در یک طرح تحقیقاتی بررسی شد

تاثیرات مکمل سلنیوم بر وضعیت بیماران نابارور دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک

۰۹ آبان ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۰ کد : ۲۴۳۰۳ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
محقق مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نتایج طرح مطالعاتی این مرکز در زمینه اثرگذاری مکمل سلنیوم بر علائم بالینی و بیان ژن مربوط به التهاب و عروق در زنان کاندیدای نابارور برای لقاح آزمایشگاهی را تشریح کرد.
تاثیرات مکمل سلنیوم بر وضعیت بیماران نابارور دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک

دکتر زهرا حیدر،  متخصص زنان و فلوشیپ ناباروری در گفت‌وگو با ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به انتشار مقاله مرکز تحقیقات سلامت مردان و ناباروری با عنوان" اثرات مکمل سلنیوم بر علائم بالینی و بیان ژن مربوط به التهاب و عروق در زنان کاندیدای نابارور برای لقاح آزمایشگاهی"  در مجله علمی اسپرینگر، اظهار کرد: سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از بیماری‌های شایع زنان با علل متعدد است که علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی فرد، عوارض متعددی از جمله ناباروری و استعداد ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بدخیمی‌های رحم و دیابت را به همراه دارد.

وی با تاکید بر تلاش محققان برای دستیابی به روشی کاربردی، موثر و ارزان قیمت برای درمان این اختلال، عنوان کرد: پیش از این و در تحقیقات گذشته از مکمل سلنیوم برای درمان بیماران قلبی عروقی استفاده شده بود که تاثیرات آن نیز مثبت بود، اما در مورد سندروم تخمدان پلی کیستیک بررسی خاصی صورت نگرفته بود.

 وی با اشاره به جزییات مطالعه "بررسی اثرات سلنیوم در زنان نابارور دارای سندروم تخمدان پلی کیستیک" عنوان کرد: در تحقیق حاضر استفاده از مکمل سلنیوم و تاثیر آن بر روی فاکتورهای التهابی بیماران ناباروری که به مرکز درمانی بیمارستان مهدیه مراجعه کرده و کاندید انجام روش لقاح آزمایشگاهی یا IVF  بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته حیدر، فاکتورهای التهابی جدا از اینکه در لانه گزینی و موفقیت سیکلIVF  تاثیرگذارند، می‌توانند در سیر بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر هم تاثیرگذار باشند.

این محقق با اشاره به شیوه اجرای این طرح، اظهار کرد: جامعه هدف خانم‌های نیازمند درمان ناباروری و دارای شرایط تنبلی تخمدان بودند، افراد متقاضی شرکت در این طرح با اخذ رضایتنامه وارد طرح شده و نمونه خون آنان قبل از شروع و بعد از خاتمه طرح گرفته شد. آنالیز و تغییرات مربوط به نمونه خون مورد بررسی قرار گرفت و نتایج جهت آنالیز نهایی فرستاده شد.

حیدر با بیان اینکه واسطه‌های التهابی انواع مختلفی داشته و تاثیر آن‌ها در سلامت فرد و روند فیزیولوژیک نرمال بدن متفاوت است، گفت: نتایج این تحقیق نشان داد که تحت تاثیر مصرف سلنیوم به مدت ۸ هفته، میزان تاثیر ژن‌های مربوط به بیان واسطه‌های التهابی مفید افزایش یافته و در مقابل تاثیر ژن‌های مربوط به واسطه‌های التهابی مضر، کاهش پیدا کرده اند.

محقق مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری در ادامه با بیان اینکه میزان شیوع سندرم تخمدان پلی کیستیک حدودا بین ۵ تا ۱۰ درصد است، اظهار کرد: اگر در نظر بگیریم که سلامت مادران آینده جامعه تا چه حد در سلامت کلی جامعه تاثیرگذار است، اهمیت اجرای این طرح‌های مطالعاتی دوچندان می‌شود.

این پزشک متخصص در عین حال مطرح کرد: با توجه به این که سندرم تخمدان پلی کیستیک زمینه بیان ژنتیکی دارد، حتی می‌تواند مردان خانواده را نیز به نحوی تحت تاثیر آثار منفی این بیماری قرار دهد، لذا اگر بتوانیم روشی آسان، ارزان و قابل اجرا برای درمان آن پیدا کنیم، در جهت ارتقای سلامت کلیه افراد جامعه گام برداشته‌ایم. 

حیدر با اشاره به بررسی اثر مکمل سلنیوم در این طرح، گفت: نتایج این مطالعه نشان‌دهنده اثر مفید مکمل بر علائم بالینی و بیان ژن مربوط به التهاب و عروق در زنان کاندیدای نابارور برای لقاح آزمایشگاهی  بود. همچنین عدم گزارش عارضه جانبی، قیمت ارزان و در دسترس بودن از دیگر مزایای این روش درمانی است.

وی با بیان اینکه پیش از این بررسی‌های مشابهی بر روی بیماران قلبی و دارای اضافه وزن انجام شده بود، اظهار کرد: تحقیق فعلی برروی سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شده که چاقی، بیماری قلبی و دیابت جزو عوارض اصلی آن است. اگرچه این مطالعه در نمونه‌های محدودی انجام شده اما نتایج حاصل از آن مثبت بوده و لذا اگر قابلیت تکرار آن در سطح گسترده‌تری فراهم باشد،‌ می‌توان اثرگذاری آن بر سیستم سلامت را بررسی کرد.

این متخصص زنان با اشاره به تبعات جسمی و روحی ناباروری در سطح خانواده و جامعه، عنوان کرد: ناباروری علاوه بر تبعات جسمی، به علت محرومیت زوجین از داشتن فرزند، تبعات روحی روانی گسترده‌ای در سطح خانواده و به تبع آن جامعه بر جای می‌گذارد، البته در حال حاضر اکثر روش‌های درمانی و کمک باروری روز دنیا در کشور ما نیز قابل اجراست و نتایج آن نیز با پیشرفته‌ترین کشورهای جهان قابل قیاس است.

محقق مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان با اشاره به توان پزشکی کشور در حوزه توریسم درمانی نیز تصریح کرد: اگر بستر و امکانات اجرای طرح توریسم درمانی همچون ورود، اقامت و دریافت بهترین خدمات درمانی فراهم باشد، توان پزشکی کشور در حوزه ناباروری نیز پتانسیل بالایی در این حوزه داشته و در صورت سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه، سوددهی و ارزآوری بالایی برای کشور خواهد داشت.

برای مشاهده منبع این مقاله به این لینک و مشاهده اطلاعات بیشتر می توان به سایت مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروریبه آدرسmhrhrc.sbmu.ac.ir مراجعه کرد.

انتهای پیام


نظر شما :