معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

هدف ما پرهیز از جامعه دانشجویی تک بعدی و در عین حال وفاق دانشجویی است

۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۹ کد : ۲۵۳۱۳ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر این‌که ارج نهادن به سلیقه‌های مختلف دانشجویی از مهم‌ترین وظایف این معاونت است، گفت: این سلیقه‌ها می‌تواند در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نمود داشته باشد و هدف ما پرهیز از شکل گیری جامعه دانشجویی تک بعدی و در عین حال وفاق و اتحاد دانشجویی است.
هدف ما پرهیز از جامعه دانشجویی تک بعدی و در عین حال وفاق دانشجویی است

دکتر محمدعلی امام هادی در آستانه روز دانشجو در گفت‌وگو با ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که تمامی تشکل‌های دانشجویی اعم از صنفی، بسیج، انجمن‌های اسلامی، کانون‌ها و انجمن‌های علمی ورزشی مورد حمایت ما هستند و هیچ تفاوت و تفرقی بین آن‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: برای مثال اگر تیم‌های جهادی را تشکل بسیج هدایت می‌کند یا مراسم بزرگ‌داشت روز ۱۶ آذر را انجمن اسلامی ۴۸ یا مراسم شب چلّه یا سایر مراسم‌ها را کانون‌ها و انجمن‌ها هدایت می‌کنند، بدین معنا نیست که دیگر گروه‌ها در سایه باشند و حق دخالت نداشته باشند، به گونه‌ای که برای مراسم بزرگ‌داشت روز شانزدهم آذر از تمام تشکل‌ها و انجمن‌ها دعوت شده است که با محوریت انجمن اسلامی ۴۸ با یکدیگر هم‌فکری کنند.

دکتر امام‌هادی احساس روحیه هم‌دلی و هم‌جواری تشکل‌ها و انجمن‌ها را با یکدیگر یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات دانشگاه دانست و گفت: امیدوارم که این دوستان با وجود داشتن علایق سیاسی و حتی اجتماعی، فرهنگی متفاوت، در بسیاری از زمینه‌ها دست در دست همدیگر فعالیت کنند.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه با اشاره به نحوه توزیع منابع بین تشکل‌ها و با تأکید بر نبود تفاوت بین تشکل‌ها و انجمن‌ها، توضیح داد: هر یک از این تشکل‌ها و انجمن‌ها جایگاه ویژه خود را دارند و ما به نسبت عدالت و نه تساوی در توزیع منابع اقدام می‌کنیم. به عبارت دیگر، احتمال دارد برای یک تشکل هزینه بیش‌تری صرف شود، اما این کار به معنای برتری آن نسبت به دیگران نیست؛ بلکه به این معناست که هزینه آن فعالیت به‌خصوص بیش‌تر است.

وی ادامه داد: سعی ما بر این است که با وجود تفاوت‌های موجود در شخصیت‌ها و حتی در عقاید، باورها و سلایق سیاسی و اجتماعی دانشجویان، همه را با یک دید ببینیم.

دانشجویان را از جامعه تک‌بعدی و تک‌صدایی گریز می‌دهیم

امام‌هادی با بیان این‌که ما مشتاق و حمایت‌گر وفاق دانشجویی هستیم، اما دانشجویان را از جامعه تک‌بعدی و تک‌صدایی گریز می‌دهیم، گفت: روحیه جوان دانشجویی مطالبه‌گری را می‌طلبد و اگر کسی در زمان دانشجویی نتواند آزادانه به بیان تفکر خود بپردازد، هرگز دیگر چنین فرصتی در اختیار نخواهد داشت.

وی با تأکید بر این‌که ایجاد تشکل با سلیقه‌های مختلف سیاسی و حمایت و تقویت آن‌ها از اولویت‌های فرهنگی است، اظهار کرد: حمایت از کرسی‌های آزاداندیشی و دعوت از طیف‌های مختلف سیاسی برای مناظره می‌تواند روحیه نشاط و امید را در جامعه دانشجویی زنده نگه دارد.

دکتر امام هادی با بیان این‌که ایجاد روحیه نشاط و امید در جامعه دانشجویی برای ما بسیار ارزشمند است، گفت: مسلم است که اصل، قانون اساسی کشور و احترام گذاشتن به آن و پرهیز از معاندت‌های سیاسی است و لذا به جای معاندت‌های سیاسی اجتماعی به دنبال انتظام سیاسی اجتماعی هستیم؛ چراکه یک نظم از نظر سیاسی و اجتماعی می‌تواند جامعه محترم، آزاداندیش، مطالبه‌گر و در عین حال با حفظ ایمان و اعتقاد به ایران اسلامی و باورهای مذهبی و دینی را ایجاد کند.  

حمایت از مجلات و نشریات با سلایق مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

 معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه با اشاره به وضعیت انتشارات دانشجویی نیز گفت: در کمیته نظارت بر انتشارات سعی داریم که مجلات و نشریات با سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی اجازه چاپ پیدا بکنند و به هیچ وجه از جامعه تک‌بعدی حمایت نمی‌کنیم.

امام هادی در ادامه با اشاره به اولویت‌های صنفی معاونت با تأکید بر این‌که دیدگاه این معاونت بر اساس تأمین نیازهای دانشجویی و متناسب با هرم مازلو تعیین شده، اظهار کرد: شخصیت دانشجو را در دو بخش حقیقی و حقوقی در نظر می‌گیریم؛ شخصیت حقوقی همان نام «دانشجو»ست که برای وی درجاتی از ارتقای علمی را در رشته انتخابی ایجاد می‌کند و شخصیت حقیقی، خود واقعی دانشجوست که ‌می‌تواند تمایلاتی فراتر از رشته انتخابی داشته باشد.

هدف غایی ما بها دادن به نیازهای معنوی دانشجو و شناسایی و تقویت استعدادهای درونی اوست

وی تصریح کرد: هرم مازلو از پنج طبقه اصلی تشکیل شده که دو طبقه اول آن، نیازهای پایه و اساسی و طبقات بعدی برای ارتقای روح و روان فرد طراحی شده، در این میان هدف غایی ما علاوه بر تأمین نیازهای پایه مثل مسکن، تغذیه، ایاب و ذهاب، ورزش و حفظ امنیت، بها دادن به نیازهای معنوی دانشجو و شناسایی و تقویت استعدادهای درونی اوست.

وی با اشاره به بحران کرونا و تبعات آن در دانشگاه‌ها، با بیان این‌که نحوه خدمت‌رسانی این معاونت به‌ناچار با وضعیت موجود تطبیق داده شده است، گفت: اسکان دانشجویان بر اساس پروتکل‌های بهداشتی و توزیع لوازم بهداشتی مثل ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و شیلد محافظتی از اهم اقدامات رفاهی بود که تا به امروز و بدون اختلال ادامه داشت.

دکتر امام هادی ادامه داد: هم‌چنین برنامه‌های مشاوره تلفنی برای دانشجویان و خانواده‌های آنان، مشاوره‌های حضوری برای دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها، برگزاری وبینار و دوره‌های آموزشی در مرکز مشاوره روان از دیگر تسهیلاتی بوده که طی این مدت به منظور تقویت روحیه و رفع مشکلات دانشجویان اجرا شده است. 

تخصیص وام خرید وسایل کمک آموزشی به دانشجویان 

وی با بیان این‌که تخصیص وام‌های دانشجویی طبق روال سابق و حتی با امکانات بیش‌تر ادامه دارد، گفت: به دنبال برقراری ارتباط مناسب با صندوق رفاه دانشجویی وزارت بهداشت، ‌تسهیلات جدیدی برای دادن وام خرید وسایل کمک آموزشی برای دانشجویان کم‌تر برخوردار فراهم شده که به‌زودی در اختیار واجدان شروط قرار می‌گیرد.

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان با اشاره به تمرکز معاونت بر پرورش و هدایت استعدادهای دانشجویی از ارایه و اجرای طرح‌هایی همچون مرکز نوآوری و ارتقای مهارت‌های دانشجویی، همکاری مشترک با فدراسیون پزشکی ورزشی، راه‌اندازی اندیشکده شایستگی پروری دانشجویی بهشتی و برگزاری "کلاس الفبای علوم انسانی" با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد.

انتهای پیام


نظر شما :