پایه‌گذار علم نانوفناوری در کشور خبر داد

انتشار کتاب اساتید ایرانی در حوزه نانو محاسباتی توسط "اشپرینگر"

۰۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۵ کد : ۴۸۹۸ پر بازدیدترین اخبار
کتاب "مکانیک محاسباتی پیوستاری ساختارهای نانومتری (رهیافت غیرموضعی: nonlocal approach)" با تالیف دکتر هاشم رفیعی‌تبار استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر اسماعیل قوانلو استادیار گروه مکانیک دانشگاه شیراز و دکتر احمد فاضل‌زاده استاد مکانیک دانشگاه شیراز در اسفند ماه امسال توسط بنگاه معتبر علمی اشپرینگر در آلمان منتشر می‌شود.
انتشار کتاب اساتید ایرانی در حوزه نانو محاسباتی توسط "اشپرینگر"

دکتر هاشم رفیعی‌تبار در گفت‌وگو با ایسنای علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این کتاب در رابطه با علم بکارگیری پدیده‌ها و روش‌های فوق‌العاده پیچیده غیرمحلی یا غیر موضعی در علوم محاسباتی نانو تالیف شده است، گفت: انتشار این کتاب منجر به تحول بزرگی در حوزه نانوی محاسباتی، بویژه بررسی خواص مکانیکی نانوساختارها، خواهد شد. اهمیت دیگر این کتاب نیز به دلیل  استفاده از این رهیافت در مدل‌سازی نانوساختارها و سیستم‌های بیولوژیک است.

پایه‌گذار علوم و نانوفناوری در ایران با ارائه توضیح مختصری از این کتاب، با تعریف رهیافت‌های غیرمحلی، تصریح کرد: به عنوان نمونه اگر در نقطه‌ای مفروض در یک سیستم استرسی ایجاد شود و منشاء آن نیز از اطراف همان نقطه سرچشمه بگیرد، این موضوع در فیزیک بعنوان رهیافت موضعی تلقی می‌شود. ولی اگر وقوع پدیده‌ای وابسته به شرکت تمامی نقاط دستگاه باشد، حتی اگر این نقاط در ارتباط مستقیم با نقطه مفروض نباشند، این به معنای رهیافت غیرمحلی است. بنابراین در تالیف این کتاب از این تئوری پیچیده در ریاضی با هدف بررسی رفتار مکانیکی نانوساختارها استفاده شده است.

گفتنی است در توضیح این کتاب آمده است که کتاب حاضر پیشنهاد یک توصیف ساختارمند از تئوری الاستیسیته غیرموضعی را با تمرکز بر کاربردهای تئوری الاستیسیته غیرموضعی جهت مطالعه خواص مکانیکی ساختارهای نانوسکوپیک و همچنین مبحث مدل‌سازی ساختارهای نانوسکوپیک را مطرح کرده است.

این کتاب یک توضیح همه‌جانبه از تئوری الاستیسیته غیرموضعی با هدف پیش‌بینی خواص مکانیکی گروه وسیعی از ساختارهای نانوسکوپیک زیستی و غیرزیستی با اشکال و عملکردهای مختلف را ارائه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این مساله از طریق نظریه‌های پایه‌ای در کنار مفاهیم پیشرفته،  هر دو جنبه تئوری الاستیسیته غیرموضعی و مکانیک سیستم‌ها و ساختارهای نانوسکوپیک (نانو مقیاس) را پوشش می‌دهد.

همچنین کتاب "مکانیک محاسباتی پیوستاری ساختارهای نانومتری (رهیافت غیرمحلی)" به دنبال معرفی کاربردهایی از رهیافت الاستیسیته غیرمحلی جهت پدیدار شدن در حوزه‌های علوم و تکنولوژی نانو است. این امر از طریق گزارش‌دهی و تمرکز  بر روی یافته‌های اخیر و بحث در مورد چالش‌های پیش رو انجام گرفته است.

این کتاب یک راهنمای جامع است که تمامی اطلاعات زمینه‌های مرتبط، نتایج ریاضی، تکنیک‌های محاسباتی، فرضیات نظری، روش‌های فیزیکی و محدودیت‌های ممکن برای رهیافت غیرموضعی، شامل برخی کاربردهای عملی را پوشش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این کتاب برای محققان حوزه‌های فیزیک، بیوفیزیک، مکانیک، علوم نانو و مهندسی محاسباتی نوشته شده و می‌تواند به عنوان یک منبع راهنما جهت استفاده دانشجویان ارشد و فارغ‌التحصیلان دوره‌های تکمیلی رشته‌های مذکور و افراد فعال در حوزه‌های مهندسی کاربردی همانند مهندسی، فیزیک ماده چگال، علم مواد محاسباتی، علوم و تکنولوژی نانو محاسباتی و نانو مکانیک به کار گرفته شود.

انتهای پیام

کلید واژه ها: رفیعی تبار کتاب نانومحاسباتی انتشارات اشپینگر


نظر شما :