جامعه خوشحال و خرسند؛ تولید بهتر، اشتغال بیشتر و اقتصاد سالم‌تر خواهد داشت

۲۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۲۲۱۱ پر بازدیدترین اخبار تاپ خبر زندگی سالم
معاون مرکز سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه متأسفانه طبق بررسی‌های انجام شده توانایی‌ها و مهارت‌های عملی و سازشی بسیاری از نوجوانان و جوانان کشور برای حل مؤثر مسائل زندگی فردی و اجتماعی کفایت نمی‌کند، اظهار کرد:‌ بنابراین آموزش مهارت‌های زندگی با تأکید بر مهمترین مسائل فردی و اجتماعی نوجوانان به عنوان اصلی مهم و انکارناپذیر است که تاکنون علیرغم توجه خاص بسیاری از کشورهای جهان و تأکید خاص (سازمان بهداشت جهانی)، جای آن در برنامه‌های تحصیلی مدارس کشور خالی مانده است.
جامعه خوشحال و خرسند؛ تولید بهتر، اشتغال بیشتر و اقتصاد سالم‌تر خواهد داشت

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی؛ حمیدرضا شهباز پورهمزمان با هفته سلامت روان با تاکید بر اهمیت یادگیری مهارت‌های زندگی، اظهار کرد: هدف از آموزش مهارت‌های زندگی، افزایش توانایی‌های روانی- اجتماعی و در نهایت پیشگیری از ایجاد رفتارهای آسیب زننده به بهداشت و سلامت و ارتقای سطح سلامت روان افراد است و دو فرض مهم مورد پذیرش برنامه آموزش مهارت‌های زندگی این است که اولا بین عملکرد زندگی و سازگاری عاطفی یک رابطه مثبت وجود دارد و ثانیا مهارتهای زندگی اکتسابی بوده و قابل یادگیری است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ مهارت‌های زندگی بر این اصل استوار است که کودکان و نوجوانان حق توانمندشدن داشته و نیاز دارند بتوانند از خود و علایق خود در برابر موقعیتهای سخت زندگی دفاع کنند، اظهار کرد: مهارتهای زندگی، مهارت‌هایی هستند که برای افزایش توانایی‌هایی روانی- اجتماعی افراد آموزش داده می‌شوند و فرد را قادر می‌سازند که به طور مؤثر با مقتضیات و کشمکش‌های زندگی روبرو شود.

شهبازپور با اشاره به شعار هفته سلامت روان در ارتباط با نشاط اجتماعی، تصریح کرد:‌ شادی درجه‌ ای از کیفیت زندگی است که فرد آن را به طورکلی مطلوب ارزیابی می‌کند پس در این تعریف شادی فقط حاصل یک جمع ساده از لذت‌های زندگی نیست بلکه بیشتر یک ساخت شناختی است که فرد آن را از تجربه های مختلف استنباط می‌کند.

وی با بیان اینکه احساس شادی و نشاط یکی از ضروری‌ترین خواسته‌های فطری و نیازهای روانی انسان به شمار می‌رود، عنوان کرد:‌ شادی و نشاط به دلیل تأثیرات عمده بر سالم سازی و بهسازی جامعه، مدت مدیدی است ذهن آدمیان را به خود مشغول کرده، به طوری که امروزه بسیاری از ملل به نوعی درصدد ایجاد یک جامعه سالم و بانشاط هستند.

وی با بیان اینکه  در جامعه خوشحال و خرسند، تولید بهتر، اشتغال بیشتر و اقتصاد سالم‌تر خواهد بود و بدون شک در چنین محیطی امنیت اجتماعی و فردی راحت‌تر بدست می‌آید، گفت: در محیط شاد، ذهن انسان پویا، زبانش گویا و استعدادش شکوفا می‌شود. شاد بودن جامعه یکی از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی  و سیاسی است و باعث کاهش نابسامانی‌های خانوادگی، افزایش میل و رغبت تحصیلی، دل به کار دادن و افزایش تولید می‌شود.

مسوول فنی مرکز سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تعریف مهارت‌های زندگی و تاثیر آن بر ارتقای نشاط و سلامت اجتماعی، اظهار کرد:‌ مهارت های زندگی مجموعه‌ای از توانایی‌هاست که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می ‌کند، این توانائی‌ها به فرد در پذیرش مسئولیت‌های نقش اجتماعی کمک می‌کند، به گونه ای که بدون لطمه زدن به خود و دیگران با خواست‌ها، انتظارات و مشکلات روزانه به ویژه در روابط بین فردی به شکل مؤثری روبرو شود.

وی با بیان اینکه اصطلاح مهارت درمعانی مختلفی به کار رفته است، گفت:‌ براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی مهارت زندگی یعنی ایجاد روابط بین فردی مناسب و موثر، انجام مسئولیت های اجتماعی، تصمیم گیری‌های صحیح ، حل تعارض‌ها و کشمکش‌ها بدون توسل به اعمال منجر به صدمه به خود یا دیگران. سازمان بهداشت جهانی همچنین مهارت های زندگی را توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به گونه ای که فرد بتواند با چالش‌ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید، تعریف کرده است.

وی همچنین با اشاره به انواع مهارتهای زندگی اظهار کرد:‌مهارت خودآگاهی، مهارت همدلی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های بین فردی، مهارت حل مساله، مهارت تصمیم گیری، مهارت مقابله با هیجانات منفی، تکنیکهای کنترل استرس، مهارت تفکر نقادانه و مهارت تفکر خلاق برخی از مهارت‌های ضروری زندگی است.

شهبازپور در پاسخ به زمان مناسب برای آموزش مهارت‌های زندگی،‌تصریح کرد: واقعیت این است که این آموزش‌ها مخصوص همه افراد جامعه بوده و متعلق به سن خاصی نیست. همه ما در تمام دوران زندگی خود باید تصمیم‌های مهم گرفته، با استرس و هیجانات منفی کنار آمده و چالش‌های مختلفی را تجربه کرده  و به دنبال حل مساله باشیم پس به این مهارت‌ها نیاز داریم.

به اعتقاد این کارشناس ارشد روانشناسی، هنگامی که بتوانیم زمینه‌ها و بستر نشاط اجتماعی در جامعه را فراهم کنیم،  از این طریق می توانیم به چندین هدف منجر به امیدآفرینی در جامعه و از تاکیدهای دین مبین اسلام دست یابیم و در مجموع می‌توان گفت آموزش و یادگیری هر مهارت جدید بویژه مهارتهای زندگی می‌تواند تاثیر بسزایی در شادی، نشاط و سلامت روان افراد جامعه داشته باشد.


نظر شما :