جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی اقدام کرد

همکاری علمی با دانشگاه آلستر ایرلند شمالی

۰۷ آذر ۱۳۹۷ | ۰۸:۱۷ کد : ۳۵۰۷ پر بازدیدترین اخبار آموزشی زندگی سالم
جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با هدف راه‌اندازی دوره‌های مشترک علمی و دانشگاهی در حوزه سلامت روان و همچنین برقراری تبادلات علمی با دانشگاه آلستر ایرلند شمالی، نشستی با اعضای هیات علمی این دانشگاه برگزار کرد.
همکاری علمی با دانشگاه آلستر ایرلند شمالی

به گزارش ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با توجه به اهمیت موضوع تربیت و آموزش نیروهای متخصص و کارآمد در حوزه سلامت روان و همچنین نیاز کشور، ریاست و کارشناسان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی نشستی مشترک با دکتر صمدی و پرفسور روی مک کانکی، اعضای دپارتمان بهداشت و سلامت دانشگاه آلستر در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار کردند.

در ابتدای جلسه دکتر علیرضا بهرامی رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با  ارائه شرح مختصری از رسالت و چارچوب وظایف جهاد دانشگاهی، بر ضرورت تهیه برنامه‌ای مدون در زمینه تربیت متخصصان حوزه سلامت روان و در چارچوب آموزش‌های بین‌المللی، تحت نظارت متخصصان داخلی تاکید کرد.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در جهت استفاده بهینه از افراد و خانواده‌ها در چارچوب‌های خاص جامعه، عنوان کرد: با عنایت به لزوم توجه بیشتر به کودکان و سالمندان پیشنهاد می‌شود که اولین دوره آموزشی مشترک در حوزه کودکان دارای نیازهای خاص برگزار شود تا در ادامه این مسیر بتوانیم با راه‌اندازی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی همسو و همراستا با استانداردهای بین المللی، سهم بسزایی در بهبود سطح زندگی این افراد در جامعه ایفا کنیم.

وی همچنین با اشاره به کمبودهای حوزه سلامت روان در داخل کشور بر لزوم همکاری و تبادلات علمی و همچنین انتقال تجربیات علمی بین المللی تاکید کرد.

 در ادامه پرفسور مک کانکی با بیان اینکه در تمامی کشورهای دنیا قطعاً نقایصی در حوزه های مختلف سلامت بخصوص سلامت روان وجود دارد، اظهار کرد: می‌توان با ایجاد فضا و بستر مناسب برای آموزش‌های  بین رشته‌ای، دوره‌های خاصی را تدوین کرد، چراکه عموماً دوره‌های آکادمیک و پایه در تمام کشورها و دانشگاهها وجود دارد ولی خیلی کاربردی نیستند.

پرفسور مک کانکی در ادامه عنوان کرد: دانشگاه آلستر آمادگی لازم را برای تبادل اطلاعات علمی دارد.

سپس شهبازپور، کارشناس دپارتمان سلامت روان جهاد دانشگاهی با اشاره به ضرورت بومی سازی و فرهنگ سازی علوم در حوزه سلامت روان، اظهار کرد: معمولاً در تمام دانشگاهها مباحث مربوط به سلامت روان و روانشناسی تدریس می شود ولی دانشی که عموما وارد کشور می‌شود یا کاربردی و عملی نیست یا تناقضات زیادی با فرهنگ و تابوهای موجود در کشور ما دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که علوم و دانش مربوطه باید در همان چارچوب فراگرفته شود ولی برای آموزش یا مداخلات درمانی قطعاً باید بومی‌سازی نسبت به فرهنگ کشور اعمال شود.

وی در این رابطه ادامه داد: حتی در استان‌های مختلف کشور ما نیز فرهنگ و آداب و رسوم خاصی وجود دارد که درمانگران باید در مداخلات اهمیت آن را جدی گرفته و حتی کارگروهی جهت بومی‌سازی این علوم تشکیل شود.

در این نشست مقرر شد پس از تدوین برنامه تفاهم نامه همکاری بین دو طرف منعقد شود.

انتهای پیام

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه آلستر ایرلند شمالی


نظر شما :