رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت:

شبکه‌ی ملی دانشجویی ترویج فرهنگ اهدای خون به فوریت فعال می‌شود

۱۳ آذر ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۸ کد : ۶۵۶۷۱ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر فرهنگی
دکتر حمید حمزه‌زاده صبح روز دوشنبه ۱۳ آذرماه با نزدیک شدن به روز دانشجو در فضای پویش اهدای خون مستقر در دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برای اهدای خون و ترویج این فرهنگ حضور یافت و از این فعالیت مشترک سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی و سازمان ملی انتقال خون قدردانی کرد.
شبکه‌ی ملی دانشجویی ترویج فرهنگ اهدای خون به فوریت فعال می‌شود

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی- در این پویش که از ساعت 9 صبح امروز آغاز شد و تا ساعت 15 ادامه داشت، رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن ابراز خرسندی بابت استقبال دانشجویان از این پویش به تاریخچه‌ی سازمان انتقال خون اشاره کرد و گفت: سازمان انتقال خون از حیاتی‌ترین مراکز حوزه‌ی سلامت در ایران است که کار خود را به‌شکل غیرمتمرکز از سال 1320 آغاز کرد؛ اما از سال 1331 بود که فعالیت‌هایش رشد و انسجام یافت. درنهایت از 1353 سازمان انتقال خون ایران با تبعیت کامل از استانداردهای جهانی و اعلام روز 9 مرداد به نام روز ملی اهدای خون، مسیر کنونی خود را هموار کرد؛ و پس از تصویب اسا‌س‌نامه‌ی سازمان، از سال 1363 تنها متولی تأمین خون و فرآورده‌های خونی ایران شد.

دکتر حمزه‌زاده با تأکید بر اهمیت توزیع عادلانه‌ی خون سالم و فرآورده‌های آن در کشور، گسترش فعالیت شبکه‌ی ملی خون‌رسانی را از مهم‌ترین دست‌آوردهای این سازمان دانست و بیان کرد: به منظور ارتقای سطح آگاهی عموم مردم و فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی اهدای خون داوطلبانه و شناساندن اهمیت رفتارهای پرخطر به جامعه، هم‌چنین برای ارتقای رضایتمندی اهداکنندگان تلاش‌های مطلوبی انجام گرفته است؛ ازجمله، با توجه به ظرفیت غنی دانشجویی در قالب سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی، نخستین دبیرخانه‌ی فعالیت های دانشجویی ترویج فرهنگ اهدای خون در این شعبه سازمان دانشجویان تشکیل شد، که امیدواریم با هماهنگی‌ و همکاری جهاددانشگاهی و سازمان ملی انتقال خون بتوانیم به‌فوریت، شبکه‌ی ملی دانشجویی اهدای خون را در کشور فعال نماییم.

وی با اشاره به میزان خون‌دهی هر دو ماه یک بار انسان سالم و 4 بار در سال افزود: امیدواریم با تلاش سازمان دانشجویان این واحد جهاددانشگاهی و سازمان ملی انتقال خون، فرهنگ اهدای داوطلبانه‌ را در جوانان نهادینه کنیم، تا جامعه به جای خون‌فروشی به اهدای خون جای‌گزین و بدون چشم‌داشت روی آورد.

در ادامه، سرپرست اداره کل دفتر جذب و نگه‌داری اهدا کنندگان سازمان ملی انتقال خون در محل پویش حضور یافت و ضمن تبریک روز دانشجو به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمورد پویش فرزندان ایران توضیح داد: با توجه به این نکته که شعار سازمان انتقال خون: حضور و نقش مؤثر جوانان است، این پویش که نخستین روز آن با همت جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی در این دانشگاه برگزار شده‌، قرار است در دانشگاه‌های سراسر کشور نیز ادامه یابد.

دکتر هادی نوری در ادامه با تأکید بر اهمیت گسترش فرهنگ ترویج اهدای خون میان تمامی مردم واجد شروط و حضور گسترده‌ی دانشجویان این دانشگاه در پویش افزود: نگاه اصلی ما برای برگزاری این پویش، محور فرهنگی است که بتواند اثر خود را در درازمدت بر روی جوانان بگذارد. از آن‌جا که جامعه به سوی سالمندی پیش می‌رود، نیاز است با پشتوانه‌ی جوانان این فرهنگ گسترش یابد.

وی درپایان یادآوری کرد: ما به مدت یک هفته این پویش را با محوریت روز دانشجو آغاز کرده‌ایم و قصد داریم با پویش‌های دیگر آن را ادامه‌دار کنیم. اما موقعیت زمانی 16 آذر از این نظر برایمان مهم است که افزون بر فرهنگ‌سازی میان دانشجویان، از نظر تقویمی با برودت و آلودگی هوا، و شیوع عفونت‌های ویروسی مواجه هستیم. همین امر، موضوع اهدای خون را دوچندان ضروری می‌کند. از این نظر به اهدای خون سالم، مستمر و همیشگی نیاز مبرم داریم و بی‌شک دانشجویان ما در این زمینه بهترین کاتالیزور هستند.

گفتنی است، این پویش یک‌روزه‌ی با همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی و همکاری با سازمان ملی انتقال خون و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در روز دوشنبه 13 آذر در آستانه‌ی روز دانشجو برگزار شد.


نظر شما :