ماراتن ۷ ماهه در شفاخانه

داستانِ فرشته...

۰۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۲ کد : ۲۲۱۴۰ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
کرونا با تمام بحران‌هایی که تا امروز دیده یا شنیده‌ایم فرق دارد؛ برخلاف اکثر بحران‌ها پایان پاندمی کرونا نامعلوم است و غیر قابل پیش بینی؛ اما مشخص آن است که در تمام این ۷ ماه پزشکان، پرستاران و کل کادر درمان فداکارانه در کنار مردم ماندند و با وجود خطری بالقوه، با نیت درمان و نجات جان بیماران سنگر مبارزه را خالی نکردند... از زمان اعلام رسمی ورود کرونا به کشور حدود هفت ماه روز می‌گذرد و طی این مدت شمار مبتلایان از ۳۵۰ هزار و قربانیان از مرز ۲۰ هزار تن گذشته است... به بهانه گرامیداشت مقام پزشک، سری زدیم به بیمارستان شهدای تجریش؛ بیمارستانی که تندیس شهدای مدافع سلامت را در دل خود جای داده و از ابتدای ورود کرونا به کشور با تمام قوا و بدون ترک حتی یک نیرو از پرسنل و کادر درمان؛ در خدمت بیماران کرونایی بوده...
داستانِ فرشته...

به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستان شهدای تجریش از بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در استان تهران)؛ از ابتدای اسفند تا به امروز بیش از ۲۵ هزار بیمار کرونایی پذیرش و بیش از ۴۰۰۰ بیمار بستری کرونایی داشته است که به گفته رییس بیمارستان حدود ۹۲ درصد آنان با حال عمومی خوب ترخیص شده‌اند.

همچنین در طول این مدت بخش زیادی از پرسنل و کادر بیمارستان نیز به دلیل مواجهه مستقیم با بیماران کرونایی مبتلا شده‌اند که این آمار کل هیات رییسه بیمارستان را نیز دربرمی‌گیرد.

دکتر خشنود با بیان اینکه طی ۷ ماه گذشته در بیمارستان شهدای تجریش ۲۰۲ نفر از کادر درمان درگیر شدند، بیان می‌کند: شکر خدا به دلیل مراقبت‌های خوب تیم درمانی بیمارستان در بین کادر درمان فوتی نداشتیم، ولی درگیری‌های کادر درمان در کل کشور بسیار شدید بود، به گونه‌ای که تنها در تهران بیش از ۶۰۰۰ نفر از کادر درمان مبتلا و در کل کشور تا به امروز ۱۹۹ نفر شهید راه سلامت شدند.

بیمارستان‌ها و کادر درمان غافلگیر شدند

دکتر رضا جلیلی خشنود رییس بیماستان شهدای تجریش با اشاره به غافلگیری بیمارستان‌ها و پرسنل درمان با افزایش ناگهانی شمار بیماران کرونایی در ابتدای اعلام ورود ویروس کووید ۱۹ به کشور، به ایسنا می‌گوید:‌ از همان ابتدا دستور اعلام آمادگی برای پذیرش بیماران کرونایی به بیمارستان های بزرگ تهران از جمله شهدای تجریش ابلاغ و خواسته شد چند تخت بیمارستان برای پذیرش بیماران کرونا خالی شود؛ ولی ظرف کمتر از ۱۰ روز ۱۱۰ بیمار کرونا در بیمارستان بستری شد.

وی ناشناخته بودن ماهیت و راه‌های شناسایی و مقابله با این ویروس نوپدید را علت غافلگیری کادر درمان بیان کرده و ادامه می‌دهد:‌ با  وضعیت عجیب گیرایی و میرایی این ویروس در روزهای اول نگران این مساله بودیم که قطعا با ورود به عرصه،  بسیاری از کادر درمان کار را رها کرده و بیمارستان با کمبود شدید نیرو مواجه می‌شود ولی قاطعانه اعلام می‌کنم که حتی یک نفر از پرسنل بیمارستان محل کار خود را ترک نکرد.

اطلاعات ضد و نقیض و دل نگرانی‌های کادر درمان

خشنود انتشار اطلاعات ضد و نقیض درباره روش‌های انتقال و ماندگاری ویروس را عامل دل‌نگرانی کادر درمان طی روزهای ابتدایی مواجهه با بیماری بیان کرده و توضیح می‌دهد: بزرگترین نگرانی و استرس کادر درمان انتقال بیماری به خانواده‌ها بود که متاسفانه برای اکثر کادر درمان این اتفاق رخ داد.

وی روزهای اول مقابله با بیماری را با حال و هوای دفاع مقدس مقایسه کرده و ادامه می‌دهد:‌ ویروسی حمله کرده بود و کادر درمان باید برای مقابله با ویروس و نجات جان هم وطنان جانفشانی می‌کرد؛ گاهی که از هم درباره حال و هوای این روزها می‌پرسیم اکثرا متفق‌القول معتقدیم که بعد از پایان قضیه  دلمان برای این حال و هوا و این نوع پوشش تنگ می‌شود.

خشنود در ادامه به فعالیت کمیته پژوهشی بیمارستان اشاره کرده و می‌گوید: وضعیت  بیماران کرونایی ترخیص شده در کمیته پژوهشی بیمارستان پیگیری و تمام اطلاعات در قالب مقالات منتشر شده، به گونه‌ای است که بیش از ۱۵ درصد مقالات منتشر شده کشور در زمینه کرونا از کمیته پژوهشی بیمارستان شهدای تجریش بوده است.

لحظات تلخ و شیرین در بخش کرونا

 وی همچنین با اشاره به سختی کار پرسنل بیمارستان طی ۷ ماه گذشته، با یادآوری اتفاقات تلخ و شیرین این دوره، بیان می‌کند: از برگزاری جشن تولد برای پرستاران بخش که طی این مدت فشار روحی و جسمی بالایی را متحمل شدند تا اهدای هزینه مراسم ازدواج از سوی زوج‌های کادر درمان، جهت تامین لباس‌ و ابزار حفاظت فردی همه از لحظات خوش این روزهاست. یکی از زیباترین اتفاقاتی که در این دوران رقم خورد کمک‌های داوطلبانه همشهریان و نیروهای جهادی از همه اقشار جامعه؛ مهندس، کارگر، خانه‌دار و ... بود که  بدون هیچ چشم‌داشت و منفعت مالی و با وجود  آگاهی از خطر بالقوه ابتلا، داوطلبانه به کمک کادر درمان آمده و در نقش پرستار، بهیار و بستگان درجه یک بیماران، تیمارداری کردند.

خشنود از طرفی به صدمات روحی ناشی از این بحرن برای پرستاران و سایر کادر درمان اشاره کرده و می‌گوید:‌ از دست رفتن بیماران با وجود تلاشی که برای ماندگاری آنان می‌شود، لحظات بسیار تلخی برای کادر درمان رقم می‌زند، یکی از بدترین خاطرات آن روزها مربوط به مادر بارداری  بود که پس از سال‌ها درمان ناباروری یک دو قلو باردار بود ولی متاسفانه یک سفر غیرضروری به شمال منجر به ابتلا و در نهایت فوت خودش و هر دو نوزادش شد.

تمام تخت‌ها پر؛ از جوان ۱۸ ساله تا پیرمرد ۹۵ ساله

بیمارستان شهدای تجریش نیز همچون اکثر بیمارستان‌های جنرال پذیرنده بیماران کرونا؛ بخش‌های کرونایی را از غیرکرونایی جدا کرده؛ چراکه معتقد است بیمارستان علاوه بر بیماران مبتلا به کرونا، رسالت‌های مهم دیگری برای رسیدگی و درمان سایر بیماری‌ها نیز بر عهده دارد.

بخش کووید ۱۹ بیمارستان شهدای تجریش در ساختمان شماره یک؛ طبقه‌ مجزا و مستقل از سایر بخش‌ها واقع شده؛ تقریبا تمام تخت‌ها پر و پرستاران و سایر کادر درمان با پوشش‌های سخت حفاظتی در حال ارایه خدمت به بیماران هستند.

به اتاق‌ها که سرک می‌کشی متوجه می‌شوی که ویروس، پیر و جوان و زن و مرد نمی‌شناسد، همه را درگیر کرده؛ اصلان امیری سرپرستار بخش می‌گوید: همه تخت‌ها پر شده و ظرفیت بخش داخلی تکمیل است.

ادامه می‌دهد: الان از جوان ۱۸ ساله تا پیرمرد ۹۵ ساله در بخش بستری هستند، در موج دوم تعداد موارد بدحال و جوان نسبت به دور اول بیشتر شده که کمی نگران کننده است.

صبح است و زمان ویزیت بیماران توسط پزشک بخش؛ همراه او می‌شویم، با حوصله و دقت به همه اتاق‌ها سر می‌زند و پس از ویزیت و خوش و بشی با بیماران، توصیه‌ها را به پرستار و رزیدنت بخش ارایه می‌کند.

روزی چند بار می‌مردم و زنده می‌شدم

بیمار اتاق دوم پس از خروج پزشک از ما می‌خواهد صحبتهایش را به گوش مردم برسانیم؛ مردیست حدودا ۶۰ ساله که به گفته خودش از دندانپزشکی مبتلا شده؛ همیشه رعایت می‌کرده ولی در دندانپزشکی چاره‌ای نداشته، از زحمات پرستاران و کادر درمان راضی است و می گوید:‌ از زمان بستری تا امروز ۸۰ -۹۰ درصد بهبودی حاصل شده، قبل از مراجعه به بیمارستان شرایط خیلی بدی داشتم، از شدت درگیری ریه و نفس تنگی روزی چند بار می‌مردم و زنده می‌شدم، از مردم می‌خواهم برای سلامتی خود وخانواده‌هایشان و کاهش حجم کاری کادر زحمتکش درمان، بیماری را جدی گرفته و حتما پروتکل‌های بهداشتی و پوشش ماسک را رعایت کنند.

صدای پیرمرد اتاق کناری توجه‌ها را جلب می‌کند؛ بدون وقفه پرستار را صدا می‌کند؛ پرستارمی‌گوید با حال بسیار بدی بستری شده ولی الان بهتر است، با او که صحبت می‌کنم بسیار کلافه شده و می‌گوید می‌خواهد ترخیص شود ولی نظر پزشک چیز دیگریست.

بیمار بعدی در حال ترخیص است؛ دکتر فاطمی متخصص عفونی بخش با توصیه‌ برخی موارد ضروری پس از ترخیص، خطاب به بیمار می‌گوید:‌ سطح اکسیژن و وضعیت ریه مطلوب است ولی اگر مجددا تنگی نفس یا تب داشتید، مراجعه کنید، تا یک هفته اصول حفاظتی را رعایت کرده و از دیگر اعضای خانواده جدا باشید؛ هنوز بیماری واگیر است.

دوره کرونا؛ دوره نمونه‌ای از همدلی و همراهی کادر درمان

دکتر علیرضا فاطمی - متخصص عفونی و معاون آموزشی بیمارستان شهدای تجریش به ایسنا می‌گوید: با موج فزاینده ابتلا در اسفند و فروردین، کل پرسنل بیمارستان درگیر خدمت‌رسانی به بخش کرونا شد؛ علی‌رغم تمام سختی‌ها، ولی از منظر همدلی و همراهی کادر درمان دوره نمونه و درخشانی بود.

وی ادامه می‌دهد: در اردیبهشت به دلیل رعایت پروتکل‌ها و برخی محدودیت‌های ترددی، ‌روند ابتلا کاهشی و بخش خلوت‌تر شد ولی مجدداً از انتهای خرداد به موازات خستگی مردم  و رهاسازی پروتکل‌ها مجدداً طی دو ماه اخیر با سیر افزایشی ابتلا روبرو شدیم.

فاطمی، اجبار پوشش ماسک و اعمال برخی محدودیت‌ها را در کاهش بار بیماری در هفته‌های اخیر موثر دانسته و می گوید:‌ البته هنوز بخش داخلی کرونا پر بوده ولی نسبت به هفته‌های گذشته وضعیت بهتر است، در هرصورت باید بدانیم تا وقتی که حتی یک بیمار در هر یک از شهرهای کشور داشته ‌باشیم، ریسک ابتلای سایر هموطنان وجود دارد. بنابراین تا زمانی که وزارت بهداشت وضعیت عادی را اعلام نکند کماکان اصول پیشگیرانه باید رعایت شود.

او با ارایه توصیه به بیماران کرونایی در منزل، ادامه می‌دهد: دوره واگیری بیماری به مدت ۱۴ روز و از شروع اولین علائم بیماری است که قرنطینه بیماران طی این مدت اهمیت بالایی دارد.  تماس با سایر افراد خانواده باید به حداقل رسیده و در زمان مراقبت از بیمار کرونایی باید حتما ماسک بزنید. متاسفانه در موج دوم ابتلاهای خانوادگی بیشتر شده، این مسئله نشان می دهد  که در ماه‌های اخیر سطح رعایت افراد در خانواده‌ها ضعیف‌تر بوده است.

در حل بحران نقش "موثر" ایفا کنیم

این متخصص عفونی با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره وضعیت بیماری در پاییز  و زمستان، ادامه می‌دهد:‌ قطعاً در هوای سرد چرخش ویروس بیشتر شده و به رسم هر سال ویروس آنفولانزا را هم خواهیم داشت، لذا همزمانی این دو باهم قطعاً درگیری‌ها و میزان بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری را بیشتر می‌کند.  بنابراین امسال پاییز و زمستان سختی خواهیم داشت، هم برای مردم هم کادر درمان، بنابراین همه باید برای ایفای نقشی موثر، اصول پیشگیری را بیش از پیش رعایت کنیم.

معاون آموزشی بیمارستان شهدای تجریش با تاکید بر اینکه ابتلای کادر درمان ارایه خدمت را با مشکل روبرو می‌کند، ادامه می‌دهد: به هرحال ظرفیت نیروی انسانی در نظام سلامت محدود است، البته تعداد فعلی کادر درمان برای وضعیت‌های عادی کفایت می‌کند ولی در شرایط اپیدمیک، مشکل کمبود نیرو و خلاء درمانگر و پرستار کاملا محسوس است. بنابراین اگر وضعیت به همین روال ادامه داشته باشد، تعداد بالایی از پزشکان و پرستاران مبتلا خواهند شد و با کم شدن تعداد نیروهای فعال، بیشتر از همه خود بیماران متضرر شده و ظرفیت خدمت‌رسانی در بیمارستان‌ها قطعاً کاهش پیدا می‌کند. بنابراین باید برای کاهش آمار ابتلا توصیه‌ها را جدی بگیرید.

فکر نکنید کرونا ساده و سرسری است

مرد ۵۷ ساله‌ای در اتاق شماره ۱۲ بستری‌ست، پزشک از وضعیتش رضایت دارد و رو به بیمار می‌گوید: خداروشکر وضعیت ریه رو به بهبودی است و طی چند روز آینده ترخیص می‌شوی.

با بیمار که صحبت می‌کنیم، از وضعیت و شرایط سخت بیماری می‌گوید و ادامه می‌دهد: خیلی رعایت می‌کردم اصلا فکر نمی کردم با همچین چیزی روبرو شوم. یک روز در شرکت یکی از همکاران بیمار شده و ویروس را به دیگران منتقل کرد، اول متوجه بیماری نبودیم، چراکه ۱۰ روز بعد از ابتلا علایم شروع می‌شود. از همه می‌خواهم خیلی رعایت کنند، بیماری را جدی بگیرند، اصلا فکر نکنند یک بیماری ساده و سرسری است.

همسرش که صحبت‌های ما را دنبال می‌کند، می‌گوید: ابتلای کووید ۱۹ برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای بسیار خطرناک است، همسرم تا پای مرگ رفت و برگشت. زحمات پرسنل بیمارستان شهدا واقعا یک مرده را زنده کرد.

او ادامه می‌دهد: مردم باید بیماری را خیلی جدی‌تر بگیرند، همسرم بسیار رعایت می‌کرد ولی باز مبتلا شد، فاصله‌گذاری‌ها، پوشش ماسک و عدم حضور غیرضروری در تجمعات را جدی بگیرید، تنها راه نجات از این شرایط قطع زنجیره انتقال بیماری است، ولی متاسفانه همین جلوی بیمارستان می‌بینیم که مردم رعایت نمی‌کنند و شب‌ها بساط پیک نیک و فست فود و پارک نشینی و اینا به راه است، با این اوضاع اپیدمی و زنجیره انتقال بیماری هیچ وقت قطع نمی‌شود.

گله از وضعیت حقوقی و تشویقی پرستاران

در ادامه اصلان امیری - سرپرستار بخش کرونای بیمارستان شهدای تجریش- می‌گوید: با آغاز پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان شهدا، بخش جداگانه ای برای مراقبت و درمان این بیماران تخصیص داده شد، اکثر پرسنل با تمایل و وظیفه شناسی بالا برای حضور در بخش کرونا و مراقبت از بیماران کرونایی داوطلب شدند و از آن زمان تا امروز که حدود هفت ماه می‌گذرد، فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم. فروردین ماه اوج کار در بیمارستان بود، اکثر پرسنل پرستاری مبتلا شدند ولی نیروهای پشتیبان بدون خستگی و بدون هیچ چشم‌داشتی جای خالی آنها را پر کردند؛ ‌ حجم بیماری در اردیبهشت و خرداد تا حدودی فروکش کرد ولی به دنبال تعطیلات خرداد مجددا موج دوم بیماری آغاز شد.

به اذعان امیری، در موج دوم اکثر بیماران با وضعیت بسیار بدتر و بدحال‌تر مراجعه می‌کردند، جوانان نیز در موج دوم بیشتر بودند؛ حتی اکثر همکاران پرستار در موج دوم مبتلا شدند به گونه ای که از ۳۲ نفر حدود ۲۷ نفر مبتلا شدند و اغلب به صورت همزمان، همین مساله باعث افزایش فشار کاری در بخش شد، البته با سیاست و برنامه‌ریزی بیمارستان پرستاران از سایر بخش‌ها آزاد و به کمک ما آمدند و به هر طریقی آن دوره را گذراندیم.

مردم مراقب موج سوم باشند

وی فشار کاری بالا، خستگی مفرط و نوع پوشش پرسنل را در تضعیف سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلای کادر درمان موثر دانسته و می‌گوید:‌ از مردم خواهش می‌کنم در مراسم شب‌های محرم بیشتر مراعات کنند، فاصله گذاری‌ها و پوشش ماسک و اصول بهداشتی را رعایت کنند تا موج سوم و پیک بعدی بیماری ایجاد نشود، چراکه مطمئنا موج سوم از پیک دوم خطرناک‌تر خواهد شد.

سرپرستار بخش کرونای بیمارستان شهدا در ادامه از وضعیت نامساعد حقوقی و تشویقی‌های کادر پرستاری نیز گله دارد و در این باره می‌گوید: بیش از ۷ ماه از فعالیت پرسنل پرستاری در حوزه کرونا گذشته، طی این مدت با اینکه بارها اعلام شده که برای قدردانی از زحمات پرستاران تشویقی پرداخت می‌شود، ولی تنها یک بار در اسفند ماه یک پرداختی ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان داشتیم. این درحالیست که تشویقی‌ها انگیزه کار در افراد را تقویت می‌کند.

 امیری همچنین از مردم می‌خواهد که در تعطیلات پیش رو مسافرت نرفته و پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند. او می‌گوید: زمانیکه بعد از یک روز کاری طولانی و خسته‌کننده از بیمارستان خارج شده و هموطنانی را می‌بینیم که بدون ماسک و رعایت پروتکل‌ها فعالیت می‌کنند، واقعا خستگی در تنمان می‌ماند.

نقش پر رنگ بخش تصویربرداری در یافته‌های ریوی بیماران کرونایی

یکی از بخش‌هایی که در طول دوران سخت پاندمی کرونا نقش پر رنگی در تشخیص  و غربالگری بیماران کرونایی ایفا کرده، ولی متاسفانه فعالیت پرسنل و کارشناسان آن، آنگونه که باید دیده نشده، بخش رادیولوژی و تصویربرداری است.

 

دکتر مرتضی صانعی متخصص رادیولوژی و مسئول بخش رادیولوژی بیمارستان شهدای تجریش با بیان اینکه از ابتدای شروع کرونا در کشور، بخش تصویربرداری بیمارستان‌ها نقش تشخیصی مهمی در یافته‌های ریوی و درگیری‌های ریوی بیماران کووید ۱۹ ایفا کرده، ادامه می‌دهد: در ابتدای اپیدمی با هجوم بیماران با شک بالینی به بخش‌های تصویربرداری به خصوص بخش سی تی اسکن مواجه شدیم، طی همان زمان سایر مدالیته‌ها مانند MRI، سونوگرافی و رادیولوژی بیماران به شدت افت کرد و بخش کلا به بخش کرونا تبدیل شد.

وی می‌گوید: ‌اوایل به دلیل کم بودن کیت‌های تشخیص کرونا، بهترین و بیشترین نقش تشخیصی را سیتی‌اسکن انجام می‌داد ولی خوشبختانه با افزایش واردات و تولید کیت‌های تشخیص کرونا، نوع اندیکاسیون فرق کرده و درواقع الان بیماران با اندیکاسیون واقعی تحت سی تی قرار می‌گیرند. همین مساله از صدمات ناشی از اشعه تصویربرداری می‌کاهد.

وی با بیان اینکه طی این ۶ ماه همکاران بخش تصویربرداری بدون وقفه خدمات تشخیصی را ارایه می‌کنند، می گوید: تعداد زیادی از همکاران نیز مبتلا شدند ولی پس از بهبودی سریعا در محل کار خود حاضر شده و بخش را تعطیل نکردند.

این متخصص رادیولوژی با اشاره به تفاوت تست PCR با سی تی اسکن در تشخیص کرونا، توضیح می‌دهد: سی تی اسکن وجود ویروس را تشخیص نمی‌دهد، بنابراین اثبات اصلی بیماری و وجود ویروس با تست PCR  بوده و سی تی اسکن تنها عوارض بیماری، اثبات درگیری و شدت درگیری ریه و سایر ارگان‌ها را نشان داده و در سیر تشخیص، روند درمان و پیگیری درمان بیماران کمک می کند.

وی با بیان اینکه سی تی اسکن روش اصلی تشخیص بیماری نیست، ادامه می‌دهد: بیمارانی با سی تی مثبت داشتیم که تست کرونا منفی بوده یا در مواردی بالعکس بوده یعنی یافته‌های درگیری ریوی نداشته ولی تست کرونا مثبت بوده، حتی طی این مدت شاهد درگیری سایر ارگان‌ها به غیر از ریه بوده‌ایم، در مواردی ناشایع عوارض مغزی، درگیری‌های نخاعی، درگیری‌های گوارشی و تظاهرات غیر از ریوی زیاد داشته‌ایم.

وی با اشاره به خستگی و فرسودگی کادر درمان، با بیان اینکه متاسفانه خستگی مردم از رعایت پروتکل‌ها خیلی زودتر از کادر درمان اتفاق افتاد، بیان می‌کند: به هرحال تا قبل از تولید دارو و واکسن راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای قطع زنجیره انتقال و ریشه کن شدن بیماری نداریم.

در ادامه حسینی -کارشناس  بخش تصویربرداری - با بیان اینکه از ابتدای شیوع اپیدمی مراکز تصویربرداری به عنوان خط اول شناسایی مشغول به ارایه خدمت هستند، می‌گوید: یکی از مشکلات ما این  است که هنوز ثابت نشده مراجعه کنندگان بخش تصویربرداری کرونا دارند یا خیر، بنابراین پروتکل‌ها و اصول حفاظتی مانند بخش‌های کرونایی رعایت نمی‌شود و همین مساله باعث ابتلای بالای کادر درمان در این حوزه شده، به عنوان نمونه مواردی داشتیم که بیمار تصادفی بوده ولی بعد از تصویربرداری وجود ویروس کووید در بدن فرد ثابت شده، در حالی که فرد خود نیز خبر نداشته و ناقل بوده است.

ابراز نگرانی از  تشابه علایم بیماری های قلبی با کرونایی و اشتباه در تشخیص 

وارد بخش اورژانس بیمارستان می‌شویم، ‌ همانطور که رییس بیمارستان پیش از این بیان کرده، بخش اورژانس بیماران کرونایی از غیرکرونایی تفکیک شده؛ تعداد محدودی بیمار در این بخش بستری هستند ولی رفت و آمد و فعالیت پرسنل ادامه دارد.

دکتر مهدی پیشگاهی - متخصص قلب بیمارستان شهدای تجریش و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال ویزیت یکی از بیماران در بخش اورژانس؛ می گوید: یکی از موضوعاتی که در شرایط کرونا  همیشه نگران آن هستیم، وضعیت بیمارانی است که با یک سری علایم مشترک بین بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری کووید ۱۹ مراجعه می‌کنند و گاها تشخیص درستی صورت نمی‌گیرد. به عنوان نمونه این بیمار با علایم سکته قلبی از نوع مهمی مراجعه کرده ولی چون علایم آن با علایم کرونا مشابهت دارد، تشخیص اولیه همیشه به سمت کروناست و این مساله بسیار نگران کننده است.

وی می گوید: متاسفانه در طول این مدت به بیماران زیادی برخورد کردیم که با حملات قلبی مراجعه کردند ولی متاسفانه یا خودشان و یا حتی کادر درمان به اشتباه فکر می کنند تنگی نفس به خاطر کروناست؛ این در حالیست که بیماری‌های مهم قبلی مانند عفونت ریه، سکته قلبی، نارسایی‌های قلبی و غیره همچنان وجود دارد و باید جدی گرفته شود. این بیمار نیز از همین نمونه‌هاست که متاسفانه سکته قلبی کرده ولی در نگاه اول به نظر رسیده که حمله کرونا بوده، با این حال با نوار قلب به تشخیص درست رسیده و درمان اورژانسی را آغاز کردیم.

 

آزمایشگاه و پیشانی تشخیص کرونا

پیشانی کرونا و اولین جایی که بیمار برای اثبات قطعی بیماری مراجعه می‌کند، آزمایشگاه برای انجام تست کروناست، آزمایشگاه بیمارستان شهدای تجریش نیز از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ تفکیک شده و بخش ویژه‌ای به مراجعه کنندگان آن اختصاص داده شده، به گفته‌ی مسئول بخش PCR، آزمایشگاه کرونای بیمارستان در اسفند ماه با زحمت شبانه روزی پرسنل و در عرض کمتر از یک هفته با هدف پاسخگویی مطلوبتر به بیماران کرونایی راه‌اندازی شد و تا امروز بیش از ۶۰ هزار تست کووید ۱۹ در این بخش انجام شده است.

وی ضمن توضیح فرایند نمونه گیری ویروس کووید ۱۹، تست تشخیص PCR را روش معتبر و مطمئنی برای تشخیص بیماری می‌داند و می‌گوید: نوع سوآپ و روش انجام تست در قطعیت و درستی جواب آن تاثیرگذار است.

همچنین دکتر رشیدی مسوول آزمایشگاه بیمارستان شهدای تجریش بهترین زمان انجام تست کووید ۱۹ را در زمان شروع علایم و یا چند روز بعد از مواجهه مستقیم با بیمار کرونایی دانسته و ادامه می‌دهد: علایم کرونا خیلی متغیر است ولی شایع‌ترین آنها تب و سرفه و تنگی نفس است.

وی در خصوص تست سرولوژی یا آنتی بادی نیز می‌گوید: جواب تست سرولوژی معمولا بین ۲ تا ۴ هفته بعد از شروع علایم کلینیکی می‌تواند مثبت باشد ولی مشاهده شده در مواردی حتی پس از بهبودی تیتر آنتی بادی فرد خیلی بالا نبوده و همین مساله احتمال ابتلای مجدد افراد را تقویت می‌کند.

 

ICU و نفس‌های تنگ ...

بخش ICU بیماران کرونایی در ساختمانی نزدیک به بخش اورژانس بیمارستان جاگذاری شده، پشت درب شیشه‌ای ICU خانواده‌هایی را می‌بینیم که با چشمانی نگران نظاره‌گر سرنوشت بیماران خود هستند، کاری جز دعا از دستشان برنمی‌آید و دایم زیر لب نام خدا را زمزمه می‌کنند.

با یکی از آنها هم کلام می‌شوم، با چشمانی پر از اشک و نگران از وضعیت همسرش، می‌گوید: نفس‌هایش خیلی تنگ است، سطح اکسیژنش بین ۵۰ تا ۵۹ است به سختی نفس می‌کشد و سطح هشیاری پایینی دارد.

از پزشکانی که قبل از مراجعه به بیمارستان تشخیص درستی ندادند و باعث این وضعیت شدند، گله‌مند است و می گوید: از سه هفته پیش که علایم شروع شد به پزشک مراجعه کردیم، دستور سی تی دادند و گفتند درگیری ندارد، می‌گفتند سرما خوردگی و انفولانزای شدید است در خانه بماند و استراحت کند، حتی پزشک به خانه آوردیم باز هم تشخیص نداد، آن موقع هم می‌گفتند بیمارستان نبرید در خانه درمان می‌شود ولی همان شب با اصرار من به بیمارستان آمدیم، دیگر کار از کار گذشته بود درگیری ۸۰ درصد ریه و سطح اکسیژن خیلی پایین، الان ۱۱ روز است که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده اوایل سطح اکسیژن ۷۰ تا ۷۹ بود الان به ۵۰ رسیده و به سختی نفس می کشد ...

سرنوشتی نامعلوم...

به گفته کارشناس بخش ICU از ابتدای شیوع بیماری اکثر مواقع ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه تکمیل بوده و هر از چندگاهی با فروکش کردن پیک بیماری خلوت می‌شود.

به گفته وی، در پیک دوم مراجعه بیماران  بدحال و جوانان در مقایسه با بار اول بیشتر بوده و همین مساله نشان می‌دهد که سطح مراقبت و رعایت اصول بهداشتی در بین مردم کمتر شده ولی طی چند روز گذشته به دنبال اجبار پوشش ماسک و برخی محددیت‌های ترددی تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های کاهش پیدا کرده است.

او نیز مانند همکارانش از سختی کار و خستگی و فرسودگی کادر درمان گفته و از مردم می‌خواهد بیماری را جدی‌تر بگیرند و می‌گوید این بیماری زن و مرد و پیر و جوان نمی‌شناسد همه را درگیر می کند و بعد از درگیری مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظارتان است...

پرستاری که از ترافیک جاده‌های شمال به گریه افتاد

خشنود - رییس بیمارستان نیز از خستگی و فرسودگی کادر درمان نگران است، به تصویری که در ذهنش حک شده اشاره کرده و می‌گوید: یکی از پرستاران که خودش مبتلا بود و در همان حال در بخش کرونا فعالیت‌ می‌کرد، زیر سرم بود که با مشاهده تصاویر ترافیک جاده‌های شمال و عدم توجه مردم به اصول مراقبتی و پیشگیری به گریه افتاد ...این اتفاقات واقعا ناراحت کننده است.

وی با بیان اینکه در اکثر بیمارستان‌ها درصد بالایی از کادر درمان مبتلا شده‌اند، می‌گوید: این بیماری مانند سایر بیماری‌ها نیست که توان فرد پس از بهبودی مانند قبل باشد، درصدی از توان فرد کاهش پیدا می‌کند، بنابراین علاوه بر فشار بالای کار، نیروهای کادر درمان از نظر جسمی  و روحی و به خاطر استرس بالای کار در بخش‌های کرونایی دچار فرسودگی و کهولت جسمی و روحی شده‌اند.

وی با ابراز نگرانی از تبعات تجمعات و تعطیلات پیش رو که طی ماه‌های آینده نمود پیدا می‌کند، همچنین به شروع فصل پاییز و شیوع بیماری آنفولانزا اشاره کرده و می‌گوید: با ادامه روند فعلی احتمالا طی ماه‌های آینده با یک افزایش در میزان بستری‌ و میرایی در بیماران حاد کرونایی روبرو باشیم، لذا با این حجم از فرسودگی جسمی و روحی در کادر درمان، واقعاً دور از انتظار است که بتوانند همچون روزهای اول خدمت رسانی کنند.

ضرورت جذب نیروهای تازه نفس

وی ادامه می‌دهد: ضروریست که  مراجع تصمیم‌گیر در حوزه بهداشت و درمان هرچه جدی‌تر به فکر جذب نیروهای تازه نفس و جایگزینی با نیروهای فعلی باشند؛ نمی‌توانیم از پرستاری که ۶ ماه در این شرایط سخت و با این پوشش نامعمول در حال فعالیت بوده، روزانه با حجم بالایی از بیماران بدحال و مرگ و میر ناشی از آن روبرو شده و از نظر جسمی و روحی صدمه دیده، انتظار داشت که با کمترین دریافتی یعنی دریافتی کمتر از ماه‌های قبل از کرونا، دوام بیاورد.

 

همه در تشدید و یا کنترل بحران نقش داریم

عضو ستاد کرونای تهران البته این مساله را تا حدی پاک کردن صورت مساله دانسته و اذعان می‌کند: واقعیت این است باید با سیاستگذاری صحیح و رعایت پروتکل‌ها؛ زنجیره انتقال شکسته شود، درغیر اینصورت مجبوریم سال‌ها با این ویروس درگیر بوده و زندگی کنیم. همه ما در تشدید و یا کنترل بحران نقش داریم.

 دکتر خشنود همچنین ضمن تقدیر از عملکرد رسانه‌ها در طول بحران و همراهی آنها با کادر درمان، ادامه می‌دهد: همانطور که در فوتبال مردم یار دوازدهم بازیکنان هستند، در بحران کرونا نیز رسانه‌ها و مطبوعات به عنوان یاران صمیمی در کنار کادر درمان بودند، اطلاع رسانی کرده و دغدغه‌ها و انتظارات بیمارستان‌ها و کادر درمان را به مردم منتقل کردند.

به گفته وی رسانه‌ها با هدف رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم حساسیت زایی کردند، لذا اگر رسانه‌ها نبودند، قطعا کاهش بار بیماری اتفاق نمی‌افتاد.

دکتر خشنود همچنین بر رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم تاکید کرده و ادامه می‌دهد: در بیمارستان‌ها گاها  با صحنه‌های بسیار غم انگیزی روبرو می‌شویم که تنها به دنبال عدم رعایت برخی پروتکل‌های ساده و حضور در تجمعات و یا مسافرت‌های غیر ضروری رقم خورده؛ لحظاتی که پدر یا مادر یک خانواده از دست می‌رود و با این اتفاق سرنوشت یک خانواده تغییر می کند.

 بنابراین از مردم میخواهیم که در درجه اول برای حفظ سلامتی و ساختار خانواده خود و در درجه دوم برای کمک به کادر درمانی که هم اکنون دچار خستگی و فرسودگی مفرط شده، پروتکل‌ها را رعایت کرده و در تجمعات غیرضروری حاضر نشوند. ما هم می‌دانیم که و درک می کنیم که شرایط سختی است ولی هرچقدر هم سخت باشد در مقابل حفظ جان عزیزانمان، خیلی آسان است.

آسیب ناشی از عدم درمان بیماری‌های غیرکرونا از کرونا کمتر نیست

رییس بیمارستان شهدای تجریش همچنین در خاتمه با تاکید بر اینکه کلیه بخش‌های کرونایی و غیر کرونایی در اکثر بیمارستان‌های جنرال از جمله بیمارستان شهدای تجریش از هم جدا شده، ادامه می‌دهد: بیمارستان شهدای تجریش یک بیمارستان دولتی بوده که وظیفه خدمت رسانی به تمام بیماران از جمله  بیماران کرونایی را برعهده دارد ولی متاسفانه بسیاری از هموطنان به دلیل ترس از کرونا برای تشخیص و یا ادامه درمان خود به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، در حالیکه آسیب‌های ناشی از عدم توجه به برخی بیماری‌های ضروری و یا بیماری های مزمن و زمینه‌ای کمتر از بیماری کووید ۱۹ نبوده و باعث ناتوانی و گرفتاری های جسمی افراد می شود.

و در پایان...

کرونا یک بحران ملی است که مهار و کنترل آن عزم تک تک افراد جامعه را می‌طلبد؛ در نهایت کووید ۱۹ هم مانند سایر بیماری‌های عفونی با تولید دارو و واکسن موثر تمام می‌شود؛ اما تا آن روز تنها ریسمان نجات بشریت از این ویروس مرگ آور رعایت ۳ اصل طلایی فاصله گذاری، پوشش ماسک و شست‌وشوی مکرر دست‌هاست...

در بحبوحه‌ بحران کرونا همه ما می‌توانیم "مقصر "باشیم یا "موثر"؛ لذا سعی کنیم با ایفای نقشی موثر و بجا آوردن مسئولیت اجتماعی خود، به پایان یافتن هر چه سریع‌تر پاندمی کرونا کمک کنیم. ..

 

 

نظر شما :