سیگار الکترونیک تهدیدی برای سلامتی است

۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۲ کد : ۱۱۳۳۸ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر زندگی سالم
رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه در کنگره جهانی قلب اعلام کرد: سیگار الکترونیک برای سلامتی مضر است و به ترویج مصرف دخانیات کمک می کند.
سیگار الکترونیک تهدیدی برای سلامتی است

به گزارش ایسنا دفتر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به نقل از بیمارستان مسیح دانشوری، کنگره بین المللی قلب با مشارکت انجمن قلب اروپا و با حضور بیش از ۳۴ هزار نفر از متخصصان و صاحبنظران این حوزه در پاریس برگزار شد. کنگره بین المللی قلب با مشارکت انجمن قلب اروپا و با حضور بیش از ۳۴ هزار نفر از متخصصان و صاحبنظران این حوزه در پاریس برگزار شد.

دکتر غلامرضا حیدری رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اولین روز برگزاری کنگره مذکور در پانلی ضمن بیان مضرات و معایب مصرف سیگار الکترونیک به بررسی مستندات علمی در این خصوص پرداخت.

مواد معطر موجود در سیگار‌های الکترونیکی به سلامت افراد آسیب می‌رساند

دکتر حیدری با بیان این مطلب که سیگارهای الکترونیکی در جهان با هدف کاهش مصرف سیگارهای سنتی وارد بازار شدند، گفت: برخلاف تصور افراد این سیگارها برای سلامتی انسان ضرر دارد و طبق هشدار سازمان جهانی بهداشت مواد معطر موجود در سیگار‌های الکترونیکی به سلامت افراد آسیب می‌رساند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات بیمارستان دکتر مسیح دانشوری افزود: سیگار‌های الکترونیکی نه تنها باعث ترک دخانیات نمی‌شود، بلکه عاملی برای شروع مصرف سیگار‌های سنتی و حتی قلیان در بین نوجوانان و جوانان محسوب می‌شود.

به گفته وی مواد معطر موجود در سیگار‌های الکترونیکی و دود آنها، حاوی ترکیبات حلقوی است و باعث بروز سرطان در افراد مصرف کننده می‌شود.

سیگار‌های الکترونیک محرکی برای شروع استعمال قلیان و سیگار‌های سنتی  توسط نوجوانان

دکتر حیدری با اشاره به ورود نیکوتین موجود در سیگار‌های الکترونیکی به دهان فرد به صورت اسپری؛  وابستگی به مواد دخانی را از تبعات مصرف این محصولات برشمرد و گفت: مصرف سیگار‌های الکترونیک، کنجکاوی نوجوانان برای شروع استعمال قلیان و حتی سیگار‌های سنتی را بیشتر می‌کند و متأسفانه در برخی از کشور‌ها واردات و توزیع سیگار‌های الکترونیکی آزاد است.

عرضه سیگار الکترونیکی یک نوع قاچاق محسوب می‌شود

وی خاطرنشان کرد:ممنوعیت واردات، تولید و توزیع این سیگارها به سازمان‌های مرتبط ابلاغ شده و سیگار الکترونیکی به عنوان یک کالای آسیب‌رسان معرفی شده است؛ به نحوی که عرضه سیگار الکترونیکی یک نوع قاچاق محسوب می‌شود و توزیع و فروش آن ممنوع است.

اولین مرگ مرتبط با مصرف سیگار برقی

دکتر حیدری در سخنان خود اظهار داشت: اخیرا فردی که به دلیل کشیدن سیگار الکترونیکی دچار بیماری شدید تنفسی شده بود در  ایالات متحده امریکا جان خود را از دست داده است و این اولین مرگ مرتبط با مصرف سیگار برقی است .

وی با اشاره به علایم ناشی از مصرف سیگار الکترونیک در مبتلایان افزود: مبتلایان علایمی نظیر سرفه، تنگی نفس، خستگی و در برخی موارد استفراغ و اسهال داشتند و هیچ سند و مدرکی دال بر وجود یک بیماری عفونی ناشی از ویروس یا باکتری در بدنشان وجود نداشت.

براساس این گزارش در پانل مذکور به اتفاق آرای تمامی صاحبنظران؛ سیگار الکترونیک برای سلامتی مضر است و به ترویج مصرف دخانیات کمک می کند. بنابراین در برنامه های کنترل دخانیات باید درخصوص ممنوعیت مصرف، فروش و عرضه آن دقت لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها: سیگار‌ الکترونیکی مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات


نظر شما :