همزمان با هفته ملی سلامت روان، در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد؛

آیین رونمایی از «سامانه جامع پایش سلامت روان در محیط کار»

همزمان با هفته ملی سلامت روان ۱۴۰۳ با شعار «اولویت امروز، سلامت روان در محیط کار»، جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی اقدام به راه‌اندازی «سامانه جامع پایش سلامت روان در محیط کار» نمود.
آیین رونمایی از «سامانه جامع پایش سلامت روان در محیط کار»

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی، همزمان با هفته ملی سلامت روان 1403 با شعار «اولویت امروز، سلامت روان در محیط کار» از سامانه جامع پایش سلامت روان در محیط کار جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی رونمایی شد.
دکتر حمید حمزه‌زاده رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی با تأکید بر اهمیت و ضرورت توجه به موضوع سلامت روان در محیط کار، گفت: سلامت نیروی کار به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم بهره‌وری سازمان‌ها در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته‌ی دنیا، مورد توجه ویژه قرار دارد. اهمیت دادن به انسان به‌عنوان مهمترین منبع تولید و کار در جامعه، متخصصین حوزه‌ی سلامت را بر آن داشته تا به ابعاد مختلف سلامت منابع انسانی در سازمان‌ها متمرکز شوند که سلامت روانشناختی یکی از ابعاد مهم آن محسوب می‌شود.
حمزه‌زاده در ادامه افزود: توجه به ابعاد مختلف سلامت کارکنان در محیط‌های کاری و به‌طور ویژه سلامت روانشناختی نیروی کار، از مهمترین وظایف مدیران ارشد سازمان بوده و این توجه، به‌عنوان یکی از شاخص‌های سرمایه‌گذاری در سازمان قلمداد می‌شود.
وی با تأکید بر اولویت رویکرد پیشگیرانه در طراحی سامانه جامع پایش سلامت روان در محیط کار، گفت: کارگروه روانشناسی صنعتی ـ سازمانی مرکز خدمات تخصصی HSSE و مدیریت خطر این واحد جهاددانشگاهی، با کوله‌باری از تجربه ناشی از طراحی و اجرای پروژه‌های مرتبط در مجموعه‌های سازمانی و صنعتی در سطح ملی، از جمله پایش و ارزیابی وضعیت سلامت روان کارکنان و تدوین پرونده‌ی سلامت روان، ارائه‌ی مشاوره‌های فردی و سازمانی مرتبط با سلامت روان، آموزش و توانمندسازی روانشناختی نیروی انسانی سازمان، پیاده‌سازی و توسعه سیستم‌های ارزیابی و پایش روانشناختی متکی بر استانداردهای روز دنیا در سازمان‌ها، آسیب‌شناسی سازمانی همراه با ارائه‌ی راهکارهای عملیاتی، و برگزاری دوره‌های آموزشی ایمنی رفتاری در سازمان‌ها، اقدام به طراحی و راه‌اندازی «سامانه جامع پایش سلامت روان در محیط کار» نموده است. این سامانه، در تلاش است ضمن بررسی وضعیت سلامت روان کارکنان با دو رویکرد فردی و سازمانی و از ابعاد مختلف روانشناختی، با ایجاد پروفایل فردی وضعیت روانشناختی  و تدوین پرونده سلامت روان فردی و سازمانی، نسبت به آسیب‌شناسی سازمانی و ارائه راهکارهای مدیریتی برای رفع مشکلات موجود، قدم بردارد.
رئیس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی ضمن اشاره به بخش‌های مختلف این سامانه جامع، گفت: مرکز خدمات تخصصی HSSE و مدیریت خطر جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی آمادگی دارد طی همکاری با سازمان‌ها و نهادهای مختلف، ضمن ارائه خدمات مرتبط با سامانه به آنها، نسبت به ارتقاء و توسعه‌ی این سامانه مبتنی بر نیازهای هر یک از دستگاه‌های اجرایی کشور، اقدام نماید.
گفتنی است سامانه جامع پایش سلامت روان در محیط کار طی همکاری مشترک کارگروه روانشناسی صنعتی ـ سازمانی مرکز خدمات تخصصی HSSE و مدیرت خطر جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی و شرکت دانش‌بنیان پیشگامان موج چهارم (راین) طراحی و راه‌اندازی شده است.


نظر شما :