رییس جهاددانشگاهی:

فرهنگ قرض‌الحسنه راهکار عملیاتی مردمی شدن اقتصاد است/هدایت جریان خیر در میان اساتید و دانشجویان توسط جهاددانشگاهی

۱۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۸ کد : ۶۴۵۸۲ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر فرهنگی
رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان این نهاد گفت: جریان قرض‌الحسنه بستری مناسب و مهم برای تحقق مشارکت‌های مردمی در حوزه اقتصاد است.
فرهنگ قرض‌الحسنه راهکار عملیاتی مردمی شدن اقتصاد است/هدایت جریان خیر در میان اساتید و دانشجویان توسط جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی با اشاره به 18 آبان ماه، سالروز تأسیس «صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران» وابسته به این نهاد گفت: جریان قرض‌الحسنه بستری مناسب و مهم برای تحقق مشارکت‌های مردمی در حوزه اقتصاد است، زیرا در نظام سرمایه‌داری همه نهادها یک مأموریت نانوشته دارند و آن‌هم این است که ثروت را از طبقه پایین جامعه به طبقه بالا سوق دهند و این کار را با این شعار انجام می‌دهند که میل به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در طبقه‌های بالا جامعه بیشتر است.

وی با اشاره به تاکید بر اینکه اما در اقتصاد دینی موضوع این‌گونه نیست ادامه داد: خداوند درآیات زیادی در قرآن مسلمانان را تشویق به کمک مالی به همنوعان خود در قالب صدقه، انفاق و قرض‌الحسنه نموده است که بین تمام این موارد توجه خاصی به سنت قرض‌الحسنه دارد.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بارها از مسئولان ذی‌ربط خواستند که به توسعه و جریان صحیح صندوق‌های قرض‌الحسنه کمک کنند ادامه داد: پس از گذشت سال‌ها با بروز مشکلات اقتصادی که در جامعه ایجادشده می‌توان به عمق تیزبینی ایشان در مورد پیش‌بینی مسائل اقتصادی کشور پی برد. ما باید بدانیم مردم‌سالاری دینی در حوزه اقتصاد چه ویژگی‌هایی دارد تا نهاد پول و بانک، متناسب با آن طراحی شود.

رییس هیات امنای صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران با اشاره به آیه ۱۷سوره تغابن «انْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً یُضاعِفْهُ لَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ شَکُورٌ حَلِیمٌ؛ اگر به خدا قرض‌الحسنه دهید، آن را برای شما چند برابر سازد و شما را می‌بخشد و خداوند تشکّرکننده و بردبار است» گفت: در این آیه نکات ظریفی در ارزش قرض وجود دارد، اول قرض دادن به مؤمنان، قرض دادن به خداست و مورد پذیرش حق‌تعالی است، دوم قرض دادن موجب افزایش نعمت به چندین برابر مقدار آن می‌شود، سوم موجب آمرزش گناهان از سوی خداست و در آخر هم خداوند از قرض‌دهنده تشکر می‌کند، یعنی آن را به نیکی می‌پذیرد و با پاداش‌های دنیوی و اخروی جبران می‌کند.

وی در ادامه بابیان این‌که نهادها و سازمان‌های دولتی باید در راستای کمک به نسل جوان کشور قدم بردارند گفت: نقش و جایگاه نهادها در ترویج معنویت، تأثیر بسزایی دارد؛ زیرا ساختار جامعه دینی افزون بر ولایی بودن حکومت در آن مانند همه جوامع نهادها علاوه بر وظایف مسئولیت‌هایی که برای آنها تعریف‌شده، برای تحقق اهداف جامعه دینی و هدف اصلی آن در تعامل و هماهنگی با یکدیگر همکاری کنند. 

همچنین سیاست‌ها و عملکرد آنها در رشد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد. حکومت اسلامی در مسیر تحقق عمل خود نیازمند افرادی استوار است تا بتواند به‌صورت نظام فکری منسجم عمل کند.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حرکت به سمت اقتصاد مردمی در میان دانشگاهیان، بیان داشت: یکی از این ملزومات، بسط و گسترش فرهنگ قرض‌الحسنه در میان دانشجویان و دانشگاهیان است که به این حرکت جهادی، سال‌هاست که در این نهاد مقدس به آن توجه ویژه‌ای شده است.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی با استفاده از پتانسیل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران، جریان خیر را در میان اساتید و دانشجویان هدایت می کند که ثمره آن مدیران انقلابی است که از میان اقشار پایین جامعه هستند و دغدغه پیشرفت کشور را دارند.

رییس جهاددانشگاهی بابیان این‌که بر اساس آموزه‌های فرهنگ کار جهادی، ما تا گام آخر برای حمایت از دانشجویان با راهکارهای قرض‌الحسنه تلاش می‌کنیم، افزود: جهاددانشگاهی با اتکا به تجربه و همت والا خود و ظرفیت دانشگاهیان و فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند سراسر کشور به این حوزه قابلیت زیادی برای تحقق این راهبرد دارد.

وی تأکید کرد: اگر نیت و برکت در کارها جلوه‌گر شود به موفقیت لازم خواهیم رسید، صندوق‌های قرض‌الحسنه ظرفیت بسیاری برای مشارکت در حل مشکلات اقتصادی کشور دارند و می‌توانند سرمایه مالی عظیمی را برای کاهش فشار اقتصادی بر طبقه پایین جامعه فراهم کنند، به همین دلیل نباید از این ظرفیت بزرگ مشارکت مردمی در ایجاد نهادهای مالی غفلت کرد.


نظر شما :