دکتر علیرضا زالی:

هوش مصنوعی، احتمال تداخلات دارویی را کاهش می‌دهد

۰۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۹ کد : ۶۴۱۶۲ پر بازدیدترین اخبار اخبار دانشگاه
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیچیدگی موضوع تداخل و عوارض داروها و افزایش تداخلات دارویی، هوش مصنوعی را ابزاری مناسب برای جلوگیری از بروز این خطا‌ها عنوان کرد.
هوش مصنوعی، احتمال تداخلات دارویی را کاهش می‌دهد

به گزارش روابط‌عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی روز سه‌شنبه در نشست خبری رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت با محوریت تشخیص تداخلات دارویی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در سمینار پیشرو تشخیص مداخلات دارویی و استفاده از هوش مصنوعی برعهده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

دکتر زالی با بیان اینکه مسمومیت‌های دارویی سومین علت خطاهای پزشکی و ۱۰ علت اصلی مرگ‌ومیر در کشورهای درحال‌توسعه بشمار می‌رود اظهار کرد: ۸۰ درصد مسمومیت کودکان که به بیمارستان مفید مراجعه می‌کنند به دلیل استفاده داروهای سهوی مانند متادون بوده است.

وی  تداخلات دارویی را عامل ۴۰ درصد مسمومیت‌ها دانست و گفت: مصرف خودسرانه قطره‌های چشمی و آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور بسیار زیاد است که باعث آسیب جدی به سیستم ایمنی بدن می‌شود.

زالی با بیان اینکه تداخلات دارویی علت عمده بستری‌شدن افراد در بیمارستان است، گفت: با افزایش سن شانس استفاده هم‌زمان چند دارو بالا می‌رود، اگر بیماری چهار دارو مصرف کند با اضافه‌شدن داروی پنجم میزان بروز تداخلات دارویی ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه مصرف خودسرانه دارو ممنوع است، اظهار کرد: ایرانیان جزو بالاترین افراد در خودسرانه دارو هستند و یکی از علل خودسرانه مصرف دارو مشکل اقتصادی است که نمی‌توانند به دکتر مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه وجود دارو در خانه عامل مهمی در مصرف خودسرانه است، ادامه داد: در بسیاری از منازل قفسه‌های دارویی وجود داشته که تاریخ مصرف برخی از آنها گذشته و این از علل مصرف خودسرانه دارو است.

دکتر علیرضا زالی ادامه داد: اگر پرونده سلامت ایرانیان الکترونیک شود پزشک به تاریخچه و میزان مصرف داروهای بیمار دسترسی پیدا می‌کند که این باعث کاهش خطر تداخلات دارویی است.

وی در ادامه افزود: حدود ۱۵۰ نوع دارویی بدون نسخه در داروخانه‌ها توزیع می‌شود که ممکن است مصرف هم‌زمان این داروها با داروهای دیگر تداخل ایجاد کند.

زالی در ادامه با اشاره به تداخل داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی، گفت: دارویی مانند شیرین‌بیان برای معده خوب است؛ اما همین دارو باعث افزایش فشارخون شده و مصرف هم‌زمان آن با برخی داروها ممکن تداخل دارویی ایجاد کند. همچنین مصرف هم‌زمان برخی داروها با شیر یا چای ممکن اثر دارو را کاهش دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تأثیر هوش مصنوعی بر وارد عرصه شدن داروی جدید خاطرنشان کرد: یک دارو ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می‌گیرد تا وارد مسیر مصرف شود که هوش مصنوعی می‌تواند  این راه را کوتاه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: هوش مصنوعی می‌تواند در خصوص دارو چندین پارامتر را مورد بررسی قرار دهد و با تحلیل داروها قادر است لحظه  تداخلات دارویی را پیش‌بینی کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۵۰ هزار مسمومیت داشتیم، گفت: بالاترین میزان ناشی از تداخلات داروهای آرام‌بخش، مخدر، مسکن و آنتی‌بیوتیک‌ها بوده است.

 

دکتر زالی در پایان با بیان موفقیت‌ها و دستاوردهای مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مسیر بهره‌گیری از ظرفیت هوش مصنوعی از جمله استفاده از این امکان در سامانه HIM دانشگاه, در خصوص ارتقای این حوزه در ایران امیدواری کرد. 

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پنجشنبه 18 آبان‌ماه رویداد هوش مصنوعی و سلامت با محوریت تشخیص تداخلات دارویی در سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت به همت مرکز ملی فضای مجازی چهارشنبه 24 آبان‌ماه در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد.

همچنین فرصت ارسال مقالات به رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت 10 آبان ماه تمدید شد.

 

 

 

 

کلید واژه ها: هوش مصنوعی تداخلات دارویی


نظر شما :