در چهارمین همایش کشوری سلیاک انجام شد؛

پایش ۱۵۰ بیمار در غرفه پایش سلامت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۴ کد : ۶۲۸۰۹ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر فرهنگی
چهارمین همایش کشوری سلیاک با حضور جمعی از مسئولان و بیماران مبتلا به سلیاک و خانواده‌های آنان به همت مرکز تحقیقات بیماری سلیاک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی برگزار شد.
پایش ۱۵۰ بیمار در غرفه پایش سلامت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

به گزارش روابط‌عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، چهارمین همایش کشوری سلیاک با همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در تالار امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی با حضور دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه و دکتر محمد رستمی‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات بیماری سلیاک و اختلالات ناشی از گلوتن و جمعی از مبتلایان به سلیاک و خانواده‌های ایشان باهدف معرفی این بیماری به جامعه ایرانی و انجام مسئولیت اجتماعی دانشگاه و جهاددانشگاهی برگزار شد.

در این همایش، ضمن معرفی بیماری سلیاک و عوارض آن که با آسیب برگشت‌ناپذیر بر پرزهای روده همراه است، بر اهمیت تشخیص زودهنگام این بیماری به‌ویژه غالب‌بودن مصرف غلات در میان مردم ایران تأکید شد.

 دکتر زالی با اشاره به تنوع نشانه‌ها و عوارض بلندمدت این بیماری، آن را بیماری هزار چهره نامید که تمامیِ اعضای بدن را گرفتار می‌کند.

رئیس دانشگاه با اشاره به عوارض بیماری ازجمله: اضطراب، افسردگی، تغییرات خلقی، اختلال در حافظه و تمرکز، بیش‌فعالی در کودکان، آفت‌های دهانی دردناک، تخریب دندان‌ها، عوارض پوستی، مشکلات اسکلتی و کم‌خونی مزمن بیان کرد: گستردگی عوارض بیماری نشان می‌دهد که سلیاک تنها سیستم گوارش را درگیر نمی‌کند.

 در ادامه دکتر رستمی‌نژاد نیز با بیان گزارشی از مجموعه فعالیت‌های مرکز تحقیقات بیماری سلیاک به نخستین کتاب درمورد تغذیه بیماران سلیاکی اشاره کرد که سال 1389 چاپ شده‌است.

گفتنی است در این همایش، سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن اجرای برنامه و اجرای گروه موسیقی دانشجویی با برپایی غرفه پایش سلامت نیز به ارائه خدمت به بیماران سلیاکی و خانواده‌های همراه ایشان پرداختند.


نظر شما :