در اولین کنفرانس تخصصی "درمان‌های نوین سردرد" مطرح شد

مصرف بیش از حد مُسَکن، عامل سردرد سالمندان/ مروری بر روش‌های غیر دارویی درمان

عضو بورد تخصصی مغز و اعصاب و ستون فقرات دانشگاه تهران به روش‌های غیر دارویی درمان سردرد در سالمندان اشاره و تاکید کرد: در درمان سردرد سالمندان باید به داروهای مصرفی آن‌ها توجه ویژه شود، چرا که بسیاری از سردردها ناشی از مصرف بیش از حد مُسَکن است.
مصرف بیش از حد مُسَکن، عامل سردرد سالمندان/ مروری بر روش‌های غیر دارویی درمان

به گزارش ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، ‌ زهرا وهابی در کنفرانس تخصصی "درمان‌های نوین سردرد"با نگاه ویژه به سالمندان که امروز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه  در یک مطالعه معتبر نشان داده شده حدود ۵۲ درصد افراد دارای مبتلا به سردرد در جامعه بالای ۶۵ سال بوده‌اند، ‌ خاطرنشان کرد: در کتاب‌های دانشگاهی و غیره بیشتر به سردرد افراد زیر ۵۰ سال توجه شده و در مورد سردرد سالمندان اطلاعات کافی وجود ندارد.

وی سردرد را دارای دو نوع اولیه و ثانویه دانست و با اشاره به اینکه نوع دوم در افراد بالای ۵۰ سال شیوع بیشتری دارد، توضیح داد: منظور از نوع اولیه سردرد این است که مشکلی در سر و جمجمه نباشد در حالی که در نوع ثانویه ایراد و مشکلی در سر و جمجمه وجود دارد.

سر دردهایی که هشدار می‌دهند

عضو بورد تخصصی مغز و اعصاب و ستون فقرات دانشگاه تهران سپس به سردردهای مهم پرداخت و گفت: در مواردی که سردرد جدیدی بدتر شده یا با افزایش فاکتورهای التهابی نقص ایمنی فرد، تاری دید، ‌ روبرو هستیم باید به سردرد توجه ویژه نشان داد، ضمن آنکه سردرد در زمان بارداری، سردرد همراه با افزایش فشار خون، سردرد در کودکان و اولین سردرد شدید زندگی نیز از موارد هشدار دهنده به شمار می‌آیند.

وهابی با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد سردردها، سردرد از نوع اولیه هستند، انواع این نوع سردرد را تنش، ‌ میگرن، یکطرفه، دوره‌ای، ‌ هیپنیک و خوشه‌ای عنوان کرد و افزود: سردرد ناشی از مصرف بیش از حد مسکن در سالمندان مهم است.

وی سپس به توضیحاتی درباره سردرد میگرنی پرداخت و تشریح کرد: این نوع سردرد ممکن است از جوانی وجود داشته یا بعد از ۶۰ سالگی بروز پیدا کند که مورد دوم نادر است؛ همچنین شدت آن در افراد بالای ۵۰ سال کمتر بوده، حالت‌های حساسیت به نور و صدا کمتر است و در آن ناحیه پس سر درگیر می‌شود.

عضو بورد تخصصی مغز و اعصاب و ستون فقرات دانشگاه تهران سردردهای ثانویه مهم را ناشی از مصرف داروها، مصرف بیش از حد مسکن، مصرف الکل، افزایش فشار خون، ‌ ضایعات داخل مغزی (تومور)، ایستمی‌ها ناشی از اختلال خونرسانی یا خونریزی، نارسایی تنفسی، اختلالات خواب، افسردگی و نیز ناشی از ژست‌های نشستن اشتباه دانست و گفت: سردردهای ثانویه شایع اما مهم ممکن است ناشی از آرتریت شریان تمپورال و مننژیت، ‌ دایسکشن شریان و سندروم‌های حاد چشمی باشند.

درمان سردرد در سالمندان

وهابی در ادامه به درمان سردرد در سالمندان پرداخت و توضیح داد: در ابتدا باید به سابقه قبلی فرد از جمله بروز سردرد در جوانی یا سابقه خانوادگی توجه شود. همچنین معاینه بالینی گردن، معاینه چشم، توجه به فشار خون و کیسه دارویی سالمند نیز از موارد مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه داروهایی که در زمینه بیماری‌های سالمندی استفاده می‌شود، می‌توانند موجب سردرد و بخصوص تشدید آن در افراد دارای سابقه میگرن شوند، خاطرنشان کرد: از جمله این داروها می‌توان به نیترات‌ها، ‌ دیپیریدامول، بروموکریپتین و داروهای مهارکننده جذب سروتونین اشاره کرد.

این متخصص مغز و اعصاب در پایان به درمان غیر دارویی سردرد در سالمندان اشاره کرد و گفت: تغییر شیوه زندگی، ‌ نوشیدن آب فراوان، ‌ سیکل خواب منظم، ورزش ملایم، تغذیه درست، درمان شناختی درمانی، ‌ ماساژ، طب سوزنی و مکمل‌ها از جمله منیزیم و ویتامین می‌توانند در درمان غیر دارویی سردرد در سالمندان مؤثر باشند.

انتهای پیام


نظر شما :