ایسنا گزارش میدهد:
دغدغه ها و رسالت دانشجویان علوم پزشکی در بحران کرونا و پاسخ مسئولان
به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این میان چند تن از نمایندگان دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن بیان و تشریح برخی از دغدغههای صنفی و آموزشی دانشجویان در دوران کرونا همچون اشکالات و نواقص محتوایی و زیرساختی آموزش مجازی، افت مهارتهای بالینی دانشجویان، نبود شیوهنامه مدون آموزش و امتحانات مجازی، تامین ایمنی دانشجویان در بخشهای بیمارستانی، تقویم آزمونهای وزارت بهداشت، طولانی شدن دوره تحصیلی، شرایط دفاع از پایاننامه، تاخیر در پرداخت مطالبات مالی دستیاران و دانشجویان انتقالی و سایر دغدغههای صنفی و فرهنگی؛ در عین حال به رسالت دانشجوی علوم پزشکی در قبال جامعه همزمان با بحرانهایی همچون اپیدمی کرونا تاکید کردند.
در این راستا دانشجویان علوم پزشکی در کنار تمامی دغدغههای صنفی و آموزشی؛ به جهت ماهیت رشتهای و بنا به رسالت حرفهای خود طی یکسال گذشته در کنار سایر نیروهای کادر درمان در جبهه مقابله با کرونا فعالانه حضور داشته و در حوزههای مختلف پیشگیری، درمان، آموزش، پژوهش و اقدامات جهادی به ارایه خدمت پرداختهاند؛ کمکهای داوطلبانه در حوزه درمان و پیشگیری، حضور فعال در سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت، ارایه آموزشها و آگاهسازیهای مرتبط با کرونا در قالبهای متنوع، برگزاری وبینارهای آموزشی، توزیع پکیجهای بهداشتی در مناطق کم برخوردار و انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری با موضوع کرونا برخی از این فعالیتها بوده که همچنان نیز ادامه دارد.
انتقاد از نبود شیوه نامه مدون آموزش و آزمون مجازی
آرمین سعیدی سوق دبیر کل شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همزمان با روز دانشجو با اشاره به مشکلات ناشی از مجازی شدن آموزشها در زمان شیوع کرونا، علت آن را نبود یک آیین نامه یکپارچه و کشوری از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت عنوان کرد و به ایسنا گفت: این مساله به برخورد سلیقهای با مسائل آموزشی و امتحانات در دانشگاهها و دانشکدههای مختلف و یا حتی در درون دانشکدهها بین گروههای آموزشی مختلف منجر شده است.
وی عدم برنامهریزی و زمان بندی مشخص از طرف اساتید برای آموزشهای مجازی را از دیگر چالشها دانست و اظهار کرد: بارگذاری حجم عظیمی از فایلها در ایام نزدیک به امتحانات، سلیقهای عمل کردن اساتید در امتحانات، زمان محدود امتحانات، عدم برگشت به سؤالات قبل و مشکلاتی که برای آموزشهای بالینی وجود دارد، دانشجویان را متضرر کرده است.
سعیدی با تاکید بر اینکه وجود یک شیوهنامه کشوری به صورت یک حکم واحد از میزان مشکلات میکاهد، گفت: در صورت وجود این شیوه نامه همه دانشگاهها از آن تبعیت کرده و کیفیت برگزاری امتحانات نیز افزایش پیدا میکند.
عدم اجرای ابلاغیه ممنوعیت انتقال دانشجو از خارج کشور
دبیر کارگروه شورای صنفی کشوری، همچنین ورود دانشجویان خارج به داخل کشور را خلاف روحیه عدالت اجتماعی و عدالت آموزشی دانست و با بیان اینکه مقابله با پدیده ورود دانشجویان خارج از کشور به داخل مطالبه عمومی دانشجویان است، ادامه داد: برای مقابله با این پدیده ابلاغیهای توسط شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت مصوب و طی آن امکان بازگشت افرادی که از ۱ ژانویه ۲۰۱۹ تحصیل خود را خارج از ایران آغاز کردهاند به داخل، منتفی شد؛ با این حال والدین این دانشجویان و تعدادی از نمایندگان مجلس اخیرا به بهانههایی همچون شیوع کرونا برای لغو این ابلاغیه تلاش میکنند، در حالیکه این عذری منطقی برای لغو ابلاغیه نبوده و بحران کرونا یک معضل جهانی است؛ در همین راستا شورای صنفی طی دو بیانیه با ورود دانشجویان خارج به داخل اعلام مخالفت کرده و این مسئله را به تعبیری دور زدن کنکور میداند.
انتقاد نسبت به تقویم آزمونهای علوم پزشکی
سعیدی سوق همچنین با انتقاد نسبت به تقویم آزمونهای علوم پزشکی کشور، گفت: اگرچه شرایط ناشی از کرونا قابل درک است، اما متاسفانه تقویم اعلام شده از سوی مرکز سنجش وزارت بهداشت با منطق برنامه آموزشی دانشگاهها هماهنگ نیست، لذا در این رابطه خواستار تغییر زمان برگزاری آزمون دستیاری تخصصی پزشکی و همچنین آزمون کارشناسی ارشد هستیم.
این نماینده دانشجویی همچنین با انتقاد از لغو آزمونهای جامع میان دوره در تقویم آموزشی ۱۴۰۰، گفت: متاسفانه این امتیاز از دانشجو گرفته شده و لذا از وزارت بهداشت درخواست بازنگری و تجدیدنظردر تقویم آزمون ها ۱۴۰۰ را داریم.
سعیدی همچنین با انتقاد از عدم تمکین دانشگاهها به برخی ابلاغیههای وزات بهداشت و نداشتن ضمانت اجرایی، گفت: با وجود اینکه ابلاغیههای متعددی مبنی بر تسهیل نقل و انتقالات دانشجویان در شرایط پاندمی کرونا توزیع شده، متاسفانه دانشگاهها مساعدت لازم را ندارند. مساله بعدی دریافت شهریه در قبال انتقال است که دانشجویان بیبضاعت را از این تسهیلات محروم میکند.
دبیر کل شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان همچنین با انتقاد از عدم پرداخت حقالزحمه دانشجویان انتقالی، گفت: بر اساس آیین نامه، دانشگاه مبدا باید حقوق دانشجویان انتقالی را پرداخت کند اما متاسفانه این مهم نه از سوی دانشگاه مبدا و نه دانشگاه مقصد محقق نشده است.
استفاده از روشهای مبتنی بر حل مساله در آموزشهای مجازی
در ادامه محمد حسن درویشی نائب دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شیوع کرونا شرایط خاصی را ایجاد کرده و مطالبات و دغدغههای اصلی دانشجویان را تحت تأثیر قرار داده، گفت: مجازی شدن آموزشها به همراه چالشهای آن، مشکلات عدیدهای برای دانشجویان و اساتید پدید آورده که نبود پتانسیل و ظرفیت آموزش مجازی و نبود شیوه نامه مدون و دقیق آموزش و آزمون مجازی در سطح وزارت بهداشت از عمده دلایل آن است.
دبیر شورای صنفی دانشکده بهداشت و ایمنی با اشاره به دریافت پیامهای انتقادی متعدد از دانشجویان در مورد امتحانات مجازی، اظهار کرد: بروز مشکل قطع و وصلی اینترنت در زمان امتحان، در نظر گرفتن زمان محدود و بعضا نامعقول برای آزمونها برخی از این شکایات است که اگرچه امکان برگزاری امتحان مجدد برای زمانهای خاص از سوی دانشگاه فراهم شده اما شرایط باید به گونهای باشد که به جای برگزاری چندباره امتحانات، با تدوین یک ابلاغیه جامع نابسامانیها کمتر شود.
درویشی با بیان اینکه بخشی از مشکلات به مسایل فنی و سروری سایتهای آموزش مجازی برمیگردد، گفت: برخی از این نواقص هنوز برطرف نشده و برخی نیز به دلیل نبود شیوه نامه مدون و دستورالعمل جامع و دقیق همچنان پابرجاست.
ضرورت استفاده از بسترهای رایگان آموزش مجازی
این دانشجو با اشاره به برخی دیگر از مشکلات آموزش مجازی، با بیان اینکه تعدادی از سایتهای آموزشی با محوریت سامانه نوید رایگان شده است، گفت: متاسفانه برخی از دورههای آموزشی در سایر بسترهای آموزش مجازی بارگذاری شده که رایگان نبوده و استفاده از آن مستلزم صرف هزینه برای برگزاری کلاس، آپلود و دانلود فایلهاست که این موارد باید مرتفع شده و برای این منظور از بسترهای رایگان استفاده شود.
نائب دبیر شورای صنفی دانشگاه همچنین با اشاره به برگزاری مجازی بعضی از آموزشهای عملی و تعدادی از کارآموزیها، گفت: سوق دادن این آموزشها به سمت آموزشهای کیفی و مسئله محور مثل روشهای PBL که مستقیما دانشجو را با یک مسئله مواجه کرده و نمونه شبیه سازی شده را ارائه میکنند و همچنین به صورت تعاملی، مباحثه، گفتگو محور و دانش محور شروع به حل مسئله میکنند، میتواند به افزایش کیفیت آموزش مجازی کمک کنند.
وی در ادامه با اشاره به دغدغههای صنفی و فرهنگی دانشجویان طی دوران شیوع کرونا، با تقدیر از عملکرد معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه در زمینه تأمین تجهیزات بهداشتی و حفاظتی در خوابگاههای دانشجویی، گفت: با وجود محدودیتهای اسکان خوابگاهی، برخی دانشجویان برای گذراندن واحدهای کارآموزی و عملی در خوابگاهها حضور دارند که ضمن رعایت پروتکلهای بهداشتی، تجهیزات حفاظتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی برای آنان تهیه شده و توزیع میشود.
درویشی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جهت برگزاری فعالیتها و مسابقات ورزشی پتانسیل بالایی دارد، گفت: با رعایت پروتکلها و نظارت دقیق بر اجرای آن یک سری از محدودیتها برای انجام فعالیتهای وزشی برداشته شده و با نگاه جدید اداره تربیت بدنی این فعالیتها رونق بسیاری یافته است، در این میان توجه بیشتر به فعالیتهای ورزشی و رونق آن مطالبه دانشجویان از مسوولان دانشگاه است.
تغذیه نامناسب خوابگاهها
نائب دبیر شورای صنفی دانشگاه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و تأثیر آن بر حوزههای مختلف دانشگاهی نیز گفت: اگر چه تمام این شرایط قابل درک است ولی دانشجویان ساکن خوابگاه طی چند ماه اخیر از وضعیت تغذیه و کیفیت نامناسب غذا ناراضی بوده و خواستار نظارت بیشتر معاونت دانشجویی بر این مساله و افزایش کیفیت تغذیه هستند.
ضرورت اعمال تخفیف برای دانشجویان شهریه پرداز
این فعال دانشجویی در پایان با اشاره به درخواست منطقی تخفیف از سوی دانشجویان شهریه پرداز دانشگاه، مطرح کرد: با توجه به ضعف آموزش مجازی و حضوری نبودن فعالیتهای آموزشی دانشگاه، پرداخت شهریه کامل از سوی دانشجویان شهریهپرداز منطقی نیست و لذا درخواست شده که برای دانشجویان شهریه پرداز تخفیف قائل شوند. البته این مساله از سوی هیئت امنای کشوری به دانشگاهها ابلاغ شده و باید توسط هیئت رئیسه دانشگاهها اجرا شود اما در عمل هنوز محقق نشده است.
عمده اقدامات انجمنهای علمی در پاندمی کرونا
دارسرایی نماینده دبیران انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا با توجه به تعطیلی دانشگاهها، دغدغههای همیشگی دانشجویان با دغدغهها و نیازهای جدیدی جایگزین شده، به ایسنا گفت: در فرایند آموزش مجازی، یادگیری صحیح مطالب و محتواهای آموزشی، واحدهای آزمایشگاهی و کارآموزی به دغدغههای مهم دانشجویان تبدیل شده که البته با گذشت زمان بسیاری از نواقص آن تا حد قابل قبولی برطرف شده است.
وی همچنین حضور ایمن دانشجویان در مراکز درمانی را از دیگر دغدغهها طی دوران کرونا عنوان کرد.
فرصتهای حاصل شده جهت ارتقای فعالیتهای علمی در دوران کرونا
دارسرایی در ادامه با اشاره به فرصتهای حاصل شده برای ارتقای فعالیتهای علمی در دوران کرونا، اظهار کرد: طی این دوران بسیاری از فعالیتهای حضوری فوق برنامه فناورانه و استارتاپی متوقف شد، با این حال ضمن رشد فعالیتهای غیرحضوری، شاهد پیشرفت پروژهها و طرحهای نوآورانه دانشجویی در قالب راهاندازی کسب وکارهای مجازی، دانش بنیان و استارت آپها هستیم.
دانشجو بودن یک سبک زندگی است
این فعال دانشجویی با اشاره به سخن معروف شهید بهشتی یعنی "دانشجو موذن جامعه است و اگر دانشجو خواب بماند نماز امت قضا میشود"، ادامه داد: از سخن ایشان اینطور برداشت میشود که دانشجو بودن یک سبک زندگی است و قطعاً با صرف مطالعه دروس و قبولی در امتحانات متفاوت است.
وی ادامه داد: واژهی دانشجو بیانگر سبکی از زندگی است که طی آن فرد از مسائل مهم جامعه، موضوعات فرهنگی، دانستههای علمی به روز، فعالیتهای فناورانه و سایر علوم اطلاع داشته و علاوه بر این آگاهی، در همه یا تعدادی ازاین عرصهها حضور فعال دارد.
دانشجوی متعهد در برابر بحران خود را مسئول میداند
دارسرایی با بیان اینکه شرایط پاندمی کرونا تمامی ابعاد جامعه را تحت الشعاع قرار داده، اظهار کرد: دانشجوی متعهد در برابر این شرایط خود را مسئول دانسته و در صدد یاری رساندن به آحاد جامعه به طرق مختلف برمیآید؛ کما اینکه در این برهه شاهد حضور فعال دانشجویان در زمینههای مختلف درمانی، اجتماعی، آموزشی و سایر حوزهها بودیم.
نماینده دبیران انجمنهای علمی دانشجویی با اشاره به نقش دانشجو در پیشرفت کشور و حل مشکلات، گفت: در این میان دانشجویان در قالب انجمنهای علمی حضور فعالی در عرصههای اجتماعی، روانشناختی، درمانی و آموزشی داشتند که در این رابطه میتوان به پویش "همه با هم علیه کرونا" به همت انجمن علمی علوم آزمایشگاهی، حضور فعال در طرح "همیاری نیروهای داوطلب دانشجویی و مردمی" با کمک سایر تشکلهای دانشجویی، همیاری در ساماندهی نیروهای دانشجویی و مردمی جهت حضور در نقاهتگاهها و همچنین همکاری با سازمان اورژانس کشور جهت حضور داوطلبین در مراکز تلفنی پایش کرونا و فعالیت در کارگروه مدیریت بحران دانشجویی همچون تولید محتواهای آموزشی، توزیع پمفلت، کالاهای بهداشتی نظیر محلولهای ضدعفونی کننده، ماسک و موارد دیگر اشاره کرد.
دارسرایی با بیان اینکه انجمن علمی وظیفه خود میداند که در موقعیتهای مختلف به ویژه در شرایط ویژه مانند پاندمی کرونا در جهت کاهش بار مشکلات تلاش کند و فرصتهای جدیدی را فراهم آورد، توضیح داد: اقدامات انجمنها در قالب دو دسته انجام شده که برخی صرفا جنبه علمی و آموزشی دارند نظیر برگزاری دورههای ترمیک و کارگاهی و همچنین دورههای تخصصی رشتههای تحصیلی مختلف و دسته دوم برگزاری برنامههای فوق برنامه که هر یک به نحوی در ایجاد انگیزه جهت حضور در فعالیتهای علمی نقش دارند؛ نظیر برگزاری جشنوارههای علمی مختلف، مسابقات علمی و همایشها که همگی در بستر فضای مجازی برگزار میشوند.
حمایت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه از فوق برنامهها
دارسرایی در پایان با اشاره به حمایت معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه از برگزاری این دورهها، گفت: تلاش شده این دورهها با حداقل هزینه و متناسب با شرایط دانشجویی برگزار شوند و با اطلاع رسانی حداکثری تعداد زیادی از دانشجویان از این دورهها بهرهمند شوند. این اقدامات و تعاملات باعث شده علیرغم شیوع کرونا و عدم حضور فعالین انجمنها در فضای دانشگاهی؛ نه تنها فعالیتها متوقف نشده، بلکه با توجه به تسهیل روند اجرای برنامهها شاهد افزایش حجم فعالیت انجمنهای علمی هستیم.
دغدغهها و مطالبات دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران
همچنین علی پزشکی دبیر شورای صنفی دستیاران و دانشجویان Ph.D دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به متفاوت بودن جنس مطالبات دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ایسنا، گفت: همکاری با دانشجویان دکتری در برگزاری آزمونهای جامع با توجه به تأخیر ایجاد شده در برگزاری آزمونهای زبان، تسهیل شرایط دفاع از پایاننامه و حذف برخی قید و بندهای غیر ضروری و پرداخت مطالبات مالی دستیاران مشغول به خدمت در خط مقدم مبارزه با کرونا از مهمترین مطالبات و دغدغههاست.
نمایندهی دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان Ph.D کشور در وزارت بهداشت با اشاره به متفاوت شدن شرایط دانشگاهها بعد از پاندمی کرونا، گفت: با محدودیت حضور دانشجویان در دانشگاه، مراحل پیشرفت پایاننامهها با تأخیر مواجه شده و نیازمند همکاری بیشتر مسئولان با دانشجویان است.
افت کیفیت مهارتهای بالینی دانشجویان در دوران کرونا
وی با اشاره به مسایل و ضعفهای موجود در آموزش مجازی دانشگاهها، تاکید کرد: آموزشهای مجازی به دلیل کیفیت نامناسب سبب افت کیفیت مهارتهای بالینی در دانشجویان علوم پزشکی شده که با توجه به اهمیت این مساله باید هرچه سریعتر نسبت به رفع نواقص و بکارگیری ابزار آموزشی نوین برای ارتقای مهارت و آموزشهای بالینی اقدام شود.
این دانشجوی فعال با اشاره به رسالت دانشجو در قبال جامعه به خصوص در شرایط بحرانی مانند پاندمی کرونا گفت: دانشجویان دکتری میتوانند از توان پژوهشی خود جهت مرور آخرین یافتههای مربوط به بیماری کرونا و ارائه پیشنهادات سیاستی به رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان فرماندهان ستاد کرونا در هر استان استفاده کنند. همچنین تشکیل کمپینهای دانشجویی برای جمعآوری کمکهای مالی جهت تجهیز بیمارستانهای شهرهای محروم میتواند از سایر ابتکارات دانشجویان جهت مقابله با این بیماری باشد.
این دانشجوی دکتری سیاستگذاری غذا و تغذیه در پایان با اشاره به مجازی شدن بخش عمده آموزشهای بالینی و کلاسهای عملی در دوره کرونا، گفت: مجازی شدن این کلاسها در کنار مزایایی که داشته، با مشکلاتی مثل پایین بودن سرعت اینترنت، امکانات ناکافی سامانه آموزشی و نبود اهتمام کافی اساتید برای ارائه محتوای مطلوب مجازی همراه بوده که با توجه به نقش حیاتی ارتقای مهارت به خصوص در بین دانشجویان علوم پزشکی، امیدواریم در جهت رفع این نواقص اقدام شود.
رسالت و وظیفه دانشجوی علوم پزشکی در زمان اپیدمی چندبرابر شده
همچنین حسین نظری نماینده کانونهای فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پس از شیوع کرونا زندگی سابق دانشجویی از بین رفته و این فرهنگ پویا در برخی عرصهها متوقف شده است، گفت: بسیاری از رویدادهای دانشجویی به حضور دانشجویان در کنار هم وابسته بوده و بسیاری از وقایع نیز ریشه در خوابگاهها و زندگی مشترک دانشجویان داشته که شیوع کرونا این مسئله را تحت تأثیر قرار داده است.
وی با بیان اینکه دانشجویان علوم پزشکی طبیعتا وظایف خاصی در قبال جامعه دارند که با توجه به شیوع اپیدمی وظایف این دانشجویان چند برابر شده است، اظهار کرد: طی این دوران دانشجویان رشتههای بالینی مانند دانشجویان سال آخر پرستاری، کارورزان، دانشجویان پیراپزشکی و غیره در بیمارستانها بیشتر حضور پیدا میکنند و این عزیزان این روزها برای مقابله با ویروس کرونا نقش پررنگتری ایفا میکنند.
این فعال دانشجویی در پایان با بیان اینکه با شیوع کرونا برنامهها و فوق برنامههای حضوری لغو شدهاند، اظهار کرد: البته این اپیدمی مانع برگزاری برنامههای کانونهای فرهنگی نشده و برنامهها به صورت مجازی ادامه دارند؛ از ابتدای شروع پاندمی رویدادهای مجازی آغاز شده و تا به امروز حدود ۲۰۰ ساعت وبینار در۶۰ سرفصل برگزار شده و همچنان رویدادهای مختلف در حوزههای فرهنگی اجتماعی به صورت مجازی ادامه خواهد داشت.
پاسخ معاون آموزشی به دغدغهها؛ از ضعف زیرساختهای آموزش مجازی تا افت مهارتهای بالینی
دکتر محمدمهدی صدوقی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به برخی از دغدغههای آموزشی دانشجویان با بیان اینکه خوشبختانه بسیاری از نواقص آموزش مجازی تا حد زیادی برطرف شده به ایسنا، گفت: در روزهای اول زیرساخت آموزش مجازی دانشگاه بسیار ضعیف بود که از همان ابتدا جهت رفع نواقص و فراهم آوری بسترهای مربوطه اقدام شد و هم اکنون در بین دانشگاههای علوم پزشکی رتبه بالا و قابل قبولی داریم.
برقراری حداقل ۵۰ درصد کلاسها به صورت تعاملی
وی با بیان اینکه از اواسط ترم گذشته بستر ارتباط تعاملی اساتید با دانشجویان فراهم شده، اظهار کرد: هم اکنون علاوه بر ارایه محتواها در قالب پاورپوینت و pdf، فعالیتهای تعاملی مانند پرسش و پاسخ و حل تمرین بین استاد و دانشجو در بستر ادوب کانکت اجرا میشود. به عبارت دیگر بر اساس مصوبه شورای آموزش دانشگاه باید بستری فراهم شود که حداقل ۵۰ درصد کلاسها به صورت تعاملی و دوطرفه برگزار شود.
وی با اشاره به برخی انتقادات دانشجویان نسبت به نواقص زیرساختهای اینترنتی کشور و مشکلات حاصل از آن در آموزشها و امتحانات مجازی، گفت: اگرچه برای تقویت زیرساختها اقدام شده، اما برای رفع مشکل دانشجویانی که برای شرکت در امتحانات دچار مشکل شدهاند نیز پیشنهاد برگزاری آزمون مجدد در شورای آموزشی دانشگاه تصویب شد.
معاون آموزشی با بیان اینکه تا به امروز گزارشی مبنی بر جاماندن دانشجویان از تحصیل به خاطر عدم دسترسی به اینترنت ارایه نشده، گفت: البته تسهیلاتی برای حذف ترم فراهم شد که با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن مدت زمان بحران کرونا، پیشنهاد شد که تا حد امکان نسبت به حذف ترم اقدام نشود و به همین دلیل تعداد بسیار معدودی دانشجو از این تسهیلات استفاده کردند.
شیوه نامه مدون امتحانات مجازی در حال تدوین است
دکتر صدوقی درباره انتقاد دانشجویان مبنی بر نبود شیوه نامه مدون و مشخص برای آموزش و امتحانات مجازی، گفت: کلیات امتحانات مجازی در شورای آموزش دانشگاه تصویب شده و جزییات شیوهنامه نیز از سوی مدیریت امور آموزشی با همکاری دانشکده آموزش پزشکی در حال جمعآوری و تدوین است.
وی افزود: همچنین در شورای آموزشی دانشگاه تاکید شده که ارزشیابیها در طول دوره هم به روش آزمون، پروژه و یا حل تمرین انجام شود تا ضمن ارزشیابی جامع دانشجو، اگر خطا و تقلبی هم صورت گرفت همه ارزیابی دانشجو به آزمون آخر ترم موکول نشود. البته آزمونها به شیوهای طراحی شده که با در نظر گرفتن برخی راهکارها احتمال خطا و تقلب به حداقل ممکن برسد.
اقدامات جهت ارتقای آموزشهای عملی و بالینی
معاون آموزشی دانشگاه همچنین در خصوص دغدغه دانشجویان نسبت به ارتقای کیفیت کلاسها عملی و آزمایشگاهها، گفت: علاوه بر ارایه برخی دروس و واحدها در قالب ویدیو از سوی اساتید، امکان آموزش حضوری دانشجویان در گروههای کوچک برای برخی واحدهای ضروری آزمایشگاهی فراهم شده است.
وی با اشاره به بکارگیری ابزار نوین آموزشی جهت تقویت مهارتهای بالینی دانشجویان به استفاده از میز الکترونیکی آناتومی و میز تشریح و برخی سیمیلاتورها برای آموزش دانشجویان خبر داد.
دکتر صدوقی همچنین با اشاره به نگرانی بعدی دانشجویان درباره آموزشهای بیمارستانی، تصریح کرد: به دنبال شیوع کرونا بسیاری از بخشهای غیرکرونایی با کمبود بیمار برای آموزش دانشجویان مواجه شدند، که در این میان تمهیداتی اندیشیده شده تا دانشجویان در گروه های کوچک و با رعایت کامل پروتکلها وارد بخش شده و آموزشهای بالینی را دریافت کنند.
وی با اشاره به انتقاد دانشجویان مبنی با افت مهارتهای بالینی در دوران کرونا، با بیان اینکه افت کیفیت آموزش و مهارتهای بالینی در دوره آموزش مجازی یک واقعیت است، گفت: با وجود کرونا، حداقلهای آموزش بالینی برای دانشجویان حفظ شده و اگر در بخش و رشتهای امکان ارایه حداقلها فراهم نباشد، بخش مذکور به صورت موقت تعطیل شده و واحدهای عملی به زمان مقتضی موکول میشود.
معاون آموزشی دانشگاه در پایان در رابطه با مشکل طولانی شدن دورههای تحصیلات تکمیلی عنوان کرد: از ابتدا تسهیلاتی فراهم شد تا ضمن رعایت پروتکلها، این دانشجویان بتوانند واحدهای عملی ضروری خود را به صورت حضوری طی کنند، همچنین برای دانشجویانی که پایاننامه و دفاعشان به آزمایشگاه وابسته بود، اجازه حضور در آزمایشگاه و انجام پروژه صادر شد، در همین راستا بسیاری از جلسات دفاع نیز به صورت مجازی برگزار شد و لذا تمهیداتی فراهم شد که تا حد امکان عقب ماندگی از تحصیل ایجاد نشود.
هدف ما پرهیز از جامعه دانشجویی تک بعدی و در عین حال وفاق و اتحاد دانشجویی است
به گزارش ایسنا، همچنین دکتر محمدعلی امام هادی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه دیدگاه این معاونت بر اساس تأمین نیازهای دانشجویی و متناسب با هرم مازلو تعیین شده، اظهار کرد: در این میان هدف غایی ما علاوه بر تأمین نیازهای پایه مثل مسکن، تغذیه، ایاب و ذهاب، ورزش و حفظ امنیت، بها دادن به نیازهای معنوی دانشجو و شناسایی و تقویت استعدادهای درونی اوست.
وی با اشاره به بحران کرونا و با بیان اینکه نحوه خدمترسانی این معاونت بهناچار با وضعیت موجود تطبیق داده شده است، گفت: اسکان دانشجویان بر اساس پروتکلهای بهداشتی و توزیع لوازم بهداشتی مثل ماسک، مواد ضدعفونیکننده و شیلد محافظتی از اهم اقدامات رفاهی بود که تا به امروز و بدون اختلال ادامه داشت.
ارایه وام خرید وسایل کمک آموزشی
دکتر امام هادی با اشاره به برنامههای مشاوره تلفنی و حضوری برای دانشجویان و برگزاری وبینار و دورههای آموزشی در مرکز مشاوره روان به منظور تقویت روحیه و رفع مشکلات دانشجویان، همچنین از تخصیص وامهای دانشجویی طبق روال سابق و حتی با امکانات بیشتر خبر داد و گفت: تسهیلات جدیدی برای دادن وام خرید وسایل کمک آموزشی برای دانشجویان کمتر برخوردار فراهم شده که بهزودی در اختیار واجدان شروط قرار میگیرد.
اقدام جهت رفع دغدغه دانشجویان درباره تغذیه
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه در ادامه با اشاره به دغدغه و نارضایتی دانشجویان درمورد تغذیه، توضیح داد: به دنبال اتمام قرارداد قبلی تغذیه، متأسفانه قرارداد جدید از مناقصه به شرکتی واگذار شد که با وجود سابقه مطلوب، اسباب نارضایتی دانشجویان و حتی خود مجموعه دانشگاه را به دنبال داشته است.
وی توضیح داد: ازنظر قانونی برای فسخ قرارداد با برنده مناقصه باید حداقل سه بار تذکر کتبی داده شود؛ وگرنه با ابطال مناقصه درعمل زمینه شکایت فراهم میشود، و طرف قرارداد میتواند ادعای طلب کند. هماکنون دو تذکر کتبی داده شده است و اگر سومین تذکر با اصلاح وضعیت تغذیه همراه نباشد، قرارداد فسخ خواهد شد و در این میان اگرچه وضعیت بهتر میشود؛ اما معاونت به دنبال بهینهتر کردن وضعیت موجود و رفع دغدغههای دانشجوست.
دکتر امامهادی در ادامه با تأکید بر اینکه ارج نهادن به سلیقههای مختلف دانشجویی از مهمترین وظایف این معاونت است، گفت: این سلیقهها میتواند در زمینههای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نمود داشته باشد و هدف ما پرهیز از جامعه دانشجویی تک بعدی و در عین حال وفاق و اتحاد دانشجویی است.
تمامی تشکلهای دانشجویی مورد حمایت ما هستند
وی با بیان اینکه تمامی تشکلهای دانشجویی اعم از صنفی، بسیج، انجمنهای اسلامی، کانونها و انجمنهای علمی ورزشی مورد حمایت ما هستند و هیچ تفاوتی بین آنها وجود ندارد، احساس روحیه همدلی و همجواری تشکلها و انجمنها را با یکدیگر از بزرگترین اتفاقات دانشگاه دانست و گفت: هر یک از این تشکلها و انجمنها جایگاه ویژه خود را دارند و ما به نسبت عدالت و نه تساوی در توزیع منابع اقدام میکنیم. به عبارت دیگر، احتمال دارد برای یک تشکل هزینه بیشتری صرف شود، اما این کار به معنای برتری آن نسبت به دیگران نیست؛ بلکه به این معناست که هزینه آن فعالیت بهخصوص بیشتر است.
دانشجویان را از جامعه تکبعدی و تکصدایی گریز میدهیم
امامهادی با بیان اینکه ما مشتاق و حمایتگر وفاق دانشجویی هستیم، اما دانشجویان را از جامعه تکبعدی و تکصدایی گریز میدهیم، گفت: روحیه جوان دانشجویی مطالبهگری را میطلبد و اگر کسی در زمان دانشجویی نتواند آزادانه به بیان تفکر خود بپردازد، هرگز دیگر چنین فرصتی در اختیار نخواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه ایجاد تشکل با سلیقههای مختلف سیاسی و حمایت و تقویت آنها از اولویتهای فرهنگی است، اظهار کرد: حمایت از کرسیهای آزاداندیشی و دعوت از طیفهای مختلف سیاسی برای مناظره میتواند روحیه نشاط و امید را در جامعه دانشجویی زنده نگه دارد.
دکتر امام هادی در پایان با بیان اینکه ایجاد روحیه نشاط و امید در جامعه دانشجویی برای ما بسیار ارزشمند است، گفت: مسلم است که اصل، قانون اساسی کشور و احترام گذاشتن به آن و پرهیز از معاندتهای سیاسی است و لذا به جای معاندتهای سیاسی اجتماعی به دنبال انتظام سیاسی اجتماعی هستیم؛ چراکه یک نظم از نظر سیاسی و اجتماعی میتواند جامعه محترم، آزاداندیش، مطالبهگر و در عین حال با حفظ ایمان و اعتقاد به ایران اسلامی و باورهای مذهبی و دینی را ایجاد کند.
نظر شما :