تشکیل کانون دانشجویی "سلامت، ایمنی و محیط زیست"در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۸ کد : ۶۴۸۵ پر بازدیدترین اخبار زندگی سالم فرهنگی
کانون دانشجویی "سلامت، ایمنی و محیط زیست" (HSE) در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شد.
تشکیل کانون دانشجویی "سلامت، ایمنی و محیط زیست"در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی

به گزارش دفتر ایسنا در واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، داوود پیرانی، دانشجوی دکتری سلامت در بلایا و فوریت‌ها دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه کانون "سلامت، ایمنی و محیط زیست" یکی از ساختارهای زیرمجموعه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی است، اظهار کرد: هدف اصلی از راه اندازی این کانون در حوزه HSE، ایجاد مطالبه گری در این زمینه است.

وی ادامه داد: HSE یک سیستم مدیریتی متشکل از هفت عنصر است که مهمترین آنها "تعهد و رهبری" و بعد از آن ساماندهی، مدیریت، مدیریت ریسک و بازنگری HSE است، به عبارت دیگر یک سیستم مدیریتی است که طی آن سازمان‌ها برای دستیابی به سلامت و ایمنی نیروی انسانی، بحث برد سازمانی و رویکردی پویا برای پیشگیری از حوادث نیازمند HSE هستند، سیستمی که از آن گریزی نیست، چراکه ما همواره در معرض ریسک و حوادث هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت وجود کانون "سلامت، ایمنی و محیط زیست"، گفت: وجود دانشکده‌های HSE و بهداشت و ایمنی در دانشگاه به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل غیرقابل انکار از دلایل اصلی تشکیل این کانون دانشجویی با رویکرد جذب دانشجویان در این فضا و تقویت مطالبه گری در حوزه دانشجویی و در رویکرد بعدی برقراری ارتباط با صنایع مادر کشور و وزارت بهداشت است.

پیرانی با بیان اینکه کانون HSE می‌تواند به عنوان پلی ارتباطی بین دانشگاه و صنعت عمل کند، عنوان کرد: به عبارت دیگر می‌توان با بررسی مشکلات موجود در صنعت و جامعه، مشکل مربوطه را در بطن دانشگاه مطرح و به دنبال راه کاری مؤثر و آکادمیک برای رفع آن باشیم.

وی با اشاره به اهمیت بحثHSE و تأثیر آن در زندگی شخصی افراد، اظهار کرد: "اچ اس ای" تنها در صنعت کاربرد ندارد بلکه آموزش و اطلاع رسانی در این رابطه در زندگی شخصی افراد نیز مؤثر است. به عنوان نمونه در نیمه دوم سال ۹۷ حدود هزار نفر از هموطنان ما در اثر خفگی گاز جان خود را از دست دادند، درحالیکه می‌توان با تقویت HSE یا مبحث "سلامت، ایمنی و محیط زیست" از وقوع بسیاری از این اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کرد.

دبیر کانون دانشجویی HSE جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه باید اصول HSE در تمامی بخش‌های جامعه از مهدکودک‌ها، مدارس و مراکز اداری تا سایر بخش‌های جامعه رعایت شود، اظهار کرد: متأسفانه درصد زیادی از محیط‌های کاری و آموزشی ما بدون رعایت این اصول ایمنی ساخته شده که خود مشکلات عدیده ایبه دنبال خواهد داشت. بنابراین ما در کانون دانشجویی HSE به سمت بررسی و رعایت این اصول حرکت کرده‌ایم و امیدوارم بتوانیم با بکارگیری نسل جدیدی از دانشجویان سلامت و ایمنی و همچنین با حرکت به سمت نوآوری در HSE، به تقویت این حوزه تازه متولد شده کمک کنیم.

پیرانی در پایان با اشاره به ضرورت برقراری ارتباط منسجم بین اساتید و دانشجویان این رشته، اظهار کرد: در این رابطه کارگروه‌هایی با حضور اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته تشکیل شده که در راستای اهداف کانون برای تقویت مبحث HSE در جامعه اقدام می‌کنند.

انتهای پیام

کلید واژه ها: ایمنی سلامت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی HSE


نظر شما :