معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد:

امکان آموزش مجازی دروس عملی علوم‌پزشکی فراهم شد/ افزایش ۵۰درصدی کمک‌هزینه دستیاران

۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۶ کد : ۲۵۴۹۹ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اقدامات این دانشگاه جهت ارتقای آموزش‌های عملی و مهارت‌های بالینی دانشجویان در شرایط کرونایی، از افزایش کمک هزینه دستیاران خبر داد.
امکان آموزش مجازی دروس عملی علوم‌پزشکی فراهم شد/ افزایش ۵۰درصدی کمک‌هزینه دستیاران

دکتر محمدمهدی صدوقی در گفت‌وگو با ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاسخ به برخی از دغدغه‌های دانشجویان نسبت به پرداخت مطالبات مالی دستیاران، گفت: در آخرین جلسه هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزایش کمک هزینه دستیاران به میزان ۵۰ درصد تصویب شد.

وی همچنین در خصوص دغدغه دانشجویان نسبت به ارتقای کیفیت کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی، عنوان کرد: در رابطه با واحدهای آزمایشگاه و دروسی همچون آناتومی با بهره‌گیری از ویدیو و تشریح موضوع توسط استاد سعی شده تا حد امکان نواقص و کمبودها در آموزش مجازی برطرف شود؛ به عنوان نمونه در دانشکده‌های پزشکی و دندانپزشکی امکان آموزش مجازی عملی فراهم شده و اساتید کلاس‌های عملی خود را فیلمبرداری کرده و به صورت مجازی ارائه می‌کنند. همچنین برای برخی از واحدهای عملی و تکمیل دروس آزمایشگاهی، امکان آموزش حضوری دانشجویان در گروه‌های کوچک و در فواصل مناسب با هدف رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری‌های فیزیکی، فراهم شده است.

معاون دانشگاه با اشاره به بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزشی همچون میز الکترونیکی آناتومی و میز تشریح با هدف ارتقای مهارت و تقویت آموزش دانشجویان، گفت: با استفاده از این ابزار آموزشی بخش عمده‌ای از مبحث تشریح به صورت مجازی ارایه می‌شود.

بکارگیری سیمولاتور در آموزش‌های تخصصی

وی با اشاره به دیگر تمهیدات دانشگاه برای تقویت مهارت‌های بالینی دانشجویان، ادامه داد: در آموزش‌های تخصصی نیز دانشگاه از سیمولاتور استفاده می‌کند که هم اکنون این امکان در بخش چشم فراهم شده است. بر این اساس دستیاران جراحی پیش از کار با نمونه‌های واقعی، از طریق تمرین تئوری و عملی با این سیمولاتورها مهارت کافی را تحت نظر اساتید کسب کرده و سپس نسبت به درمان بیماران واقعی اقدام می‌کنند.

راهکارهای ارتقای مهارت بالینی دانشجویان در دوران کرونا

معاون آموزشی دانشگاه نگرانی بعدی را آموزش‌های بیمارستانی دانشجویان علوم پزشکی، انترن‌ها،  دستیاران و فلوشیپ‌ها دانست و گفت: به دنبال شیوع کرونا بسیاری از بخش‌های غیرکرونایی با کمبود بیمار برای آموزش دانشجویان مواجه شدند، البته دستیاران و فلوها در بیمارستان حضور دارند و در این رابطه تمهیداتی اندیشیده شده که دانشجویان برای آموزش هر بخش ابتدا دروس تئوری را به صورت مجازی پاس کرده و سپس به صورت گروه‌های کوچک ۵ تا ۱۰ نفر و با رعایت کامل پروتکل‌ها وارد بخش شده و آموزش‌های بالینی را نیز دریافت کنند.

وی با بیان اینکه افت کیفیت آموزش و مهارت‌های بالینی در دوره آموزش مجازی یک واقعیت است، گفت: کسب مهارت و تجربه دانشجو به حضور در بالین و دیدن بیماران و نمونه‌های بیشتر وابسته بوده که تحقق کامل این مساله در دوران کرونا مشکل است، با این حال تمام تلاش دانشگاه بر این است که دانشجویان حداقل‌های آموزش بالینی را دریافت کنند.

حفظ حداقل‌های آموزش بالینی در دوران کرونا

وی با تاکید بر اینکه با وجود کرونا، حداقل‌های آموزش بالینی برای دانشجویان حفظ شده است، گفت: البته هر چه بیمار بیشتر دیده شود، تجربه و مهارت دانشجو نیز افزایش پیدا می‌کند؛ با این حال حتی اگر حداقل ۵۰ درصد آموزش‌های بالینی نیز شکل بگیرد قابل قبول بوده و کمبودهای موجود با کار بیشتر دانشجو و تعامل با اساتید مرتفع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر در بخش و رشته‌ای امکان ارایه حداقل‌ها فراهم نباشد، بخش مذکور به صورت موقت تعطیل می‌شود، عنوان کرد: به عنوان نمونه آموزش‌های عملی و در بالین دانشکده دندانپزشکی به خاطر نبود بیمار موقتا متوقف شده و اجرای آن به زمان مقتضی موکول شده است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان در رابطه با مشکل طولانی شدن دوره آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاران در دوران کرونا نیز عنوان کرد: برای این دسته از دانشجویان همچون سایر دانشجویان ترم‌های آخر، از ابتدا تسهیلاتی فراهم شد تا بتوانند واحدهای عملی خود را به صورت حضوری طی کنند، همچنین برای دانشجویانی که کارهای پایان‌نامه و دفاعشان به آزمایشگاه وابسته بود، اجازه حضور در آزمایشگاه و انجام پروژه صادر شد، در همین راستا بسیاری از جلسات دفاع نیز به صورت مجازی برگزار شد و لذا تمهیداتی فراهم شد که تا حد امکان عقب ماندگی از تحصیل ایجاد نشود.

انتهای پیام


نظر شما :