نیوزلند چگونه از سطح ۴ هشدار کرونا به سطح ۱ رسید؟
به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر هرمز سنایی نسب، استاد گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و رییس دانشکده بهداشت دانشگاه بقیه الله(عج) در وبینار مجازی بررسی تجارب و درس آموخته های نیوزیلند در مقابله با کووید ۱۹ (COVID-۱۹)که توسط گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، خاطرنشان کرد: شرایط ایجاد شده ناشی از شیوع بیماری کرونا باعث شده مقوله بهداشت (health )به عنوان یک ارزش اجتماعی مورد توجه سیاستمداران، مسئولان و مردم واقع شود.
وی افزایش سواد سلامت در جامعه و دسترسی مردم به اطلاعات صحیح در خصوص بیماری کووید ۱۹ را بسیار با اهمیت برشمرد و به تشریح نقش اجرای برنامه های تقویت سلامت از راه دور( مانند tele health) پرداخت که ضمن ایجاد مزایای بیشتر و درازمدت سبب کاهش چالشهای روزمره در مراقبتهای بهداشتی نیز می شود.
نیوزیلند از کشورهای موفق در پیشگیری و کنترل کووید ۱۹
در ادامه این وبینار، تجارب نیوزیلند به عنوان یکی از کشورهای موفق در پیشگیری و کنترل کووید ۱۹ توسط پریسا حسینی دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته وی نیوزیلند علیرغم قرارگرفتن در یک انزوای جغرافیایی، به دلیل ورود گردشگران و توریستهای اروپایی و چینی و همچنین دانشجویانی که هر سال وارد نیوزیلند می شوند در معرض همه گیری کووید۱۹ قرار گرفت.
این دانشجوی دکترا خاطرنشان کرد که نیوزیلند در ۱۴ بهمن ماه ۹۹ دقیقا یک روز پس از فوت یک نفر در فیلیپین (خارج از چین) بر اثر کرونا، ورود افراد خارجی از چین یا از طریق چین را ممنوع کرد.
وی افزود: این ممنوعیت برای همه اجرا شد و حتی اگر یک نیوزیلندی می خواست از چین یا از طریق این کشور وارد شود حتما باید در بدو ورودش دو هفته در قرنطینه می ماند. دولت نیوزیلند این گونه با یک پاسخ قاطع و به موقع، استراتژی حذف را برای کنترل همه گیری در پیش گرفت.
حسینی خاطرنشان کرد: استراتژی حذف در نیوزیلند در چهار سطح؛ آمادگی، کاهش بیماری، محدود کردن و منع یا کنترل رفت و آمد انجام پذیرفت. نیوزیلند با ۷ هفته اجرای دستورالعمل در خانه بمانید، در سطح هشدار ۳ و ۴ در خردادماه ۹۹ توانست بعد از ۱۰۳ روز، سطح هشدار خود را به سطح یک برساند.
این دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با اشاره به نتایج این بررسی اذعان کرد: نیوزیلند با یک ارزیابی ریسک سریع و مبتنی بر شواهد، انجام اقدامات زودهنگام و قاطع دولت، اجرای مداخلات در چندین سطح، برگزاری کنفرانسهای خبری روزانه، آزمایشات گسترده و مهمتر از همه با ایجاد اعتماد ملی در کشور خود به جهانیان نشان داد که کرونا مهارشدنی است.
گفتنی است، این وبینار با حضور دکتر محتشم غفاری معاون آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر رمضانخانی و مدیر گروه بهداشت عمومی وتعدادی از اساتید و دانشجویان مقطع دکتری برگزار شد و جمعی از اساتید، دانشجویان و علاقمندان از دانشگاه های علوم پزشکی و سازمانهای سلامت محور کشور نیز به صورت مجازی در آن شرکت داشتند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سلسله وبینارهای مذکور تا پایان مهرماه ۹۹ هر هفته به صورت مجازی اجرا می شود که تاکنون تجارب دو کشور سنگاپور و نیوزیلند بررسی شده است و سومین وبینار به بررسی تجارب و درس آموخته های کشور ژاپن در مورد کووید ۱۹ اختصاص دارد.
انتهای پیام
نظر شما :