/پژوهش، میان آنچه که باید باشد و نیست/

مدیر پژوهشی علوم پزشکی بهشتی: ۳۰ درصد پژوهش‌ها در حوزه کروناست

۱۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۰ کد : ۲۵۴۵۴ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
مدیر امور پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از کل پژوهش‌های دانشگاه در طول سال میلادی گذشته به حل معضل کرونا پرداخته، تصریح کرد: این طرح‌ها برای پاسخ به نیاز جامعه، بر روی حوزه‌های مختلف تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری کووید متمرکز شده است.
مدیر پژوهشی علوم پزشکی بهشتی: ۳۰ درصد پژوهش‌ها در حوزه کروناست

دکتر مصطفی رضایی طاویرانی به بهانه هفته پژوهش در گفت‌وگو با ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به شیوع کرونا و دغدغه‌های ایجاد شده در حوزه پژوهش جهت حل این معضل جهانی، اظهار کرد: خوشبختانه پژوهش بسیار سریع به این بحران پاسخ داد و تعداد زیادی از محققین حوزه‌های مختلف  علوم پزشکی بر روی این موضوع متمرکز شدند.

وی با بیان اینکه در مقطعی فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با کرونا از سایر حوزه‌ها پیشی گرفت، عنوان کرد: این مساله نه تنها به حل معضلات و مشکلات ناشی از این بحران کمک می‌کند بلکه سبب تحول و تسریع در امور پژوهشی نیز  شده است.

طاویرانی با اشاره به تغییر و تسهیل سازوکارها برای تسریع و بهبود روند اجرای پژوهش‌های مرتبط با کرونا در دانشگاه، تصریح کرد: در نظر گرفتن دو مورد گرنت پژوهشی مجزا برای محققین مجری طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با  کرونا و انجام بخش اعظم پروسه اخذ مجوز و مراحل اداری پژوهش در فضای مجازی، استقبال پژوهشگران از تحقیقات این حوزه را به دنبال داشته است.  

۳۰ درصد پژوهش‌های دانشگاه در حوزه کرونا

این استاد بیوفیزیک دانشگاه با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد از کل پژوهش‌های دانشگاه در طول سال میلادی گذشته به حل معضل کرونا پرداخته، تصریح کرد: خوشبختانه این طرح‌ها برای پاسخ به نیاز جامعه، بر روی حوزه‌های مختلف تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری  کووید متمرکز شده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد که نتایج حاصل از اجرای طرح‌های خاتمه یافته که در همه موارد توسط صاحب نظران بین‌المللی تایید شده اند، متخصصین مربوطه را در مواجهه با کووید ۱۹ توانمند ساخته است.

مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگر این گفت‌وگو با اشاره به وضعیت  بودجه‌های پژوهشی دانشگاه نیز عنوان کرد: با وجود محدودیت‌های تحمیلی؛ با حمایت‌های رئیس دانشگاه جهت بهینه هزینه کردن بودجه‌ها و عملکرد واحدهای تابعه با بالاترین بهروه‌وری، تا حدودی دغدغه پژوهشگر برای حل مسائل مالی برطرف شده و علی‌رغم تحت فشار بودن سیستم، چرخ‌های سیستم پژوهشی دانشگاه بخوبی به چرخش خود ادامه داده است.  

نحوه توزیع بودجه‌ پژوهشی بین مراکز تحقیقات

رییس مرکز تحقیقات پروتئومیکس دانشگاه همچنین در رابطه با نحوه توزیع بودجه‌ پژوهشی بین مراکز پژوهشی، توضیح داد: چندین سال است که بودجه‌های پژوهشی برحسب عملکرد مراکز و شاخص‌های ارزیابی وزارت بهداشت و رتبه بندی‌ها ی انجام شده، تخصیص داده می‌شود. بر همین اساس خوشبختانه اکثر مراکز پژوهشی دانشگاه فعال بوده و با وجود بحران کرونا، امسال در حوزه پژوهش رشد بالایی نسبت به سال‌های گذشته حاصل شده است.

این استاد بیوفیزیک دانشگاه با اشاره به نحوه رعایت اصول اخلاق در پژوهش در دانشگاه به ویژه در حوزه کرونا،‌ اظهار کرد: اگرچه با بازنگری فرایندها، سرعت انجام برخی پژوهش‌ها تا چهار برابر افزایش یافته است، اما با تمهیدات پیش بینی شده، مشورت‌های صورت گرفته و تشکیل کمیته‌های نظارتی تخصصی، خوشبختانه در این زمینه نقض مسائل اخلاقی گزارش نشده است.

طاویرانی در ادامه در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای ترغیب اعضای هیات علمی به انجام فعالیت‌های پژوهشی، به طراحی گرنت‌های پژوهشی متنوع در دانشگاه اشاره کرد و گفت: هر عضو هیئت علمی می‌تواند طی سال حسب توانمندی خویش از بخشی از این گرنت‌ها استفاده کند. این گرنت‌ها بر اساس کیفیت پژوهش، جنبه کاربردی پژوهش، همکاری‌های بین‌الملی پژوهشگر، همتا پروری و نیز ظرفیت پژوهشگر برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی طراحی شده‌اند.

اعطای گرنت ویژه به تحقیقات کرونایی

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تسهیلات پیش بینی شده برای انجام پژوهش‌های مرتبط با کرونا، افزود: برای پژوهشگرانی که مایل به فعالیت در حوزه کرونا باشند، علاوه بر گرنت‌های معمول، دو مورد گرنت نیز اختصاص یافته است که پژوهشگران می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ طرح از این نوع گرنت‌ها استفاده کرده‌اند، گفت: همچنین از طرح‌هایی که همراستا با اهداف و اولویت‌های ستاد مقابله با کرونا بوده و مورد تأیید قرار بگیرند نیز به طور ویژه حمایت خواهد شد.

طاویرانی با اشاره به وضعیت تحقیقات دانشجویی دانشگاه نیز  با بیان اینکه چندین سال متوالی از نظر تحقیقات دانشجویی رتبه نخست کشور را کسب کرده‌ایم، عنوان کرد: بخش دانشجویی دانشگاه قوی‌ترین بخش فعالیت‌های پژوهشی دانشجویی در کشور است و در همین راستا با توجه به مقطع، سطح فعالیت دانشجو، عضویت در بنیاد ملی نخبگان و استعدادهای درخشان گرنت‌های مختلفی تعریف شده که برحسب کیفیت پژوهش تخصیص داده می‌شود.

وی همچنین به فعالیت‌های شاخص دانشجویی در حوزه کرونا اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه وزن تحقیقات انجام شده در این حوزه چشمگیر است.

مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه ضمن ابراز امیدواری نسبت به کنترل و مهار سریع‌تر پاندمی کرونا، اظهار کرد: انتظار داریم پژوهش در این راستا قدم‌های محکمتری بردارد و چشم انداز ما این است که این هدف انشالله به زودی محقق خواهد شد.

انتهای پیام


نظر شما :