دکتر حمزه‌زاده:

نمی‌توان نودساله نشد؛ اما می‌توان نودساله‌ی سالم بود

۱۹ آبان ۱۴۰۲ | ۰۷:۱۱ کد : ۶۴۸۰۳ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر
دومین رویداد نوپیا (نوآوری و پیشرفت ایران) در پردیس چارسو با حضور بیش از یک هزار و ۲۰۰ شرکت‌کننده با برگزاری پنل‌ها و اجتماع‌های مختلف در روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ پایان یافت.
نمی‌توان نودساله نشد؛ اما می‌توان نودساله‌ی سالم بود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، حضور اعضای جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی در این همایش یک‌روزه که با مشارکت بنیاد ۱۵خرداد و به همت ستاد نوآوری‌های اجتماعی و ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در پردیس چارسو برگزار شد در پنل سلامت، مسیر این پنل را به سوی سلامت سالمندی سوق داد.

دکتر حمید حمزه‌زاد، رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی سخنران پنل «صنعت طول عمر؛ فرصت آینده» درمورد ثروتمندان نسل‌های بعدی بیان کرد: همان‌گونه‌که پیش‌تازان فن‌آوری در دهه‌ی 90 میلادی، ثروتمندان دو دهه‌ی اخیر را ساخته‌اند، بررسی رفتارهای سرمایه‌گذاران بزرگ و پیشرو جهان نشان می‌دهد که صنعت افزایش عمر (Longevity) را فرصتی بزرگ در آینده می‌دانند.

رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر تفاوت نیازهای سالمندان کنونی نسبت به گذشته افزود: از آن‌جا که بسیاری از سالمندان فعلی هم‌چنان سلامت خود را حفظ کرده‌اند، و نیازهای متفاوتی نسبت به گذشتگان دارند، به‌همین نسبت، نسل سالمند آینده نیز الگوهای متفاوتی برای سرمایه‌گذاری و سلیقه‌ی سرگرمی، انگیزه‌های آموزشی، و انتظارات‌شان از جامعه خواهند داشت. بنابراین، دو دهه‌ی دیگر، با جامعه‌ی سالمندی کاملاً ناشناخته و جدیدی روبه‌رو هستیم.

وی ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا، چین، کره و هلند در صنعت «افزایش طول عمر سالم» تصریح کرد: نخستین استراتژی برای ارتقای طول عمر موفق، پیش‌گیری از مخاطرات هنجاری مرتبط با سن و به حداقل رساندن بروز آن یا تشخیص، درمان یا کنترل زودهنگام آن، میسر می‌شود.

حمزه‌زاده با بیان این نکته که نمی‌توان جلوی نودساله شدن را گرفت؛ اما می‌توان کاری کرد که نودساله‌ای سالم ازنظر جسم و روان و شناخت در جامعه رشد کند، توضیح داد: می‌توان نودساله‌ای خودمراقب تربیت کرد تا بیش از نیاز به مراقبت از بیرون و درگیر شدن خانواده و نزدیکان و مراقبان آموزش‌دیده، بتواند خودش از خودش مراقبت کند.

رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی با معرفی مرکز پایش، پیش‌گیری و ارتقای سلامت سالمندی این واحد جهاددانشگاهی و تأکید سیستم‌های متولی سلامت بر شعار «پیش‌گیری و بهداشت مقدم بر درمان تشریح کرد: ما گمان می‌کنیم که صنعت افزایش طول عمر، خواسته یا ناخواسته به‌زودی حوزه‌ی غربالگری و پیش‌گیری را متحول خواهد کرد.

وی در پایان، ضمن بیان برنامه‌ریزیِ مرکز «پایش، پیش‌گیری و ارتقای سلامت یادآوری کرد: ما در جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی مدت طولانی بر موضوع این مرکز تمرکز کردیم، تیم‌سازی انجام داده‌ایم و درحال توسعه‌ی تیم و اجرای طرح‌هایی برای تحقق این هدف هستیم، تا افراد 35 سال به بالا را در این طرح پایش، پیش‌گیری و ارتقای سلامت سالمندان خودمراقب تبدیل نماییم.

گفتنی‌ است، جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی به دلیل حضور فعال در عرصه‌های اجتماعی و تخصصی مرتبط با سلامت سالمندی و مأموریت محول در این زمینه، افزون بر همکاری سازمانی در برنامه‌ریزی پنل‌ها و کارگاه‌های علمی بخش سلامت این رویداد، مشارکت فعال فردی نیز با حضور جمعی از مسؤولان و اعضای تیم تخصصی پژوهشگر و کارآفرین این واحددانشگاهی در پنل‌های کارگاهی و سخنرانی داشته‌، و به موضوعات سلامت، ازجمله: «شهر جایی برای همه»، «آفرینش فضای سالمندمحور» و «مراقبت سالمندی از دغدغه تا حرفه» پرداخته‌است.


نظر شما :