ابتلای بیش از ۲۹۰۰ نفر از پرسنل درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به کرونا
به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در دومین جشنواره بیمارستان بهره ور که با حضور وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با تاکید بر اینکه دانشگاههای علوم پزشکی از اولین روزهای شیوع کرونا به عنوان پیشقراولان این هماورد سنگین در ارائه خدمات به بیماران کرونایی فعالیت کرده اند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درتمامی عرصه های مختلف خدمت رسانی با بیش از شش دهه خدمت و کسب تجارب ارزنده علمی، آموزشی، پژوهشی و درمانی خوش درخشید.
وی ضمن قدردانی از تلاش های شبانه روزی وزیر بهداشت و دغدغه های فراوان مدیریتی در حوزه بهداشت و درمان ادامه داد: مدیریت حوزه درمان دغدغههای خاص خود را دارد و این درحالیست که با شیوع پاندمی کووید-۱۹ ابعاد این نبرد سهمگین را نمیتوان با قلم و زبان به تصویر کشید.
زالی در ادامه با اشاره به کارکردهای بیمارستان بهرور، ارتقا کیفی و کمی در راستای مدیریت مراکز درمانی را مورد توجه قرار داد و افزود: استفاده از کاربردهای این سامانه در حوزه خدمت به مبتلایان کرونا نیز بسیار اثربخش و کاربردی بوده است.
وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این مسیر توضیح داد: افتخار بالاترین حجم ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا در سالی که گذشت به دانشگاه تعلق دارد، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بالاترین و بیشترین حجمارائه خدمت به مبتلایان به کرونا در کشور را در کارنامه درخشان خود ثبت کرده است.
ارائه خدمت به ۶۰۵ هزار بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا در بیمارستانهای دانشگاه
رییس دانشگاه از ارائه خدمت به ۶۰۵ هزار بیمار مشکوک یا مبتلا به کرونا در بخشهای سرپایی مراکز درمانی و بهداشتی دانشگاه خبر داد و گفت: ۸۷ هزار بیمار کرونایی تا به امروز در بیمارستانهای دانشگاه خدمات منحصر به فردی دریافت کردهاند.
دکتر زالی در ادامه ایثارگری و تلاشهای نمونه گیران مراکز بهداشتی را ستود و گفت: این کارشناسان در نبردی سخت بارها و بارها با کرونا روبرو شدند؛ به طور مثال یکی از نمونه گیران دانشگاه تا به امروز انجام ۱۸ هزار نمونه کرونا را در کارنامه کاری خود ثبت کرده که حتی اگر ۲۰ درصد این افراد هم به کرونا مبتلا باشند، به این معنی است که این همکار غیور دانشگاه تاکنون با ۳۶۰۰ بیمار مبتلا روبرو شده است.
وی با بیان این که رشادتهای کادر بهداشت ودرماندانشگاه قابل توصیف نیست، یادآور شد: بسیاری از همکاران دانشگاه درحالی که در دوران بازنشستگی به سر میبرند، همچنان داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی به مردم خدمت ارائه میدهند، این موارد نشان از تجلی رشادتهای این افراد دارد.
ابتلای بیش از ۲۹۰۰ نفر از پرسنل بخشهای درمانی و بهداشتی دانشگاه به کرونا
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ابتلای بیش از ۲۹۰۰ نفر از پرسنل بخشهای درمانی و بهداشتی دانشگاه به کرونا خبرداد و افزود: درخواست تغییر بخش کاری این پرسنل خدوم پس از بهبودی و گذراندن دوران نقاهت کمتر از انگشتان دست است، این مهم بیانگر رشادت و افتخار آفرینی ملی فرزندان غیور این مرزو بوم است. حافظه تاریخی، رشادت های کادر بهداشت و درمان را ثبت خواهد کرد و ایرانیان به این افتخار آفرینی میبالند.
دکتر زالی با تاکید بر مشارکت بخشهای خصوصی وغیر دولتی تحت نظارت دانشگاه در درمان مبتلایان به کرونا افزود: بیش از ۲۷۰۰ نفر در این مصاف سخت در مراکز خصوصی نیز مبتلا شدند که هرگز نمیتوان رشادت های مدافعان سلامت را نادیده گرفت .
رییس دانشگاه عنوان کرد: چنانچه در بحث کرونا تعداد فوتیها را به تعداد کل مراجعان سرپایی و بستری حوزه درمان تقسیم کنیم به عدد ۱.۸ می رسیم که این رکورد ستونی است و اگر چنانچه مرگ و میر بیماران ICU را در نظر بگیریم این آمار به عدد پایین تری نیز تنزل خواهد کرد.
متوقف نشدن پروسه درمان مبتلایان غیر کرونایی
دکتر زالی یکی از مهمترین چالشهای ارائه خدمت در پاندمی کووید را متوقف نشدن پروسه درمان مبتلایان غیر کرونایی دانست و گفت: در سختترین روزهای کرونایی، سنگر اصلی خدمت رسانی به سایر بیماران خالی نماند. تنها در بازه زمانی ۹ ماهه از آغاز پاندمی، یک میلیون و ۶۵۰ هزار بیمار غیر کرونایی درمراکز درمانی خدمت دریافت کردند و این درحالیست که تاکنون بالغ بر ۷۵ هزار عمل جراحی نیز به سایر بیمارانارائه شده است.همچنین بستری شدگان غیرکرونایی در دانشگاه عدد ۱۱۰ هزار خدمت را به خود اختصاص داده است.
دکتر زالی مجموع ۳۷۰ هزار مداخله درمانی در حوزه خدمات به بیماران غیرکرونایی در کنار ارائه خدمت به ۸۷ هزار بیمار مبتلا به کرونا را نشان از ارائه خدمت بی کم و کاست دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سخت ترین و پیچیده ترین بحران دنیا دانست.
شاخصههای سامانه HIM دانشگاه
رییس دانشگاه اضافه شدن امکان رصد بیماران کرونایی، تعامل با پزشکی قانونی، ایجاد سامانه آموزش هوشمند و شفاف سازی اطلاعات بدون نیاز به مراجعه حضوری را از دیگر دسترسیهای استقرار سیستم HIMدر دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: با این مهم اطلاعات همگون در بالاترین سطح در اختیار گروههای هدف و مدیران قرار می گیرد.
بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات بیمارستانی با کمک سیستم هوشمند بیمارستانی یکی دیگر از امکاناتی بود که دکتر زالی به آن اشاره کرد و افزود: رصد نحوه ارائه خدمت و میزان رضایت بیماران از خدمات با کمک این سیستم و تنها با یک کلیک و به سرعت قابل دسترس است.
یکسان سازی و بومی کردن نسل جدید سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی
وی با بیان این که در بیمارستان کودکان مفید دسترسی کامل به سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی به صورت پایلوت در اختیار دستیاران قرار گرفته است ادامه داد: با مجهز شدن به این امکان جدید دستیاران و اساتید میتوانند در طول شبانه روز به اطلاعات کلینیکی و پاراکلینیکی بیمار دسترسی داشته باشند.
دکتر زالی از یکسان سازی و بومی کردن نسل جدید سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد .
دکتر زالی در پایان یکپارچه سازی سامانه جامع اطلاعات مبتلایان به کووید ۱۹ را فعالیت مبتکرانه ای دانست که با مشارکت دانشگاههای علوم پزشکی مستقر در تهران و در هر ۱۰۸ بیمارستان خدمت دهنده به مبتلایان به کووید ۱۹ خدمات ویژه ای ارائه می دهد.
بر اساس این گزارش ، در این مراسم برگزیدگان دومین جشنواره بیمارستان بهرهور نیز به شرح زیر تقدیر شدند:
تندیس زرین بیمارستان بهرهور آموزشی به مرکز آموزشی و درمانی دکتر مسیح دانشوری، تندیس زرین بیمارستان بهرهور درمانی به بیمارستان شهدای گمنام، تندیس سیمین بیمارستان بهرهور آموزشی به مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام حسین (ع) و مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهدای تجریش، تندیس سیمین بیمارستان بهرهور درمانی به بیمارستان شهدای پاکدشت و تندیس اهتمام به بهرهوری به مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی اختر اهدا شد.
همچنین در حوزه تجربیات برتر بیمارستانی مرکز آموزشی و درمانی لقمان حکیم در حوزه تعامل بهرهور با خیرین سلامت، مرکز آموزشی و درمانی شهید مدرس درحوزه تعامل بهرهور با بیماران و رعایت حقوق گیرندگان خدمت و مرکز آموزشی و درمانی پانزده خرداد نیز در راستای ابتکار بهرهور در بیمارستان با اجرای پروژه بیمارستان هوشمند به عنوان بیمارستان برگزیده انتخاب شدند.
دکتر محمود خدادوست معان توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز ضمن تقدیر از تلاشهای شبانه روزی وزیر بهداشت در عرصه سلامت در سختترین دوران نظام سلامت در ۴۰ سال اخیر، از توجه و تقویت زیرساخت های نظام سلامت در ابعاد مختلف تامین نیروی انسانی،تامین منابع و همچنین اولویت قرار دادن سلامت در کشور قدردانی کرد.
وی ضمن معرفی نسل پنجم سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی، این سامانه را یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه خواند که به عنوان یک سیتم اطلاعاتی و تصمیم یار مدیریتی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه این سامانه به عنوان یک پتنت ملی به ثبت رسیده است، نسبت به ارائه آن برای سایر دانشگاههای علوم پزشکی اعلام آمادگی کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توسعه داشبوردهای تخصصی، ماژول مدیریت اطلاعات کرونا، ماژول تبادل الکترونیکی اسناد با پزشکی قانونی، ماژول رضایت بیماران، ماژول مدیریت محتوای آموزشی و ماژول کاهش تصدی گری خدمات را از مهمترین قابلیت های اضافه شده به نسل پنجم سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی عنوان کرد.
دکتر خدادوست با اشاره به گستردگی جغرافیایی مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و وسعت جمعیت تحت پوشش این دانشگاه یادآور شد: از نخستین روزهای شیوع کرونا در کشور در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شاخصهای رضایت بیماران و خدمت گیرندگان، کیفیت خدمات، حفظ سلامت ارایه دهنگان خدمات، جلب مشارکت خیرین و انجام پژوهش های کاربردی و ابتکارات به عنوان محورهای سنجش عملکرد بیمارستانها در حوزه بهره وری مورد توجه قرار گرفت.
در بخش دیگری از این نشست دکتر سید هادی میرهاشمی معاون درمان دانشگاه نیز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت، هدف وزارت بهداشت را در عرصه خدمات درمانی رضایت بیماران عنوان کرد.
وی با بیان اینکه راه رسیدن به هدف رضایتمندی بیماران، سنجش میزان رضایت آنان است، گفت: به همین منظور دسترسی به اطلاعات مربوط به بیماران را به صورت لحظهای برای تیم پزشکی در سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی فراهم کردیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تسهیل کاربرد سامانهها را یکی دیگر از اقدامات دانشگاه عنوان کرد و نتیجه استفاده از این سامانه را در دوران شیوع کرونا نیز مطلوب عنوان کرد.
دکتر میرهاشمی در ادامه به تشریح شاخصهای رضایت بیماران در سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی HIMپرداخت و شاخصهای دارویی سامانه را یکی از شاخصهای ارزشمند در مبارزه با بیماری کرونا دانست.
انتهای پیام
نظر شما :