با نزدیک‌شدن به‌روز بزرگداشت حافظ؛

نشست بررسی غزلی از حافظ شیرازی همراه شعرخوانی برگزار شد

۱۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۱۵ کد : ۶۳۱۷۸ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر فرهنگی
نشست بررسی غزلی از حافظ شیرازی روز ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲ با حضور دکتر حمید حمزه زاده، رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، معاونان، مدیران و اعضای سازمان دانشجویان این واحد جهاددانشگاهی و جمعی از علاقه‌مندان به شعر و ادب پارسی برگزار شد.
نشست بررسی غزلی از حافظ شیرازی همراه شعرخوانی برگزار شد

به گزارش روابط‌عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، در این نشست ادبی که به غزل‌خوانی از دیوان حافظ و بررسی غزل با مطلع «در وفای مهر تو مشهور خوبانم چو شمع/ شب‌نشین کوی سربازان و رندانم چو شمع» پرداخته شد.

دکتر الهام باقری ضمن اشاره به اهمیت شخصیت شمع در غزل پارسی گفت: حافظ با آگاهی از قهرمان داستان بودن شمع، خود را در 11 بیت همانند شمع مظهر عاشقانگی دانسته و ضمن ستودن ویژگی‌های وفاداری، آرام آرام سوختن و دم برنیاوردن، اشک‌ریزان بودن، از درون سوختن، شب‌زنده‌داری، نور و گرما دادن به محفل شبانه و ازخودگذشتگی شمع، در این زمینه الگوی عشق‌ورزی خود را شمع برگزیده است.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر تأثیرپذیری حافظ از شاعران پیش از خود افزود: این غزل ازنظر وزن و ردیف و قافیه به غزلی از کلیات شمس تبریزی بسیار نزدیک است که در چاپ هند این کتاب دیده شده و مطلع آن «ای منوّر از جمالت دیده‌ی جانم چو شمع/ از درِ بختم درآ تا جان برافشانم چو شمع» است.

در ادامه نشست، حاضران به خواندن غزل و سرود پرداختند و در پایان برای جمع حاضر بر دیوان حافظ تفألی زده شد.

گفتنی است، مقرر شده است تا این نشست‌های ادبی هر دو هفته یک‌بار در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با موضوع بررسی شعر و ادب پارسی ادامه یابد، و برای نشست دو هفته بعد داستانی از دفتر اول مثنوی معنوی با نام «قصه آن کس کی در یاری بکوفت از درون گفت کیست آن گفت منم» انتخاب شده است.

 


نظر شما :