با راه‌اندازی سامانه "سحا" در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛

پروسه ارزیابی و ارتقای اعضای هیأت علمی تغییر کرد/رعایت اخلاق در پژوهش ملاک ارتقاء

۰۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۸ کد : ۹۰۷۹ پر بازدیدترین اخبار آموزشی
رئیس مرکز امور هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در دوره فعلی، پروسه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیأت علمی با نگاه آکادمیک و با دقت زیاد اعمال و اجرا می‌شود، گفت: سامانه حاکمیت آکادمیک "سحا" با هدف ثبت و امتیازدهی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی و بررسی فرایند ارتقای افقی و عمودی آنان در حال طراحی است و از ابتدای سال تحصیلی در دانشگاه اجرا می‌شود.
پروسه ارزیابی و ارتقای اعضای هیأت علمی تغییر کرد/رعایت اخلاق در پژوهش ملاک ارتقاء

دکتر محمدمهدی ناصحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به راه‌اندازی مرکز مستقل امور هیأت علمی دانشگاه طی سال گذشته با هدف تجمیع امور مربوط به اعضای هیأت علمی به عنوان یکی از مهمترین ارکان دانشگاه، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴۳۶ عضو هیأت علمی در دانشگاه حضور دارند که از این تعداد ۲۲۸ نفر در مرتبه استادی، ۴۲۹ نفر در مرتبه دانشیاری، ۷۳۰ نفر در مرتبه استادیاری و ۴۹ نفر در مرتبه مربی فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت مرکز امور هیأت علمی دانشگاه، اظهار کرد: با تجمیع امور هیأت علمی، کلیه فعالیت‌های مرتبط شامل ارتقا، جذب، رفاهی، ارزشیابی، آموزشی و پژوهشی و همچنین مسائل اداری از جمله حضور مؤثر اعضای هیأت علمی و امور کارگزینی، با هدف ارائه خدمات مطلوب و همچنین تکریم اعضای هیأت علمی، ساماندهی شده است.

پیشگیری از موازی‌کاری و تسهیل فرایندها هدف اصلی راه‌اندازی مرکز مستقل هیأت علمی

وی با بیان اینکه با بررسی تک تک فرایندها، کوتاه‌ترین مسیر برای ارائه خدمت ترسیم شده است، عنوان کرد: مرکز امور هیأت علمی به دنبال بهبود و ارتقای ارائه خدمات، پیشگیری از دوباره کاری و پیش‌بینی و ایجاد سامانه‌هایی برای تسهیل دسترسی و ارائه خدمات به اعضای هیأت علمی است.

راه‌اندازی سامانه "سحا" جهت ارزیابی فعالیت اعضای هیأت علمی

وی با اشاره به راه اندازی سامانه "کسری" جهت حضور و غیاب و همچنین سامانه حاکمیت آکادمیک "سحا" جهت ارزیابی فعالیت اعضای هیأت علمی، خاطرنشان کرد: سامانه جامع "سحا" با هدف ثبت و امتیازدهی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی و بررسی فرایند ارتقای افقی و عمودی آنان در مراحل پایانی طراحی است و از ابتدای سال تحصیلی جاری در دانشگاه اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در سامانه "سحا" شاخص‌های آموزشی مانند ساعت حضور در کلاس، کمیت و کیفیت ارائه آموزش، نحوه اداره کلاس و سایر شاخص‌ها با هدف ارزشیابی و کمی کردن فعالیت‌های آموزشی اعضای هیأت علمی امتیازبندی شده است، ادامه داد: فعالیت این سامانه مکمل ارائه کارنامه به اعضای هیأت علمی است، چرا که تمرکز آن بیشتر بر امور آموزشی بوده و می‌تواند بیانگر فعالیت آکادمیک اعضای هیأت علمی باشد.

وی ادامه داد: در طرح جدید، سامانه‌های حاکمیت آکادمیک، سامانه حضور و غیاب، سامانه اطلاعات فردی اعضای هیأت علمی و سامانه هیأت ممیزه با هدف ساماندهی امور به صورت یکپارچه تجمیع و به روزرسانی خواهد شد.

شاخص‌های کیفی با هدف امتیازبندی کمی می‌شوند

دکتر ناصحی با بیان اینکه با آغاز فعالیت سامانه حاکمیت آکادمیک "سحا" کلیه شاخص‌های آموزشی و پژوهشی به صورت کمی و کیفی ارزیابی می‌شوند، عنوان کرد: شاخص‌های کیفی مانند نحوه اداره کلاس، نحوه تدریس، تعامل با دانشجو و ارتباط دو طرفه نیز به شاخص کمی تبدیل شده و سنجیده خواهد شد.

لحاظ شاخص‌های دانشگاه نسل سوم در امتیازات ارتقای اعضای هیأت علمی

وی در ادامه با اشاره به برنامه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و ثروت آفرین، عنوان کرد: این مساله در شاخص‌ها و آئین نامه‌های ارتقای اعضای هیأت علمی لحاظ شده و امتیازاتی برای نوآوری، ثبت اختراع، تولید محصول در نظرگرفته شده است.

وی با اشاره به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نظام سلامت کشور، عنوان کرد: برای ارتقای بیشتر جایگاه دانشگاه در سطح منطقه و حوزه بین‌الملل و کسب مرجعیت علمی در رشته‌های مختلف باید گام‌های قوی‌تری به سمت و سوی تحقق دانشگاه کارآفرین، ثروت‌آفرین و محصول محور برداریم.

شرط توقف پروسه ارتقای اعضای هیأت علمی

رئیس مرکز امور هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه شاخص‌های مشخصی برای ارتقای مرتبه علمی اعضای هیأت علمی وجود دارد، اظهار کرد: اگر فرد نتواند طی مدت زمان مشخص، شاخص‌های لازم برای ارتقا را کسب کند، دچار رکود علمی شده و پروسه ارتقای وی متوقف می‌شود.

حضور فیزیکی عضو هیأت علمی اصل مهم حوزه آموزش

دکتر ناصحی با بیان اینکه حضور فیزیکی عضو هیأت علمی به عنوان یک اصل در حوزه آموزشی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در این دوره با مساله حضور مؤثر و کیفی عضو هیأت علمی در بخش‌های بالینی و یا علوم پایه تاکید بیشتری می‌شود، چراکه معتقدیم در صورت حضور فیزیکی، عضو هیأت علمی می‌تواند ضمن برقراری تعامل مثبت و بهینه با دانشجو، اطلاعات علمی و تجربیات خود را منتقل کند. بنابراین ضمن تکریم اعضای هیأت علمی به این اصل هم توجه کافی داریم که هیأت علمی باید در چارچوب زمان‌بندی تعیین شده در قانون در مراکز آموزشی و درمانی حضور داشته باشد.

رعایت اخلاق در پژوهش ملاک ارتقا

دکتر ناصحی همچنین با اشاره به ملاک‌های ارتقا در حوزه پژوهشی، عنوان کرد: در رابطه با شاخص‌های پژوهشی، امتیازاتی همچون ارائه مقاله، داوری و راهنمایی پایان نامه و برخی شاخص‌های دیگر تعیین شده و رعایت اخلاق در پژوهش نیز به عنوان یک ملاک مهم برای ارتقا در نظر گرفته شده است.

اعمال راهکاری مؤثر برای پیشگیری از بروز تخلفات پژوهشی احتمالی

وی در ادامه در رابطه با شکایات دانشجویان از برخی تخلفات پژوهشی اعضای هیأت علمی و استفاده برخی اساتید از دانشجویان برای نگارش مقالات و عدم درج نام آنان در مقاله و یا پژوهش انجام شده، تصریح کرد: این مشکل باید به مرور حل شود و معاونت پژوهشی دانشگاه باید راهکار مؤثری برای پیشگیری از بروز تخلفات احتمالی در این زمینه طراحی و اعمال کند.

تشریح جریمه‌های تخلف پژوهشی

رئیس مرکز امور هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در صورت شناسایی اینگونه موارد با فرد متخلف به شدت برخورد می‌شود، گفت: در این زمینه مواردی همچون تنزل درجه و رتبه علمی و یا تعویق ارتقا نیز داشته‌ایم، به گونه‌ای که از یک سال تا مدت نامحدود یعنی تا زمان اصلاح شاخص‌های ارتقا و اطمینان دانشگاه نسبت به عدم تخلف فرد در زمینه پژوهشی و یا کم کاری‌های آموزشی و درمانی، جلوی ارتقا گرفته شده است. به عنوان نمونه عضو هیأت علمی تمام وقت جغرافیایی نباید در بخش خصوصی فعالیت کند و در صورت شناسایی مطمئناً از لحاظ قانونی برخورد شده و پروسه ارتقا و تمدید استخدام وی با مشکل مواجه می‌شود.

انتهای پیام

کلید واژه ها: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعضای هیئت علمی


نظر شما :