در پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم بررسی شد

راهی جدید برای پیشگیری از بروز بیماری‌های کلیوی

۱۹ مهر ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۷ کد : ۲۳۶۲۶ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
با انجام مطالعه‌ای در مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، ارتباط میزان چربی و اختلال عملکرد کلیه و همچنین تاثیر آن در پیش بینی اختلالات و بیماری‌های کلیوی بررسی شد.
راهی جدید برای پیشگیری از بروز بیماری‌های کلیوی

به گزارش ایسنادفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،  چربی‌های احشایی به نوعی از چربی‌های بدن اطلاق می‌شود که در داخل حفره شکمی ذخیره می‌شوند، این چربی در نزدیکی چندین اندام حیاتی مانند کبد، معده و روده قرار داشته و جزء چربی های فعال محسوب شده که آثار متابولیکی بر بدن می‌گذارند.

دکتر مریم برزین، مجری اصلی مطالعه مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در این رابطه، اظهار کرد: اندازه گیری میزان این چربی‌ها روش های مختلفی اعم از تهاجمی و غیرتهاجمی دارد که انواع تهاجمی آن برای همگان منطقی و مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه داد: معیار VAI که از طریق فرمول مربوطه با اطلاع از دور کمر، نمایه توده بدن، چربی‌های با چگالی بالا و تری گلیسرید محاسبه می‌شود یکی از این معیارهای غیرتهاجمی و ارزشمند است.

به گفته این محقق، برای تعیین میزان تاثیر چربی‌های احشایی بر عملکرد کلیه با استفاده از این معیار مطالعه‌ای در  مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان چاقی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم انجام شد که طی آن بیش از 6500 نفر در طول بیش از  هشت سال تحت بررسی قرار گرفتند که علاوه بر معیار فوق، عملکرد کلیوی آنان نیز در هردو گروه جنسی محاسبه و نشان داده شد که این معیار  فقط در بین آقایان می‌تواند پیشگویی کننده عملکرد کلیوی آنها باشد.

برزین در خاتمه تصریح کرد: این معیار می‌تواند در پیش بینی وضعیت بیماران و بالتبع پیشگیری در بروز بیماری‌های کلیوی کاربرد داشته باشد.

انتهای پیام


نظر شما :