"مراقبت بهداشت اولیه برای پوشش همگانی سلامت" شعار سال ۲۰۱۹ روز جهانی بهداشت

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۷ کد : ۶۱۹۰ زندگی سالم
سازمان جهانی بهداشت از بدو تأسیس با برنامه ریزی دقیق در پنج قاره جهان به خصوص نقاط بحران خیز به مبارزه با بیماری ها و علل آن پرداخته است و با آموزش و ترویج فرهنگ بهداشت از طریق شعارهایی که همه ساله در روز جهانی بهداشت در دستور کار کشورهای جهان قرار داد، توانست طی حدود هفتاد سال، بیش از کل تاریخ بشر دنیا را از شر بسیاری از بیماری ها برهاند.
"مراقبت بهداشت اولیه برای پوشش همگانی سلامت" شعار سال ۲۰۱۹ روز جهانی بهداشت

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر عرشی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب، اظهار کرد: ۷ آوریل نماد سالگرد تاسیس سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال ۱۹۴۸ است و این روز فرصتی برای تمام افراد جامعه فراهم میکند، تا در جهت انجام فعالیتهایی که منجر به بهبود سلامت می شوند، تلاش کنند.
 
وی با اشاره به این نکته که هر سال یکی از موضوعات اولویت دار در زمینه بهداشت عمومی مورد انتخاب و تاکید قرار می گیرد، اذعان کرد: سازمان جهانی بهداشت سال گذشته شعار «پوشش همگانی سلامت» را انتخاب کرد و از آنجا که مراقبت بهداشتی اولیه یک جز حیاتی در دستیابی به سلامتی برای همه می باشد، شعار مذکور امسال همچنان ادامه دارد و موضوع مراقبت بهداشت اولیه برای پوشش همگانی سلامت برای سال ۲۰۱۹، انتخاب شده است.
 
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به این مطلب که مراقبت بهداشت اولیه، اولین نقطه تماس بین جامعه و تیم سلامت یک کشور می باشد، گفت: سرمایه گذاری در مراقبت بهداشت اولیه، یک راه مقرون به صرفه برای تامین پوشش همگانی سلامت می باشد. زیرا ۹۰ درصد از نیازهای سلامت را می توان در سطح مراقبت بهداشت اولیه برآورده کرد، علاوه بر آن با ارتقا سطح سلامت عمومی، می توان نیاز به مراقبتهای پر هزینه و پیچیده را کاهش داد. 
 
دکتر عرشی با بیان اقدامات معاونت بهداشت در راستای ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت، گفت: برای نیل به هدف سازمان بهداشت جهانی، معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کوشیده تا در راستای ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت گام بردارد. 
 
وی با بیان اینکه از ۳۰ سال گذشته با ایجاد خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی - درمانی اقداماتی برای افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامتی انجام شده است، گفت: با شروع طرح تحول سلامت اقدامات کامل‌تری بخصوص در دانشگاه‌های شهرهای بزرگ در این رابطه انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه پیش از این در بیش از ۹۰ درصد مناطق کشور طرح توسعه و تکمیل شبکه‌های بهداشت اجرا شده بود، گفت: قبل از آغاز طرح تحول سلامت، دانشگاه‌های بزرگ تهران از طرح توسعه شبکه‌های بهداشتی عقب بودند و در برخی مناطق تنها حدود ۴۰ درصد این شبکه‌ها ایجاد شده بود.
 
دکتر عرشی با اشاره به اینکه بیش از ۹۶ درصد حوزه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را جمعیت شهری تشکیل می‌دهد، گفت: راه‌اندازی شبکه‌های بهداشت در مناطق شهرنشین مشکلات خاص خودش را دارد. با این حال از حدود چهار سال گذشته و با آغاز طرح تحول ۶۰ درصد باقیمانده طرح گسترش شبکه‌های بهداشت در مناطق تحت پوشش دانشگاه نیز راه‌اندازی شد. به عبارت دیگر تعداد پایگاه‌های بهداشت از حدود ۱۲۰ به ۳۲۱ پایگاه رسیده؛ یعنی طی این مدت حدود ۲۰۱ مرکز به پایگاه‌های بهداشت اضافه شده است.
 
معاون امور بهداشتی دانشگاه در پایان ضمن تبریک روز جهانی بهداشت، از زحمات تمامی همکاران حوزه بهداشت که در راستای ارتقا سطح سلامت جمعیت تحت پوشش از هیچ کوششی دریغ ننموده اند، قدردانی کرد.

انتهای پیام

کلید واژه ها: سلامت روز جهانی سلامت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی


نظر شما :