشود.
کشاورز در ادامه بر ضرورت در نظر گرفتن پیامهای مختلف برای گروههای مختلف تاکید کرد و گفت: رفتارها تحت تاثیر تجربه و نگرشهای قبلی شکل میگیرند.
وی همچنین بر لزوم بهره گیری از دانش متخصصان مختلف در رسانهها تاکید کرد و گفت: کرونا را نباید تنها با رویکرد بالینی بررسی کرد.
کشاورز در ادامه بر ضرورت بهرهگیری از ظرفیت های گروه های مختلف از جمله مسئولان، متخصصان و سلبریتیها تاکید کرد و گفت: بعد اقتصادی نیز به شدت اثرگذار است و در اتخاذ رویکردها باید در نظر گرفته شود.
وی بر نقش سیاستهای رسانهای، دانش فردی خبرنگاران و شرایط اقتصادی خبرگزاریها در نحوه پوشش اخبار کرونا اشاره کرد و لزوم حفظ تعادل در منافع فردی و جمعی را مورد تاکید قرار داد.
ضرورت پررنگ شدن نگاه بین رشتهای در حوزه سلامت
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در بخش دیگری از این وبینار دکتر حسین کرمانی - پژوهشگر رسانههای اجتماعی و علوم اجتماعی محاسباتی - با اشاره به این که ورود به حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی سلامت موضوع بسیار مهمی است، اظهار کرد: علوم انسانی، اجتماعی و بهداشتی باید در حوزه سلامت بیش از پیش مرتبط شوند و دیدگاههای جدیدی در این حوزهها ایجاد شود.
وی با تاکید بر اینکه بدون تحقیقات و پژوهش نمیتوان فرهنگسازی اجتماعی کرد، گفت: باید در حوزه بهداشت و سلامت، کمپینهای سلامتی برای ارتقای سطح آگاهی و ارتقای سواد سلامت مردم ایجاد شود.
کرمانی نحوه اطلاع رسانی در اثر گذاری فرهنگ سلامت را مورد توجه قرار داد و گفت: در بحران کرونا اهمیت اطلاع رسانی سلامت بیش از پیش مشخص شد و در این کارزار نقش دانشگاههای علوم پزشکی در راستای اطلاع رسانی مثال زدنی است.
این پژوهشگر رسانههای اجتماعی اظهار کرد: به طور کلی رسانهها به بخشهای مختلفی تقسیم میشوند که رسانههای سنتی و مجازی از جمله آن ها است.
وی اهمیت آشنایی با پتانسیل رسانههای مختلف را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: به طور مثال تحلیل اخبار در رسانهای همانند رادیو با اینستاگرام کاملا متفاوت است چرا که رسانههای سنتی سازمان محور هستند و اطلاعات به صورت انبوه تولید و توزیع میشوند در حالی که در نقطه مقابل رسانههای اجتماعی قرار دارند که که در بستر اینترنت شکل گرفته اند و در بیشتر موارد توسط فرد هدایت میشوند.
کرمانی با بیان این که رسانههای سنتی و مدرن در بعضی از نقاط به اشتراک محتوایی رسیدهاند یادآور شد: بنظر میرسد این روند در آینده به شکل جدیتری گسترش یابد.
این پژوهشگر رسانههای اجتماعی با تاکید بر این که اعتبار اخبار رسانهها در کنار سرعت انتشار ، نقش موثر و ماندگاری در اطلاع رسانی دارد، گفت: مردم غالبا به اخبار رسانههای معتبر بیشتر اعتماد دارند و این موضوع یکی از ابعاد مختلف رسانههای سنتی و اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: امروزه گفتمان سازی توسط بسیاری از رسانههای مجازی معنا پیدا کرده است و این امکان را به مردم میدهد که آزادانه وارد جریان اصلی اطلاع رسانی شوند.
به گفته این پژوهشگر رسانه های اجتماعی باید رهیافتهای مشخص اطلاع رسانی مشخص شود و چگونگی نحوه اطلاع رسانی با هدف افزایش اعتماد عمومی در دستور کار رسانهها باشد.
وی پرهیز از کوچک نمایی، ترس و وحشت عمومی، نا امیدی و ترس و هراس را از سوی رسانه ها خواستار شد و اطلاع رسانی عمیقتر از منابع خبری معتبر را راهحل مناسبی برای اطلاع رسانی درست و به موقع ذکر کرد.
کرمانی در پایان با اشاره به این که در بحران کرونا تقویت ارتباط موثر رسانه با مردم و از همه مهمتر افزایش اعتماد عمومی ضروری ست، توضیح داد: باید رویکردهای انتشار اخبار کیفیتر دیده شود و رسانهها برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی اهتمام بیشتری داشته باشند.
انتهای پیام
نظر شما :