نقاط تلاقی فناوری  فضا  با پژوهش های زیست پزشکی/ تشابه بیماری های فضا با زمین

۲۴ مهر ۱۳۹۷ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۵۷۷ تاپ خبر کارآفرینی و اشتغال زندگی سالم
به مناسبت هفته جهانی فضا جلسه سخنرانی با حضور محمدرضا رضایی، روزنامه نگار علمی و کارشناس حوزه فناوری های فضایی با موضوع "نقش پژوهش های زیست پزشکی و مهندسی پزشکی در فناوری فضایی" در کافه منش جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
نقاط تلاقی فناوری  فضا  با پژوهش های زیست پزشکی/ تشابه بیماری های فضا با زمین

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، این کارشناس حوزه فناوری های فضایی، در ابتدای نشست به ساز و کار دشوار و هزینه بر انتخاب فضانوردان و مسیر آموزش آنها پرداخت و در ادامه جزییاتی از آزمایش های پزشکی ضروری مانند MRI، معاینات فوق تخصصی ارگان های مختلف بدن با دقت و حساسیتی بیشتر از حد معمول آن؛  جهت صحت وضعیت سلامت جسمی و روانی افراد منتخب جهت اعزام به ماموریت های فضایی، ارایه کرد.

در این نشست همچنین در مورد آزمایش های شبیه ساز، زندگی در شرایط سخت و مشابه فضا مواردی  مطرح شد، به عنوان نمونه فضانوردان باید برای مدت زمان معینی در هزاران فرسنگ زیر دریا و در کف آب زندگی کنند.

این روزنامه نگار علمی در راستای مباحث فضایی، توضیحاتی  در خصوص شرایط زندگی انسان در فضا بیان کرد و ادامه داد: فضانوردان به دلیل شرایط خاص حاکم بر ایستگاه های فضایی ممکن است در حین انجام ماموریت های فضایی دچار تغییراتی در حس چشایی خود شوند. به دلیل وجود چنین شرایطی، موارد دیگری همچون عملکرد سیستم گردش خون و گوارش و فعالیت ماهیچه های بدن آنها نیز دچار اختلالاتی می شود.

وی در این رابطه عنوان کرد: بر اساس پژوهش های انجام شده در حوزه زیست پزشکی هوا و فضا، بیماری های موجود در فضا دقیقا همان بیماری هایی هستند که  بر روی کره زمین هم وجود دارد.

این متخصص هوا و فضا همچنین با تاکید بر اهمیت و ضرورت  نتایج پژوهش های زیست پزشکی در راستای تشخیص، مراقبت و پیگیری سلامت فردی فضانوردان؛  ابزارهای سنجیدنی و تجهیزات پزشکی با کارکردهای خاص ایستگاه های فضایی در طول ماموریت های گران قیمت فضایی، مواردی از پروژه های بین المللی انجام شده موفق را مطرح و فراخور تخصص حضار پروژه های تحقیقاتی مورد نیاز سازمان فضایی اروپا  در حوزه های نانوتکنولوژی پزشکی، ژنتیک، مهندسی پزشکی و زیست پزشکی را معرفی کرد.

در پایان این نشست تخصصی، یک جلسه پرسش و پاسخ در رابطه با مباحث مطرح شده برگزار شد. همچنین دست اندرکاران جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی طی مراسمی از این روزنامه نگار علمی و کارشناس حوزه فناوری فضایی  تقدیر و تشکر کردند.

هادی محمدی

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی هوا فضا کافه منش


نظر شما :