بیماری‌های قلبی عامل ۴۰ درصد مرگ و میرها

۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۶ کد : ۲۵۵۰۱ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
متخصص قلب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با توجه به این که حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از میزان مرگ و میرها را بیماری‌های قلبی وعروقی به خود اختصاص داده‌اند، به تعویق انداختن درمان‌ها حتی در بحرانی همانند پاندمی کرونا نیز مشکل آفرین است.
بیماری‌های قلبی عامل ۴۰ درصد مرگ و میرها

به گزارش ایسنادفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر مهدی پیشگاهی با اشاره به اهمیت درمان‌های اورژانسی در مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی اظهارکرد: حتی اگر به تعویق انداختن درمان‌ها در مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی کشنده نباشد، بر اثر بی‌توجهی و یا مراجعه دیرهنگام درمان این بیماری می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

وی یکی از مهمترین دلایل عدم مراجعه افرادی که دچار اختلالات قلبی و عروقی هستند به مراکز درمانی را ترس از ابتلا به کرونا دانست و تاکید کرد: تاخیر در مراجعه در برخی موارد می‌تواند کشنده باشد و به قیمت جان فرد تمام شود بنابراین آریتمی‌ها و نارسایی‌های قلبی باید فورا درمان شوند.

پیشگاهی با بیان اینکه علامت‌های ابتلا به بیماری‌های قلبی باید جدی تلقی شود، هشدار داد: فشار در قفسه سینه، تنگی نفس، احساس خفگی در زمان دراز کشیدن، خستگی زودرس و تعریق می‌تواند از علائم و نشانه‌های مشکلات قلبی باشد و باید به محض مشاهده این علائم فورا به مراکز درمانی مراجعه شود.

این متخصص قلب با بیان این که هر نشانه‌ای از ابتلا به بیماری قلبی به ویژه در افراد بالای ۴۵ سال باید زنگ خطری برای درمان اورژانسی تلقی شود، خاطرنشان کرد: مبتلایان به بیماری‌های کلیوی و  دیابت نیز باید به محض مشاهده هر علامت هشداردهنده‌ای در اولین فرصت و به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که بسیاری از علائم و هشدارها می‌تواند علامتی از بروز بیماری قلبی و یا حتی سکته باشد،  خاطرنشان کرد: با مراجعه به موقع می‌توانیم خدمات مناسبی ارائه دهیم چرا که مراجعه دیرهنگام می‌تواند منجر به فوت و یا عدم ارائه درمان مناسب شود. به طور مثال تاخیر در درمان برخی از مشکلات قلبی می‌تواند بخش مهمی از عضلات قلب را دچار مشکل کند.

پیشگاهی با بیان این که ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال در جامعه مبتلا به فشار خون هستند، اظهارکرد: خیلی از این افراد به آریتمی و یا گرفتگی عروق نیز مبتلا هستند و طبق روال قبل از شیوع کرونا ماهیانه یا دوماه یکبار به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند.

وی استفاده از بستر فضای مجازی برای چکاپ‌های دوره‌ای را راه حل مناسبی برای کاهش تردد به مراکز درمانی دانست و گفت: اگر بیماری قلبی از نظر پزشک متخصص دارای علائم ثابت است، توصیه می‌شود این افراد با مشورت پزشک تعداد مراجعه را به حداقل برسانند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که ویروس کرونا ارگان‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند، توضیح داد: یکی از عوارض ابتلا به کرونا درگیری برخی از ارگان های قلبی و عروقی است چرا که این ویروس در دو مسیر اصلی می‌تواند عملکرد قلب را دچار  اختلال کند.

وی ورود ویروس کرونا به سلول‌های قلب و ریه را از عوارض کرونا دانست و ادامه داد: کرونا می‌تواند عملکرد قلب و عروق را دچاراختلال کند. این ویروس به طور مستقیم وارد سلول‌های ریه و قلب می شود، ماهیچه‌های قلب را ضعیف و تظاهرات نارسایی قلب در فرد ایجاد می‌کند. کرونا در برخی مواقع بستر عروقی را نیز دچار درگیری و اختلال می‌کند و یکی از عارضه‌های آن می‌تواند سکته های مغزی یا قلبی باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: به دلیل التهابات ثانویه‌ای که در پی بیماری‌های ویروسی در فرد ایجاد می‌شود، مکانیسم‌های التهابی هم می‌تواند تظاهرات قلبی و عروقی را بیش از پیش با اختلال مواجه کند همچنین یکی از عوارض کرونا ایجاد نارسایی قلب، سکته‌های قلبی، آریتمی و لخته  قلبی در افراد بدون سابقه قبلی است.

پیشگاهی تاکید کرد: گروه دوم افرادی هستند که سابقه ابتلا به بیماری قلبی دارند. به طور مثال فردی دچار نارسایی و یا گرفتگی رگ بوده و متاسفانه مبتلا به کرونا نیز می‌شود، ممکن است این افراد دیرتر از سایرین بهبود یابند یا عوارض بیماری در آنها بیشتر باشد و یا حتی منجر به مرگ شود.

وی با بیان اینکه میانگین سنی امید به زندگی در کشور نسبت به سال‌های پیش بالاتر رفته است، خاطرنشان کرد: نوع بیماری‌ها و تظاهرات بیماری‌هایی که جامعه با آن روبرو شده همانند سکته‌های مغزی و قلبی نیز نسبت به بالاتر رفتن میانگین امید به زندگی افزایش یافته است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این متخصص قلب رژیم غذایی، وزن و استرس را در میزان عوارض کرونا تاثیرگذار دانست و گفت: کرونا از ابعاد مختلفی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین تلاش برای کاهش تنش و استرس می‌تواند به میزان قابل توجهی از شدت بروز علائم بیماری‌های قلبی بکاهد.

انتهای پیام


نظر شما :