اخبار دانشگاه - آرشیو

آیا اختلالات تیروئید ریسک ابتلا به کروناویروس را افزایش می‌دهد؟

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم بالغین با تاکید بر اینکه بیماران تیروئیدی جزو گروه نقص ایمنی محسوب نمی‌شوند، گفت: داروهای تیروئید به هیچ عنوان باعث تضعیف سیستم ایمنی نمی‌شود، بنابراین بیماران با خیال راحت داروهای خود را به طور منظم مصرف کنند.

ادامه مطلب

ارتقای آموزش‌های اهمیت فرزندآوری سالم و اجتناب از تک فرزندی و بی‌فرزندی

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در سال ۹۳، گفت: با توجه به ابلاغ این سیاست‌ها لزوم تغییر در سیاست‌های جمعیتی و پیشگیری از پیر شدن و حفظ جوانی جمعیت با مد نظر قرار دادن کارآمدی و کیفیت جمعیت مورد تاکید قرار گرفت.

ادامه مطلب
همزمان با روز ملی اهدای عضو مطرح شد:

فوت روزانه ۱۲ بیمار در انتظار پیوند عضو / تاثیر کرونا بر روند اهدای عضو

مسوول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تنها یک چهارم اعضای دارای قابلیت پیوند در کل کشور اهدا می‌شود، گفت: این در حالیست که روزانه تقریبا ۱۲ نفر به علت نرسیدن عضو پیوندی در لیست انتظار پیوند فوت می‌کنند؛ در صورتی که اگر به ظرفیت واقعی کشور در زمینه اهدای عضو یعنی شاخص pmp ۴۰ برسیم این میزان مرگ و میر به کمتر از ۲ مورد در روز کاهش پیدا می‌کند.

ادامه مطلب

اپیدمی کرونا چه زمانی خاموش می‌شود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به وجود تفاوت در الگوهای اپیدمی بیماری کووید ۱۹ در کشورهای مختلف گفت: در کشور ما، تب شاخص چندان مهمی برای شناسایی بیماری نیست و بیماری ۴۰ درصد مبتلایان با تب آغاز می‌شود، در حالی که در چین بیماری ۷۵ درصد مبتلایان با تب شروع شده است.

ادامه مطلب

کروناکاوازاکی؛ از شایعه تا واقعیت

چند هفته‌ای است که خبر ابتلای کودکان به سندروم کاوازاکی و ارتباط آن به ویروس کووید-۱۹ خانواده‌ها را نگران کرده و انتشار اخبار پراکنده و ضد و نقیض درباره آن به این نگرانی‌ها دامن زده است.

ادامه مطلب

نکاتی جهت کاهش انتقال هوایی کرونا و نحوه استفاده از کولرها

عضو هیات علمی گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن بررسی چالش‌های ویروس کووید ۱۹ در هوا از جمله مدت ماندگاری، معلق بودن ویروس در هوا و میزان بیماری‌زایی آن، راهکارهایی جهت کاهش درصد انتقال ویروس مطرح کرد.

ادامه مطلب

در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به مناسبت روز جهانی ارتباطات مطرح شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارتقای سرمایه اجتماعی نهادهای سلامت محوری همچون دانشگاههای علوم پزشکی را در جریان کرونا مرهون نقش روابط عمومی عنوان کرد و گفت: ایجاد اعتماد در حوزه سلامت و پزشکی از مهمترین رسالت‌های روابط عمومی برای اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت جامعه است.

ادامه مطلب

افزایش احتمال انتشار و انتقال کروناویروس با کولر گازی + راهکار

عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به مطالب منتشر شده در ارتباط با استفاده از کولر گازی در زمان شیوع کرونا، تاکید کرد: اگر چه افزایش معنی‌دار موارد بروز بیماری ارتباطی با استفاده از کولر گازی ندارد ولی کولر گازی باعث افزایش احتمال انتشار و یا انتقال بیماری می‌شود.

ادامه مطلب

آیا تغییرات آب و هوایی در شیوع کووید ۱۹ تاثیر دارد؟

نتایج یک مطالعه منتشر شده در Lancet Journals نشان می‌دهد که اگرچه آب و هوای گرم تر ممکن است تا حدی انتقال SARS-CoV-۲ را کاهش دهد ولی هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این تاثیر به حدی است که تاثیر سایر مداخلات برای مهار و کنترل انتقال کووید ۱۹ را کمتر کند.

ادامه مطلب

آغاز فصل جدید همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی

تفاهم نامه همکاری‌های علمی تخصصی میان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در تحقیقات بین رشته‌ای بر پایه زمینه‌های علوم پزشکی با استفاده از فناوری‌های نوین نرم افزاری امضا شد.

ادامه مطلب

انسان‌هایی خطرناک‌تر از کرونا؛ روایتی از مبارزه با قاچاق اقلام سلامت محور

اکنون که قریب به ۹۰ روز از شیوع ویروس جدید کرونا یا همان کووید ۱۹ در کشور می‌گذرد، علی رغم وجود برخی چالش‌ها در تامین اقلام بهداشتی محافظت فردی مانند ماسک، دستکش و محلول‌های ضدعفونی کننده در روزهای نخست شیوع بیماری، هم اکنون دسترسی عموم مردم به این اقلام وضعیت مطلوب و رضایت بخشی دارد که دلیل اصلی آن نظارت‌ها و مداخلات صورت گرفته در تهیه، تولید و توزیع این اقلام در جهت کوتاه کردن دست سودجویان از بازار پر تب و تاب این کالاهاست. احتمالا در چند ماه اخیر، به ویژه هفته‌های نخست شیوع کرونا در رسانه‌ها اخبار زیادی از توقیف اقلام بهداشتی قاچاق و غیر استاندارد و همچنین برخورد با متخلفان خوانده‌اید، اما آیا می‌دانید بعد از شناسایی و توقیف این کالاها توسط مراجع قضایی و نیروی انتظامی برای توزیع درست این اقلام در بازار چه فرایندی طی می‌شود و چه کسانی مسئولیت بررسی تشخیص اقلام تقلبی از محصولات استاندارد و تحویل این کالاها به مراکز بهداشتی و درمانی را بر عهده دارند؟

ادامه مطلب
در گفت‌وگو با ایسنا بررسی شد

از توان غیرمعمول کووید تاحتمال عود مجدد اپیدمی

یک متخصص سیستم‌های پیچیده و زیستی ضمن بررسی روند شیوع کووید ۱۹، در رابطه با وضعیت اپیدمی در تابستان، احتمال عود مجدد آن در پاییز، تاثیر متغیرهای مختلف در روند شیوع بیماری، اثرات آب و هوا در روند رشد ویروس‌های هم‌خانواده کرونا، بررسی فرضیه ضعیف شدن ویروس با گذشت زمان و احتمال فصلی شدن آن و همچنین اقدامات موثر برای کمینه‌سازی اثرات اجتماعی و اقتصادی بحران کرونا، توضیحاتی ارائه کرد.

ادامه مطلب

تکذیب بروز بیماری عفونی جدید مشابه کرونا در کودکان

یک متخصص بیماری‌های عفونی با تکذیب مطالب منتشر شده مرتبط با بروز یک بیماری عفونی جدید مشابه کووید ۱۹ که بیشتر کودکان را درگیر می‌کند، عنوان کرد: بعد از گذشت چندماه از آغاز اپیدمی کووید ۱۹ علایم جدیدی از این بیماری بروز یافته که ناشی از تظاهرات غیرمعمول بیماری کروناست و بیماری جدیدی بروز پیدا نکرده است.

ادامه مطلب

بیمارستانهای دولتی تهران میزبان بیماران غیر کرونایی می‌شوند

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با بیان اینکه حفظ تعادل در بیماری کرونا در گروی توجه مردم به ملاحظات بهداشتی است، تعدد کارگاه‌های خرد را از چالش‌های بهداشتی استان عنوان کرد.

ادامه مطلب
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

دانشگاه همیشه باید پیشتاز حرکت اجتماعی و ایثارگری باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در رزمایش مواسات همدلی و کمک مومنانه اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: فرهنگ همبستگی اجتماعی، همدلی و رفتار خیرخواهانه مومنانه به عنوان خصلتی اجتماعی در جامعه ایرانی در حال تبلور است.

ادامه مطلب