در قالب یک طرح پژوهش انجام شد: بررسی کیفیت و صحت اطلاعات وبسایتهای مرتبط با سرطان سینه

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۱ کد : ۴۷۸ پژوهش و فناوری
در قالب یک طرح پژوهش انجام شد: بررسی کیفیت و صحت اطلاعات وبسایتهای مرتبط با سرطان سینه

بر اساس نتایج پژوهشی با عنوان "بررسی کیفیت و صحت اطلاعات وبسایتهای مرتبط با سرطان سینه"، اغلب وبسایت های ارایه دهنده اطلاعات مرتبط با سرطان سینه از کیفیت و صحت کافی برخوردار نبوده و قابل اعتماد نیستند، همچنین تمامی اطلاعات مورد نیاز بیمار را تامین نمی کنند.
به گزارش ایسنا، در بخشی از این مطالعه که در همایش دو روزه "پایش بیماران: نوآوری و چالشها" ارایه شد، آمده است: از آنجاکه وبسایتهای اینترنتی به عنوان یکی از مهمترین منابع کسب اطلاعات از سوی بیماران مبتلا به سرطان سینه مورد استفاده قرار می گیرند(بر اساس نتایج مطالعه ای در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیش از 12 درصد بیماران مبتلا به سرطان سینه برای کسب اطلاعات به وبسایتهای اینترنتی مراجعه می کنند)، این مطالعه با هدف بررسی کیفیت، صحت و پوشش اطلاعات وبسایتهای فارسی زبان مرتبط با سرطان سینه انجام شده است.
گفتنی است در این مطالعه مقطعی 6 کلمه کلیدی پراستفاده در جستجوهای گوگل(برگرفته از گوگل ترند) جهت مطالعه بیشتر مورد استفاده قرار گرفت. این کلمات کلیدی در موتورهای جستجوی گوگل و یاهو مورد استفاده قرار گرفت و در مجموع 600 وبسایت خروجی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.
بر این اساس لینکهای موجود در 5 صفحه اول نتایج جستجوی هر عبارت کلیدی مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس نتایج استخراج شده از این مطالعه، اغلب وبسایت های ارایه دهنده اطلاعات مرتبط با سرطان سینه قابل اعتماد و مستند نبوده و تمامی اطلاعات مورد نیاز بیمار را تامین نمی کنند، از طرف دیگر اغلب سایتهای مورد استناد علمی و دارای اطلاعات علمی صحیح برای بیماران در صفحات اول نتایج جستجو نبودند. یوسفی پژوهشگر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به راهکارهای پیشنهادی بر اساس مطالعه انجام شده، عنوان کرد: ایجاد و راه اندازی وبسایتهای تخصصی مرتبط با سرطان سینه زیر نظر متخصصان این حوزه با هدف ارایه اطلاعات صحیح به بیماران و همچنین پایش دوره ای وبسایتهای موجود در کشور توسط وزارت بهداشت و سازمانهای مرتبط با هدف جلوگیری از نشر اطلاعات نادرست برخی از راهکارهای پیشنهادی است.
انتهای پیام


نظر شما :