پایه‌گذار علم نانو فناوری مطرح کرد

نقش فوتون‌های زیستی و نانوذرات در پیش‌بینی و درمان سرطان

۱۶ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۲۵ کد : ۴۴۸۷ پر بازدیدترین اخبار زندگی سالم
استاد گروه مهندسی و فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با تغییر فیزیولوژی سیستم‌های زیستی، میزان و سطح فوتون‌های ساطع شده از آن نیز تغییر می‌کند و با کمک همین روش می‌توان منشاء، زمان و راه درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان را در حوزه پزشکی پیش‌بینی کرد.
نقش فوتون‌های زیستی و نانوذرات در پیش‌بینی و درمان سرطان

به گزارش ایسنای جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر هاشم رفیعی تبار استاد گروه مهندسی و فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سمینار "تابش فوتون‌های زیستی (ultra weak biophotons) از سلول‌های زیستی و بویژه از سلول‌های سرطانی و نقش نانوذرات در تقویت تابش آنها " با اشاره به تاریخچه علم نورشناسی در بیست قرن گذشته و شروع آنها در اتحاد شوروی سابق و ورود آن به حوزه پزشکی در سال‌های هفتاد میلادی، عنوان کرد: تمام سیستم‌های زیستی، چه گیاهان و چه انسانها نوری را به صورت خودبخودی و بدون تحریک از خود ساطع می‌کنند که از روی کیفیت آن می‌توان به فیزیولوژی و عمکرد سرچشمه سلولی آنها پی برد.

وی با بیان اینکه شدت این نور ساطع شده از سلول‌های مختلف و سیستم‌های زیستی مختلف از انسان و سایر موجودات گرفته تا گیاهان متفاوت است، اظهار کرد: به عنوان نمونه نوری که از سلول‌های سالم ساطع می‌شود، بسیار ضعیف بوده و برای مشاهده و بررسی آن به دستگاه‌های خاص و ظریفی احتیاج داریم. به عبارت دیگر نوری که از سلول سالم ساطع شده با نوری که بعنوان مثال از سلول‌های تخریب شده در یک بیمار سرطانی ساطع می‌شود چه از نظر تعداد فوتون آنها، چه از نظر رفتار آماری آنها و چه از نظر عملکرد و طول موج متفاوت است و از همین طریق می‌توان با استفاده از خواص این فوتون‌های زیستی بروز بسیاری از بیماری‌ها را از قبل پیش‌بینی کرد.

رفیعی تبار با بیان اینکه این علم امکانات وسیعی را در اختیار جامعه نوین پزشکی قرار می‌دهد، عنوان کرد: با استفاده از علم نورشناسی می‌توان به روش غیر تهاجمی و تنها با بررسی و آنالیز نور ساطع شده از  تومورهای بدخیم، بخصوص در سیستم عصب مرکزی (CNS)، بروز و نوع این بیماری را پیش‌بینی کرد.

وی با بیان اینکه علم نورشناسی با اهدافی غیرپزشکی از حدود ۱۰۰ سال پیش در شوروی سابق پایه‌گذاری شد، گفت: در دهه ۷۰ میلادی این روش توسط یک گروه دانشمند آلمانی عملیاتی شده و از علوم پایه به یک سری تشخیص‌ها در حوزه پزشکی مرتبط شد.

استاد گروه مهندسی و فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه به پروژه تحقیقاتی گروهی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با موضوع "تابش فوتون‌های زیستی از سلول‌های سرطانی و نقش نانوذرات در تقویت آنها" در کشور جمهوری چک به دلیل وجود دستگاه‌های بسیار پیشرفته نورشناسی در دانشگاه‌های این کشور، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تمام ساختارهای درونی بدن ما از خود نوری ساطع کرده و بنابراین ما در اقیانوسی از نور غوطه ور هستیم که البته با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، عنوان کرد: به نور ساطع شده از سیستم‌های زیستی "بیوفوتون" گفته می شود، چراکه فوتون همان ذرات نور است و "بیو" نیز برگرفته از سیستم‌های زیستی است.

رفیعی تبار با بیان اینکه فوتون‌ها خود به خودی و بدون تحریک از تمام سیستم‌های زیستی حتی گیاهان ساطع می شوند، اظهار کرد: به عبارت دیگر داخل سیستم‌های زیستی، میدان‌های زیستی (الکترومغناطیسی) وجود داشته که منجر به تابش نور می‌شوند. این مساله امروزه به حوزه جدیدی در علم پزشکی با عنوان "انرژی درمانی" تبدیل شده، به این معنا که با بررسی و دستکاری انرژی درونی سیستم‌های زیستی با مکمل‌های دارویی می‌توان، انرژی سیستم زیستی را به حالت نرمال و عادی برگرداند.

استاد گروه مهندسی و فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه با توسعه این علم تا ۵۰ سال آینده مصرف دارو برای درمان بیماری‌ها بسیار محدود خواهد شد، ادامه داد: به عبارت دیگر می‌توان با کنترل انرژی درون سیستم‌های زیستی، آنها را به حالت تعادل قبلی برگرداند.

وی با تشریح این میدان‌های الکترومغناطیسی که به ساطع شدن فوتون‌های زیستی منجر شده، عنوان کرد: این میدان و جریانات در نوارهای مغزی یا نوار قلب به وضوح قابل مشاهده و اندازه‌گیری است.

وی با تاکید بر اینکه این میدان‌های الکترومغناطیسی سازمان‌دهنده بوده و تعامل بین سلول‌ها نیز از همین طریق انجام می‌شود، گفت: با بررسی مبدا حیات  و شکل‌گیری کره زمین نیز به وجود و هماهنگی مولکول‌های زیستی و ایجاد و شکل گیری ساختارهایی که امروز می‌بینیم، پی خواهیم برد.

پایه‌گذار علم نانو فناوری در ایران با بیان اینکه مساله "بررسی ولتاژ ساطع شده از سلول‌های انسانی و  گیاهی" اولین بار در سال ۱۹۵۳ توسط یک دانشمند آمریکایی در دانشگاه ییل آزمایش شد، گفت: در همین رابطه اخیرا مطرح شده که در سرطان دهانه رحم می‌توان با بررسی تغییر ولتاژها در بدن زمان و یا امکان بروز این بیماری را پیش‌بینی کرد.

وی در این رابطه به نمونه‌های دیگری در سیستم‌های زیستی مانند جهت‌یابی پرندگان با حس میدان‌های مغناطیسی زمین اشاره کرد و گفت: البته "بیوفوتون‌ها" در یک طیف خاص الکترومغناطیسی و در طول موج بین ۲۰۰ تا ۸۰۰  عمل می‌کنند.

پروفسور رفیعی‌تبار با بیان اینکه در هر یک سانتی‌متر مربع از سیستم‌های زیستی بین ۱۰ تا هزار فوتون در ثانیه ساطع می‌شود، گفت: شدت این نور بسیار ضعیف و در حد مشاهده نور یک شمع  از فاصله ۱۴ کیلومتری است که تنها با دستگاه‌های خاص قابل مشاهده، بررسی و اندازه‌گیری است.

پایه‌گذار علم نانو فناوری در ایران با اشاره به نظریات مطرح شده درباره منشاء نور ساطع شده از سلول‌های زیستی به نظریه بیوشیمیایی و بیوفیزیکی اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من ترکیب این دو نظریه می‌تواند منشا تولید فوتون‌های زیستی را تشریح کند.

بر اساس این گزارش، در ادامه سمینار توضیحاتی در رابطه با نقش و کاربرد نانوذرات‌ها در پیش‌بینی و درمان بیماری‌هایی همچون سرطان ارائه شد.

انتهای پیام

کلید واژه ها: سرطان علم نانو فناوری فوتون‌های زیستی


نظر شما :