با همکاری مشترک دانشگاه شریف و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی؛

اولین رویداد "استارت آپ مچ" بین دانشگاه های علوم پزشکی و فنی مهندسی برگزار شد

اولین رویداد "استارت آپ مچ" بین دانشگاه های علوم پزشکی و فنی مهندسی با همکاری مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با حمایت دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و سازمان تجاری سازی فناوی و اشتغال دانش آموختگان (ستفا)؛ با حضور بیش از ۱۴ تیم استارت آپی در حوزه "سلامت هوشمند" برگزار شد.
اولین رویداد "استارت آپ مچ" بین دانشگاه های علوم پزشکی و فنی مهندسی برگزار شد

به گزارش ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمدصادق بیجندی رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی با حضور در این رویداد، عنوان کرد: سیاست گذاران و مسئولان ارشد نظام آموزش عالی و نظام بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به شدت علاقمندند که این دو حوزه در اجرا با یکدیگر هماهنگی تنگاتنگی داشته باشند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون بستر مناسبی برای این ارتباط ایجاد نشده، اظهار کرد: خوشبختانه با همت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی و مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف این اتفاق خوش در حال وقوع است.

وی با بیان اینکه این روند در صورت تداوم در سایر دانشگاه های علوم پزشکی و فنی مهندسی نیز تکثیر می شود، عنوان کرد: قطعا حوزه پزشکی نیازمند یکسری فنآوری های حوزه مهندسی و از آن سو حوزه مهندسی نیازمند اطلاعات زیرساختی حوزه پزشکی است، بنابراین تقویت این ارتباطات و همکاری این دو مجموعه توانمند، اتفاقات خوبی را برای کشور و مردم رقم می زند.

بیجندی با اشاره به جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد دانش بنیان، اظهار کرد:  با آغاز این همکاری،  تیم های فن آور جدیدی ایجاد خواهد شد، به گونه ای که فضا برای همکاری و فعالیت مشترک سایر هسته های فن آور خارج از مجموعه جهاد دانشگاهی نیز فراهم شده است.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی برگزاری این رویدادها را عامل ارتقای نگرش و مهارت افراد دانست و گفت: این همکاری مشترک در حوزه فناوری و نوآوری باعث ارتقای مهارت و نگرش افراد شده و معتقدیم تقویت و استمرار این فعالیتها به تحقق اهداف دانشگاه و آموزش نیز کمک می کند، چراکه آموزش تنها در کلاس درس محقق نمی شود بلکه تحقق آن نیازمند دو ابزار دیگر یعنی نگرش و مهارت است.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی:

طرح تفکیک دانشگاههای پزشکی از علوم ضربه های سنگینی به دانشگاه ها وارد کرد

همچنین دکتر بهرامی رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از طرح تفکیک دانشگاههای علوم پزشکی از دانشگاههای حوزه علوم، اظهار کرد: کشور ما جز کشورهاییست  که حوزه پزشکی آن از حوزه علوم  جداست و این مساله ضربه های سنگینی به دانشگاه ها وارد کرده است.

وی با بیان اینکه بیش از60 درصد استارتاپ های دنیا در حوزه سلامت ایجاد می شوند، گفت: دلیل عمده این مساله آن  است که سلامت کالای بسیار گرانی بوده و همچنین تامین سلامت مردم اولویت اول هر جامعه ای است.

وی برگزاری این رویداد را در جهت تقویت ارتباط بین دانشگاه های پزشکی و غیرپزشکی به فال نیک گرفت و ادامه داد: اقتصاد نفتی ما مانع رشد تجارت فناورانه و خلاقیت شده، در حالیکه اگر با نوآوری به حل مسئله و یا مشکل مردم کمک کنیم حتما اقدام موثری صورت گرفته، بنابراین رویدادهایی مانند رویداد امروز فرصت مناسبی است که می تواند منشا اثر بوده و به حل مسائل جامعه کمک کند.

وی با بیان اینکه در کشوری با جمعیت 85 میلیون نفری، مسائل مختلفی درحوزه سلامت وجود دارد، اظهار کرد: در آیه ای از قرآن کریم آمده که "به درستی با هر سختی آسانی است" به عبارت دیگر،  با هر مساله راه حلی است که تمام فلسفه خلقت ما پیدا کردن آن راه حل هاست.

دکتر بهرامی با اشاره به وجود بیش از 12میلیون بیمار دیابتی و مستعد دیابت در کشور، عنوان کرد: به عنوان نمونه این یک مساله بزرگ در حوزه سلامت است که می توان با ارایه راه حل های مناسب به حل آن کمک کرد.

وی با اشاره به مسائلی همچون وجود حدود 7 میلیون بیمار فشار خونی و حدود 5 میلیون بیمار دارای چربی خون در کشور، عنوان کرد: تا سال 1420 بیش از 26 میلیون سالمند خواهیم داشت که باید برای تمامی این مسائل راه حل های درستی اندیشیده شود، در همین رابطه  کار تیمی و مشترک پاسخگو خواهد بود.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه حوزه پزشکی و یا حوزه فنی مهندسی به تنهایی نمی توانند راهکارهای مناسبی برای بهبود این شرایط ارایه کنند، گفت: مطمئنا با تیم سازی و انجام کار مشترک می توان اقدامات ارزشمندی انجام داد. البته شاید امروز و در این رویداد به جمع بندی نرسیم ولی آغاز و ادامه این مسیر اهمیت زیادی دارد.

همچنین پریسا فتایی مدیر مرکز تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در این برنامه، اظهار کرد: تغییرات رو به رشد دنیای امروز که صنعت سلامت هم بخشی از آن است نیازمند الگوهای نوآورانه و خلاقانه توسط تیم های موثر و چند مهارتی برای حل مسائل پیچیده است. در این راستا امارهای اخیر، وضعیت شکست و موفقیت کسب و کارها را وابسته به  عوامل زیادی از جمله: ایده، وضعیت بازار، جذب سرمایه، اعضای تیم و غیره می دانند.

وی با بیان اینکه رویداد تخصصی "استارتاپ مچ" برای اولین بار صاحبان ایده سلامت و متخصصین فنی حوزه های مختلف را گرد هم می آورد، گفت: با این اتفاق می توان با نگاهی نو به مسائل، بهترین راه کارها را پیدا کرد.

فتایی افزود: متخصصین فنی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از پیشروان صنعت مهندسی و دانشجویان صاحب ایده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاه های های برتر کشور جامعه هدف مناسبی برای آغاز این رویداد هستند.

وی با اشاره به پروسه اجرای این رویداد، گفت: این رویداد با همکاری مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با حمایت دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هم چنین حمایت سازمان تجاری سازی فناوی و اشتغال دانش آموختگان (ستفا) در مرکز خدمات فناوری دانشگاه شریف با ارائه ۱۲ایده استارتاپی برگزار شد.امید است با اتکا به خداوند متعال و همراهی مسئولین کشور گامی مهم در این راستا برداشته شود و شاهد استارتاپ های ارزشمندی باشیم که حلال مشکلات کشورمان باشند.

زهرا قنبریان مسول ترویج و فرهنگ سازی مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف نیز در این برنامه با اشاره به ضرورت برگزاری این گونه برنامه ها و تشکیل تیم های مشترک استارت آپی بین دانشگاههای علوم پزشکی و صنعتی، اظهار کرد: این برنامه با همکاری جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی طراحی و اجرا شد.

وی با اشاره به برگزاری این رویداد سه روزه، گفت: روز اول و دوم برای تیم ها کارگاه های آموزشی با مضمون مسائل حقوقی استارتاپ ها و همچنین تیم سازی برگزار شد و در روز آخر تیم های حاضر در نشست به ارایه طرح و مدل تجاری خود پرداخته و پس از آن روند ارایه پیشنهاد برای همکاری با تیم های حاضر در رویداد و توافق برای برقراری ارتباط و همکاری آغاز شد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تکرار این رویدادها، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم مشابه این برنامه در عرصه "سلامت هوشمند" را با سایر دانشگاهها نیز برگزار کنیم تا بتوان از این طریق بستری برای فعالیت و بروز استعداد و توانمندی سایر دانشجویان علاقمند نیز فراهم شود.

وی با اشاره به سابقه برگزاری رویدادهای "استارتاپ مچ" در کشور، عنوان کرد: این رویداد در راستای رویدادهای "استارتاپ تریگر" و "استارتاپ میکر" برگزار شده و امیدواریم این گونه رویدادها گسترش پیدا کنند.

قنبریان با اشاره به حضور بیش از 14 تیم با موضوع "سلامت هوشمند" در این رویداد، اظهار کرد:  حدود 10 تیم از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و 4 تیم به صورت آزاد از سمت شتاب دهنده دانشگاه شریف در این دوره از رویداد حضور داشتند، البته از دانشگاه های تربیت مدرس، امیرکبیر و تهران نیز تقاضاهایی داشتیم.

مسئول ترویج و فرهنگ سازی مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف در خاتمه با بیان اینکه برگزاری این رویدادها به فرهنگ سازی و تکمیل تیم های استارت آپی کمک زیادی می کند، عنوان کرد: سعی ما بر این است که با تبلیغات گسترده تر دوره های بعدی را با حضور تیم های بیشتری از سایر دانشگاهها برگزار کنیم.

معاون تجاری سازی سازمان ستفای جهاد دانشگاهی:

میان رشته ای کردن حوزه سلامت با مهندسی نقایص موجود را رفع می کند  

دکتر بختیاری معاون تجاری سازی، پارک ها و مراکز رشد سازمان ستفای جهاد دانشگاهی نیز در این برنامه، عنوان کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی از سال 79 فعالیت خود را در حوزه اشتغال دانش آموختگان آغاز کرده و از همان زمان  بحث کارآفرینی را به عنوان یکی از موارد اصلی ایجاد اشتغال و توسعه فعالیت های فرادولتی درنظر گرفت. در سال 82 اولین مرکز رشد سازمان نیز در کشورایجاد شد.

وی با بیان اینکه تا سه سال پیش حدود 20مرکز رشد و سه پارک علم و فناوری در سازمان راه اندازی شد، عنوان کرد: از همان زمان به فکر ترویج کارآفرینی در دانشگاهها افتاده و از همان زمان با هدف آموزش کارآفرینی در دانشگاهها ، آشنایی دانشجویان با دنیای کسب و کار، مفاهیم کار تیمی، خلاقیت درون سازمانی و نوآوری ها،  مراکز نوآوری وشکوفایی در دانشگاه ها ایجاد شد.

وی با اشاره به ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: طول دوره شکل گیری کسب و کار در حوزه سلامت بالاتر از IT و حوزه های فنی مهندسی است، با این حال با میان رشته ای کردن حوزه سلامت با فضای مهندسی می توان نقایص موجود را رفع کرده  و با ایجاد کسب و کارهای میان رشته ای، در نهایت استارتاپ های کاربردی را برای حل مسائل مشترک دو حوزه ایجاد کرد.

وی در این رابطه به آیه ای از قرآن کریم اشاره کرد و گفت:  بر اساس مفهوم این آیه بر دوش انسان ها تکلیفی نیست مگر آن توان و استطاعتی که خداوند به آنان عطا کرده. دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و صنعتی شریف نیز به عنوان دانشجویان تاپ کشور، در قبال استعدادی که خداوند به آنان عطا کرده، تکلیفی بر دوش دارند که همان خدمت به جامعه و بشریت است.

بختیاری در خاتمه ابراز امیدواری کرد که همکاری مشترک دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت علوم و ایجاد کسب و کارهای میان رشته ای بتواند به توسعه کسب و کار و آینده اقتصاد کشور کمک کند، به گونه ای که تمامی بخش های کشور بتوانند از این موهبت برخوردار شوند.

همچنین معین ابوالحسنی دبیر رویداد "استارتاپ مچ" با اشاره به برگزاری اولین دوره این برنامه، عنوان کرد: هدف از برگزاری این رویداد کاملا از نام آن پیداست، در رویدادهای "مچ میکینگ" افراد نیازهای تیم استارت آپی خود را عنوان کرده و پس از انتشار فراخوان، با برگزاری رویداد افراد مورد نیاز تیم خود را جذب می کنند.

ابوالحسنی در خاتمه با اشاره به پروسه برگزاری این رویداد، اظهار کرد: طی سه روز جلسات توجیهی و کارگاه های آموزشی برای شرکت کنندگان برگزار شد و در نهایت  افراد مدنظر هر تیم بعد از مصاحبه جذب شدند.

انتهای پیام

 

 

 

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی کارآفرینی و اشتغال استارتاپ مچ


( ۱ )

نظر شما :