شش گام کلیدی در پیشگیری از آنفلوانزا

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۴ کد : ۶۱۴۷ پر بازدیدترین اخبار زندگی سالم
با فرارسیدن فصل بهار و آداب و رسوم ایرانیان در دید و بازدید ایام نوروز توجه به مسایل بهداشتی بیش از پیش اهمیت می یابد. بیماری‌های تنفسی یکی از شایعترین بیماری‌هایی است که در تماس نزدیک افراد با یکدیگر به راحتی انتشار می یابند.
شش گام کلیدی در پیشگیری از آنفلوانزا

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر محمدرضا سربازی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت امور بهداشتی دانشگاه ضمن تأکید بر اهمیت رعایت مسایل بهداشتی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی نظیر آنفلوانزا، بیماران را از انجام هرگونه خوددرمانی در زمان ابتلا به این دسته از بیماری‌ها منع کرد.

 

وی افزود: آنفلوانزا یک بیماری شدید تنفسی است که بیشتر از طریق هوا و قطرات تنفسی منتشر در هوا منتقل می شود. به همین دلیل محیط های بسته و شلوغ بهترین محل برای گسترش بیماری است.

دکتر سربازی در ادامه گفت: دوره سرایت این بیماری در بالغان ۳ تا ۵ و در کودکان تا ۷ روز است، بنابراین در این زمان افراد بیمار باید از تماس‌های نزدیک با اطرافیان اجتناب کنند. سرفه، عطسه، روبوسی و دست دادن می تواند سبب انتقال بیماری از فرد بیمار به افراد سالم شود.

 

وی تب ۳۸ درجه و بالاتر، سرفه و سردرد، درد عضلانی، احساس کوفتگی و گلودرد را از علائم شایع آنفلوانزا برشمرد و گفت:به ندرت این بیماری ممکن است با علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ همراه باشد.

 

دکتر سربازی خاطرنشان کرد: در صورت ابتلا به فرم شدید بیماری که با علائم تب بالا و مقاوم به درمان معمولی، تنگی نفس و تنفس مشکل و نیز درد قفسه سینه خود را نشان می دهد باید در اسرع وقت به نزدیکترین بیمارستان مراجعه کرد.

 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها ۶ گام کلیدی در پیشگیری از آنفلوانزا را برشمرد و خواستار توجه ویژه همه افراد جامعه به خصوص بیماران مبتلا به آنفلوانزا به این موارد ساده اما بسیار مهم شد.

 

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  شش گام کلیدی در پیشگیری از آنفلوانزا عبارتند از:

  • پوشاندن دهان و بینی خود هنگام سرفه و عطسه
  • شستشوی دست‌ها با آب و صابون بعد از سرفه و عطسه
  • استراحت در منزل ،دوری ازتماس با دیگران
  •  خودداری از دست زدن به دهان و بینی هنگام بیماری
  • خودداری از دست دادن و روبوسی کردن با دیگران هنگام بیماری
  • خودداری از رها کردن دستمال کاغذی مصرف شده در محیط

کلید واژه ها: آنفلوانزا


نظر شما :