با همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی ؛
مؤلفه های تأثیر گذار فضای مجازی بر توسعه ورزش بررسی شد
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، در بخشی از مقاله "مؤلفههای تأثیرگذار فضای مجازی بر توسعه ورزش" که با همکاری مشترک مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی تهیه شده ،آمده است: در عصر حاضر، ورزش بهعنوان یک ابزار چندبعدی با تأثیرات گسترده، جایگاه و نقش ارزشمند خود را در اقتصاد، سلامتی افراد، گذران اوقات فراغت سالم و بانشاط و لذتبخش، در آموزشوپرورش مردم بهویژه نسل نوجوان و جوان، در ایجاد روابط اجتماعی بین مردم، در پیشگیری از ابتلا به بیماریها و مفاسد اجتماعی و انحرافات اخلاقی رو به گسترش در جامعه و کاربردهای عدیده دیگر، متجلی کرده است.
در سند جامع توسعه ورزش کشور مؤلفههایی مانند منابع مالی، نیروی انسانی، فرهنگ، محیط حقوقی، علم ورزش، سازمانهای ورزشی، تأسیسات و تجهیزات برای توسعه ورزش در نظر گرفتهشده و از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی (ICT) مانند اینترنت در زندگی بشر سهمی بسزا داشته، بهگونهای که تغییرات بنیادین ناشی از ظهور این تکنولوژی را نمیتوان نادیده گرفت.
در بخشی از این مقاله علمی آمده است: میزان رشد جمعیت مجازی جهان از سال 2000 تاکنون 801 درصد بوده و هماکنون نیمی از جمعیت جهان از فضای مجازی استفاده میکنند، فضاهای مجازی نسل جدیدی از فضاهای روابط اجتماعی هستند که باوجود عمر کوتاه، بهخوبی در زندگی مردم جابازکردهاند. بهگونهای که روزانه نزدیک به 400 میلیون نفر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده میکنند.
در بخش دیگری از این مقاله با اشاره به ارتباط فضای مجازی با توسعه ورزش، آمده است: بیش از 65 درصد جوانانی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند معتقدند، رسانه اجتماعی بهطور شایانی در میان صنایع و بهویژه در صنعت ورزش در حال رشد است و سازمانهای ورزشی نیز در حال حاضر در حال افزایش رسانههای ورزشی بهوسیلهی فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و دیگر اپلیکیشنها هستند.
این در حالی است که در برنامه پنجم توسعه، فضای مجازی و فناوری اطلاعات بهعنوان فضایی برای بهرهوری اقتصادی و اجتماعی موردتوجه قرارگرفته، ازاینرو با توجه به اهمیت فضای مجازی در توسعه جوامع و نقش انکارناپذیر فضای مجازی در شکلدهی و جهتدهی باورها، رویکردها و نگرش افراد جامعه؛ و از سوی دیگر نیاز به گسترش و توسعه ورزش در کشور به جهت تأثیر آن در حیطههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سلامت و ...، پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفههای اثرگذار فضای مجازی بر توسعهی ورزش انجامشده است.
گفتنی است که این مطالعه مبتنی بر رویکردی کیفی و به روش مصاحبه با مشارکت 35 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه ورزش به روش نمونهگیری هدفمند با انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته و تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوا و با استفاده از کدگذاری باز و کدگذاری محوری انجام شد و پس از تحلیل محتوای مصاحبهها درنهایت 5 مؤلفه اصلی تأثیرگذار فضای مجازی بر توسعه ورزش شامل اطلاعرسانی، آموزش، شبکه ارتباطی، فرهنگسازی، انگیزه و 20 خرده طبقه شناسایی شد. بهگونهای که این یافتهها میتواند اطلاعات لازم جهت برنامهریزی و استفاده مناسب از ظرفیتهای فضای مجازی برای توسعه ورزش در کشور را فراهم کند.
بهعنوان نمونه اغلب مخاطبان مورد مصاحبه در این پژوهش اذعان داشتند که اطلاعرسانی درزمینهٔ ورزش و علم تربیتبدنی از بسیاری جنبهها میتواند سبب تسهیل در ارتباطات، تبلیغات ورزشی و ارتقاء سلامت مردم شود.
همچنین آگاهی درزمینهٔ بیماریهای ناشی از فقر حرکتی و ارتقای سلامت یکی دیگر از نقاط موردتوجه در فضای مجازی برای توسعه ورزش است.
همچنین یکی دیگر از مؤلفههای فضای مجازی در توسعه ورزش، آموزش است. آموزش اصول، مبانی و تئوریهای تربیتبدنی با استفاده از فضای مجازی میتواند تأثیر فراوانی بگذارد، اما جایگزینی آن در مبانی عملی موجب کمتحرکی بیشتر خواهد شد. در کل فضای مجازی در همه رشتهها و اصناف به رشد و توسعه آن کمک میکند.
بر اساس نتایج این پژوهش، شبکههای اجتماعی یکی دیگر از ظرفیتهای فضای مجازی است، بهگونهای که شبکههای اجتماعی با ایجاد شبکه ارتباطی میان کاربران اینترنت، ارتباطات را تقویت میکند.
همچنین در این مقاله تأکید شده که ایجاد کانونها و شبکههای ارتباطی در فضای مجازی؛ منجر به احساس تعلق، انسجام و اطلاعرسانی صحیح، تبادل اطلاعات، انگیزه و مشترکات ورزشی میشود، لذا میتوان از فضای مجازی بهعنوان ابزاری مهم در توسعۀ ورزش دانشگاهی و ایجاد ساختارهای جدید ورزشی استفاده کرد.
بهعبارتدیگر میتوان در سطح دانشگاهها بین گروههای مختلف دانشجویی، کارمندی، اعضای هیئتعلمی و حتی خانوادههای آنها بهمنظور ترغیب و تشویق در مشارکتهای ورزشی و ارتقای سطح سلامت، پایگاههای ورزشی تخصصی با موضوعات و علاقهمندی افراد زیر نظر کارشناسان ورزشی در شبکههای اجتماعی و یا صفحات اختصاصی وبسایتهای دانشگاهی ایجاد کرد و برای تشویق افراد در این مجامع امتیازها و نقاط مثبت استفاده از این فضا را تعریف کرد.
بر اساس این گزارش، در مؤلفه فرهنگسازی نیز بسیاری از مصاحبهشوندگان بر فرهنگ استفاده درست از فضای مجازی برای ایجاد فرهنگ ورزش در سطح عمومی تأکید داشته و معتقد بودند با استفاده از فضاهای مجازی میتوان الگوسازی ورزشی کرد. البته باید سعی شود در استفاده از فضای مجازی بومیسازی کرد؛ یعنی متناسب با آداب، اخلاق و فرهنگ کشور خود، تکنولوژیهای جدید را در اختیار مصرفکنندگان قرارداد. لذا فضای مجازی باقابلیت گسترش فرهنگ ورزش همگانی موجب تغییر فرهنگ و رفتار در دانشگاهیان خواهد شد.
در رابطه با مؤلفهی انگیزه و علاقه، برخی از مصاحبهشوندگان اظهار داشتند که برانگیختن حس رقابت و ایجاد انگیزه جهت سوگیری به ورزش با استفاده از فضای مجازی میسر است. بهگونهای که حضور در فضای مجازی نوعی احساس لذت و خشنودی در کاربران به وجود میآورد.
در خاتمه شایانذکر است: هدف از پژوهش حاضر شناسایی نحوه تأثیرگذاری فضای مجازی بر توسعه ورزش بود و نتایج نشان داد که فضای مجازی بهواسطه مؤلفهها و قابلیتهایی همچون اطلاعرسانی، آموزش، برقراری شبکه ارتباطی، فرهنگسازی و ایجاد انگیزه و علاقه موجب توسعه ورزش میشود. لذا صاحبنظران ورزشی بهکارگیری فضای مجازی را با استفاده از عوامل تأثیرگذاری چون آموزش و بهکارگیری تکنولوژیهای نوین، ایجاد علاقه و انگیزه در راستای جلب مخاطبان به سمت ورزش، ایجاد شبکه ارتباطی و کانونها و پایگاههای ورزشی، اطلاعرسانی و تبلیغات و درنهایت گسترش و اشاعه فرهنگ ورزش در سطح جامعه را بهعنوان کاربردیترین برگ خریدهای بهکارگیری فضای مجازی در توسعه ورزش معرفی کردند.
گفتنی است این مقاله که درAsian Journal of Sports Medicine منتشر شده، توسط دکتر نبی مطلبی، دکتر کامران باقری لنکرانی، سیده کاملیا داود زاده، بهاره کاشانی موحد، دکتر سمیه برجعلیلو، دکتر علیرضا بهرامی، دکتر حسین نیک فرجاد و مهدی عنبری تهیه شده است.
انتهای پیام
نظر شما :